UNIZO is tevreden met het initiatief van Minister van Zelfstandigen David Clarinval om de invordering van sociale bijdragen bij buitenlandse zelfstandigen te verbeteren. Gemiddeld betaalt bijna 40% van de startende buitenlandse zelfstandigen die in ons land actief zijn geen sociale bijdragen. Dit probleem beperkt zich echter niet tot Roemenen of enkel de bouwsector. “Het ondergraaft ons systeem van sociale zekerheid en zorgt voor deloyale concurrentie. Het is goed dat er nu op Belgisch niveau al een extra stok achter de deur komt, maar een echte structurele oplossing moet op Europees niveau geregeld worden. Het is godgeklaagd dat verkeersboetes vlot geïnd kunnen worden, maar er straffeloosheid heerst in de bijdragebetaling”, reageert UNIZO-topman Danny Van Assche. 

Minister Clarinval lanceert een register van vennoten en helpers in de bouw- en schoonmaaksector om dit probleem beter aan te pakken, samen met een inhoudingsplicht op facturen. Dit laatste betekent dat de aannemer een deel van het factuurbedrag aan de sociale zekerheid moet betalen wanneer de onderaannemer zijn sociale bijdragen niet betaalt. Zo moet een einde komen aan georganiseerde carrousels. 

Uit cijfers van het RSVZ blijkt dat het probleem het grootst is bij zelfstandigen van Roemeens origine. Zij hebben het hoogste aantal waarvan 52% nooit sociale bijdragen heeft betaald. Op de tweede plaats komt Bulgarije (37%) maar ook Frankrijk (18%) en Nederland (24%) staan in de top vijf. Dit is problematisch. Los van het principiële, de bijdragen worden gebruikt voor de financiering van het sociaal statuut, is het ook op het persoonlijke niveau belangrijk. Ze bouwen geen pensioenrechten op en zijn niet in orde voor de ziekteverzekering. Daarenboven verstoren de correcte concurrentiële werking binnen hun sector.


 

Danny Van Assche: “We verwelkomen deze concrete maatregel, omdat hij het urgente probleem helpt oplossen. Maar het is geen structurele oplossing. Dit is een Europees probleem dat inderdaad het best zichtbaar is in de bouw en de schoonmaak, maar ook in andere sectoren een probleem vormt. Er is nood aan een Europese oplossing. Verkeersboetes kunnen overal in Europa geïnd worden, maar voor de sociale bijdragen is er een totaal gebrek aan samenwerking tussen de landen. We moeten naar een systeem dat ervoor zorgt dat andere landen de Belgische bijdragen innen en omgekeerd. Men is daar bij de verkeersboetes ook in geslaagd. Voor sociale bijdragen kan men dan de kosten, verhogingen en intresten aan het innende land laten toekomen.” 

Bovendien wijst UNIZO erop dat dit niet alleen een probleem is voor zelfstandigen, maar ook geldt voor de werknemers. Ook de RSZ ervaart moeilijkheden bij de invordering van sociale bijdragen in het buitenland.