Vlaamse kringwinkelcentra engageren zich om teruggestuurde producten van grote spelers als Bol.com die niet meer verkocht kunnen worden terug in omloop te brengen. Een nobel initiatief, maar UNIZO wil dat het probleem in de kern wordt aangepakt.  “Dit is symptoombestrijding. Om het probleem van massale retourzendingen aan te pakken is maar één effectieve en structurele oplossing: maak het betalend", zegt UNIZO-topman Danny Van Assche.

Teruggestuurde producten van grote internetplatformen die worden afgekeurd, omdat bijvoorbeeld de verpakking is geopend, krijgen in de toekomst deels een nieuw leven via de kringloopcentra. “Bij Bol zouden die producten in de bak met afgekeurde spullen belanden. We maken er voor een fractie van de originele prijs iemand gelukkig mee”, zo lezen we vandaag in de krant.

Volgens UNIZO is deze op het eerste zicht nobele oplossing een pervers gevolg van het massaal gratis terugsturen van pakjes. Diverse studies tonen aan dat tussen de 10 en de 15 procent van de verzendingen worden teruggestuurd met uitschieters voor kleding naar soms wel 40 tot 50 procent.

Buitenlandse internetgiganten veroorzaken massa's gratis retourverzendingen, waarvan de milieu- en mobiliteitskosten zeer hoog zijn", zegt Van Assche. “Door het gratis retourbeleid hebben sommige klanten de kwalijke gewoonte om artikelen te bestellen in diverse maten en kleuren, het terugsturen is toch gratis. De verpakkingen zijn dan vaak beschadigd of de producten zijn niet meer perfect presenteerbaar. Ze worden dan vernietigd of komen, in het beste geval, mogelijk in een kringloopwinkel terecht. Uit een onderzoek van de Zweedse Universiteit van Lund blijkt dat in 2022 in Europa voor 22 miljard euro aan teruggestuurde kleding en elektrische producten op het stort is beland.

UNIZO pleit daarom al langer voor een Europees verbod op gratis retourzendingen, met een zichtbare bijdrage voor retours bij e-commerce. "Dit zal ervoor zorgen dat de CO2-impact sterk daalt en er een gelijker speelveld komt voor de ondernemers van hier. Het is dan wel belangrijk dat het voor iedereen geldt, en er dus geen achterpoortjes zijn waardoor de giganten kunnen ontsnappen”, duidt Danny Van Assche.

Sociale partners zijn akkoord

Intussen rijpen de geesten om hier ook effectief werk van te maken. De Groep van Tien, het hoogste overlegorgaan van de sociale partners, presenteerde vorige week nog een uitgebreid voorstel om het mobiliteitsprobleem in ons land aan te pakken. Op vraag van UNIZO staat het verbod op gratis retour hier expliciet in. Ook in diverse partijprogramma’s zijn er voorstellen om minstens Europese maatregelen te nemen om de terugstroom te beperken, en binnen de distributiesector is men tevens vragende partij.

“Door de massatoestroom van pakketten is gratis retour simpelweg niet meer te verantwoorden. Het is niet ecologisch, het is oneerlijke concurrentie voor onze eigen kmo’s die niet kunnen opboksen tegen de internetgiganten en het zorgt voor extra drukte op onze nu al verzadigde wegen. De tijd is rijp om het verbod Europees in te voeren, dit kadert in het toekomstperspectief naar meer duurzaamheid”, besluit Van Assche.

Onlangs pleitte Danny Van Assche nog op Kanaal Z voor een verbod op gratis retour.