Zet vijf en zes oktober met stip in uw agenda. Dat weekend organiseren Comeos, UNIZO en UCM voor de achtste keer het Weekend van de Klant. In alle steden en gemeenten wordt en masse deelgenomen aan dit feestweekend, waarbij de gaststeden het hart vormen van dit shopping event. Dit jaar zijn dat Mechelen en Rixensart. Het Weekend zet, naast het winkelplezier, in 2024 in op een nieuwe gele draad, namelijk het centrale thema ‘shop & connect’; samenzijn en connecteren. Deze connectielijn zal overal in de actie terugkomen.

Het Weekend van de Klant brengt jaarlijks tienduizenden handelaars en consumenten samen in heel België en zet de cruciale rol van de handel- en dienstensector in de kijker. Winkeliers (zelfstandigen en ketens), maar ook horecazaken, kappers en schoonheidsspecialisten, bankkantoren, reisbureaus, … verrassen hun klanten met een cadeautje of leuke actie. Het gaat hier niet om het aanbieden van kortingen, maar om een ​​winkelervaring die resulteert in een speciaal moment van delen. De gaststeden, zeg maar de vlaggenschepen van het Weekend van de Klant, zijn Mechelen en Rixensart. 

Dit jaar legt het Weekend de focus op ‘Shop & connect’. De unieke relaties tussen winkeliers, hun klanten en steden en gemeenten staan centraal. In een vluchtige wereld is fysiek winkelen een manier om op een laagdrempelige manier te connecteren met vrienden, kennissen en familie. Het maatschappelijk en sociaal belang hiervan mag niet onderschat worden en wordt dan ook tijdens het Weekend van de Klant extra in de verf gezet. 

In gaststeden Rixensart, Mechelen en op het Brusselse Muntplein wordt een grote gele bank geplaatst van de hand van meubelontwerper Jeff Rutten. Dit wordt het visuele startpunt voor tal van activiteiten en bijeenkomsten. De gele draad zal uitgerold worden in alle steden en gemeenten en op alle communicatie. Deze gele lijn, die ons allemaal verbindt, zal daarom alomtegenwoordig zijn. 

Bart Somers, burgemeester van Mechelen: “We zijn erg blij dat we gaststad mogen zijn van het Weekend van de Klant. Ons handelsapparaat hanteert het hele jaar door het idee achter dit evenement: van shoppen een beleving maken. Als gaststad kunnen we die unieke kracht van onze stad nog eens extra in de verf zetten.” 

Patricia Lebon, burgemeester van Rixensart en Vincent Garny, schepen van Handel: "Het Weekend van de Klant is veel meer dan alleen een viering van de lokale handel. Het is een kans om onze winkeliers te steunen, onze banden te versterken en onze stad te laten schitteren. We zijn trots er trots op dat we dit jaar zijn aangewezen als vlaggenschipgemeente. Het is een erkenning van de inzet van onze handelaars en de levendigheid van onze lokale economie.” 

Aan de vorige editie namen maar liefst 12.500 geregistreerde handelaars deel en waren er in honderden steden en gemeenten extra initiatieven om winkelen nog leuker te maken. Commercieel was het dan ook een schot in de roos: Worldline tekende tijdens het Weekend van de Klant 11 procent meer betaaltransacties op in vergelijking met een gemiddeld weekend in 2023.  Zaterdag 30 september belandde zelfs in de top 5 van dagen met het meeste elektronische transacties in de Belgische geschiedenis. De organiserende federaties UNIZO, Comeos en UCM gaan ook voor editie 2024 met een unieke samenwerking voor een feestweekend. Handelaars kunnen zich vanaf nu inschrijven voor het gratis communicatiepakket te ontvangen.

 

Meer info: www.weekendvandeklant.be