Zo reageert UNIZO op het vonnis van een rechter die een bedrijf in Bierset vrijsprak van fraude met Chinese import. "Dat de Belgische douanediensten zo laks omspringen met controles op Chinese producten is onaanvaardbaar", stelt Danny Van Assche, topman van UNIZO. In 2021 betaalde België al 251 miljoen euro boete omdat in ons land massaal geïmporteerde Chinese producten ondergetaxeerd werden. Zo liep de EU grote douaneheffingen mis. Dat bleek uit een onderzoek van Europese antifraude waakhond Olaf. UNIZO wil drastisch meer middelen voor controle en handhaving door douane. "Dit is een investering in onze eigen economie. Geen kost!", gaan Van Assche verder.

In totaal werden er 74 bedrijven op de luchthaven van Bierset gedagvaard door de Belgische douane. Geen enkele werd tot nu veroordeeld voor het te laag taxeren van geïmporteerde producten. De rechtbank oordeelde dat de Belgische overheid te weinig ondernam om deze wanpraktijken tegen te gaan.

De ondernemersorganisatie stelt dat het niet kan dat fraudeurs vrijuit gaan door het lakse optreden van onze controlediensten. Van Assche: "Het probleem gaat helaas nog veel verder. Onze eigen ondernemingen zien bijzonder hard af van producten van lage kwaliteit en prijs die onze markt overstelpen. Uit meerdere onderzoeken bleek al dat deze goederen een loopje nemen met onze milieu-, taks- en veiligheidswetgeving terwijl Belgische ondernemers onderhevig zijn aan strenge voorwaarden en controles. Dit kan natuurlijk niet!"

Zelfstandige winkeliers en producenten zijn die oneerlijke concurrentie grondig beu. "Een gelijk speelveld voor alle actoren op de markt is toch het minste wat je kan verwachten.", vindt UNIZO. En niet alleen onze bedrijven zien ervan af. Het kan ook schadelijk zijn voor de consument. Die is in de veronderstelling dat een product correct geproduceerd is, maar dat is vaak niet het geval. Talrijke onderzoeken wijzen uit dat er allerhande risico's zijn bij dergelijke producten. "Dat moeten we ten volle beseffen en nooit aanvaarden", gaat de ondernemersorganisatie verder. "Daarbovenop kunnen we een bloeiende eigen economie nog meer stimuleren door een verbod op gratis retour in te stellen."

"Onze economie heeft nood aan ademruimte. Die kan er niet komen als we slag om slinger om de oren worden geslagen met oneerlijke concurrentie. Het is aan onze volgende regering om grondig te investeren in controle en handhaving zodat onze eigen bedrijven niet langer de dupe zijn van deze ongeoorloofde praktijken", sluit Danny Van Assche af. UNIZO legt hierbij de nadruk op "investering" en niet op "een kost", gezien zowel de Belgische economie als consument wint bij een correct speelveld.

Wil jij weten wat UNIZO Retail kan betekenen voor jou als handelaar? Onze netwerkactiviteiten, nieuwsberichten en strijdpunten vind je op de UNIZO Retail pagina.

Nuttig voor jou