Jong ondernemerschap wint aan populariteit
In de periode 2016-2021 steeg het aantal zelfstandigen jonger dan 30 jaar in Vlaams-Brabant met ruim 33%. Goed voor 3797 extra jonge ondernemers. Vlaams-Brabant kent daarmee na Oost-Vlaanderen (35 %) de grootste stijging. Dat blijkt uit cijfers van de RSVZ. Een opvallende evolutie.
Op jonge leeftijd ondernemen wordt steeds populairder. In 2021 waren 15 258 ondernemers in Vlaams-Brabant jonger dan 30 jaar. Opvallend is dat vooral de jongste groep, die van 18- tot 21-jarigen, groeit. In 2016 waren 824 ondernemers in Vlaams-Brabant jonger dan 22 jaar. Vijf jaar later, eind 2021, waren er dat 1591, een stijging van ruim 93 %.
Dries Goeman van Artivin in Holsbeek stapte mee in het familiebedrijf zodra hij 18 werd. Artivin levert Zuid-Europese wijnen aan horeca, distributeurs en particulieren in België. De wijnzaak onderscheidt zich van de concurrentie met geïmporteerde kwaliteitswijnen aan schappelijke prijzen. Dries: "In 2008 werd Artivin opgestart, ik was toen 6 jaar. Je kan dus stellen dat ik zoals Obelix in een wijnvat ben gevallen. In 2020, toen ik 18 werd, stapte ik officieel mee in de zaak.”
Elke Tielemans, directeur UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel: “Een deel van de verklaring voor ondernemerschap op 18- tot 21-jarige leeftijd ligt bij het statuut student-zelfstandige. Dit kwam er op aandringen van UNIZO. Sinds 1 januari 2017 kunnen studenten hierdoor hun studies combineren met een zelfstandige activiteit binnen een voordelige bijdrageregeling. Al is dit zeker niet de enige verklaring. Ook de drempels om te ondernemen werden verlaagd. Zo zijn er minder stringente voorwaarden bij opstart van een vennootschap en zijn de financieringsmogelijkheden voor ondernemers verruimd. Denk maar aan de winwinlening, het vriendenaandeel en crowdfunding die aan populariteit winden.
Een andere verklaring is de do it yourself-mindset van heel wat jonge mensen. Informatie is alomtegenwoordig en toegang tot marketingkanalen vanzelfsprekend. Dankzij sociale media is het makkelijker je eigen bedrijf te lanceren en promoten zonder hulp of een groot budget. Dat is heel anders dan een aantal decennia geleden. Ook Dries neemt deze taken voor zijn rekening binnen het familiebedrijf.
Dries is momenteel 21 jaar en net afgestudeerd als chemicus aan de KU Leuven. Hij kon zijn studie makkelijk linken aan zijn onderneming, maar ervaarde ook uitdagingen. Dries: “Door praktische kennis die ik opdeed in wijngaarden en -kelders te koppelen aan mijn opleiding chemie heb ik een goed inzicht in wat wijn eigenlijk is. Klanten appreciëren het als je extra uitleg kan geven bovenop de kennis van je product.”
Dries: “Het uitdagende als student-ondernemer is dat je van 8 tot 17 uur colleges hebt en erna pas tijd hebt voor je zaak. Je kan moeilijk ‘s nachts klanten bezoeken. Ik hou me hoofdzakelijk bezig met het selecteren van producten en de verkoop ervan. Ook de marketing neem ik voor mijn rekening. Ik doe dus vooral veel achter de schermen; sociale media, degustaties organiseren, … Nu ik ben afgestudeerd kan ik er meer tijd in steken."
Elke Tielemans: “Ook al is informatie overal te vinden, een ondernemer moet van veel markten thuis zijn. Als kersvers ondernemer word je daardoor wel eens voor de leeuwen gegooid en moet je veel bordjes bovenhouden. Goed voorbereid aan de slag gaan is dus een gouden tip om de slaagkans te verhogen. Dat kan gaan van je juist laten informeren tot individuele coaching en mentortrajecten.”
Community voor jonge ondernemers
Ondernemerschap wordt steeds jonger aangemoedigd, van op de schoolbanken. Al is er nog een weg af te leggen. UNIZO draagt hier toe bij via haar onderwijswerking ‘Onderwijs & Ondernemen’ en investeert steeds verder in een uitgebreide Starterswerking en -platform. Nummer één in Vlaanderen.
UNIZO Vlaams-Brabant zet zelf extra in op jong ondernemerschap. Zo is er binnenkort het nieuwe concept voor jonge ondernemers: Generation U, waar facts en fun samenkomen.
Elke Tielemans: “Om jonge ondernemers te versterken, lanceren we in het najaar onze community ‘Generation U’. De focus ligt op het netwerk uitbreiden op een informele manier. Via ongedwongen activiteiten brengen we jonge ondernemers in contact met elkaar en stimuleren we hen ervaringen en kennis te delen. Omdat het fun is, maar ook omdat we geloven dat er een hefboom in schuilt!”
Dries: "Andere jonge ondernemers leren kennen is steeds interessant. Om mee te babbelen, ideeën uit te wisselen en hun inzichten te leren kennen."
Jonge ondernemers die graag deel willen uitmaken van ‘Generation U’, de community voor jonge ondernemers van UNIZO Vlaams-Brabant en Brussel, kunnen zich aanmelden op deze pagina.
Het uitdagende als student-ondernemer is dat je van 8 tot 17 uur colleges hebt en erna pas tijd hebt voor je zaak