Julie is de drijvende kracht achter Klei & Letters, een keramiekstudio die in 2021 werd opgericht. Als grote fan van de zaak aarzelde Julie geen moment om Klei & Letters voort te zetten toen de vorige eigenaar haar dit vroeg. Voorheen werkte Julie als directie-assistente in de privésector, maar na een traject loopbaanbegeleiding ontdekte ze dat haar ware passie lag in het creatieve vak. Haar oog voor perfectie en detail is haar sterkste troef.

 

Bij Klei & Letters vind je prachtige handgemaakte keramiek, met een focus op serviesgoed. Elk stuk wordt met liefde en precisie op de draaischijf gecreëerd. Na het vormen wordt de keramiek gebakken, geglazuurd en vervolgens opnieuw gebakken. Dit proces waarborgt de hoge kwaliteit en duurzaamheid van de producten. “Creatief bezig zijn is mijn passie en mijn leven,” zegt Julie . Haar streven naar eenvoud, warmte en rust wordt weerspiegeld in elk stuk dat ze maakt. Zin om dit gevoel zelf eens te ervaren: bij Klei & Letters kan je zelf deelnemen aan allerlei workshops om zelf de magie van het vak te ontdekken.

 

Met het authenticiteitslabel Handmade In Belgium wil UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel makers van authentieke en ambachtelijke kwaliteitsproducten in de kijker zetten. Het zijn producten die vandaag de dag het verschil maken voor de moderne consument, die op zoek gaat naar authentieke, handgemaakte producten en meer belang hecht aan lokale productie, duurzame processen, herkomst van grondstoffen en materialen. UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel wil zo een sterker imago geven aan vakmanschap, het publiek wakker schudden rond de vele makers die de regio telt en hoe ze zich onderscheiden van massaproductie.

 

Criteria waaraan makers moeten voldoen om het HIB-label in ontvangst te mogen nemen, zijn o.a.:

  • De ambachtsman is zelfstandige in hoofdberoep in België.
  • De ambachtsman heeft maximum 25 voltijdse (VTE) werknemers in dienst.
  • Het maakproces gebeurt voor minstens 50% met de hand.
  • De ambachtsman beheerst zelf het volledige maakproces (van A tot Z).
  • Produceert bewust in België.
  • Een substantieel deel (30%) van het assortiment is handgemaakt.
  • De ambachtsman creëert een product met een gebruiksfunctie.
  • De ambachtsman creëert een uniek product met zijn ‘handtekening’.
  • Het maakproces betreft productie, restauratie of transformatie en dus geen pure assemblage.
  • De ambachtsman werkt op kleine schaal en streeft naar kwaliteit.
  • De ambachtsman heeft zijn kennis en vaardigheden aangeleerd door opleiding en ervaring.
  • Het gaat om maatwerk, geen massaproductie.
  • De ambachtsman gaat gepassioneerd en met kennis van zaken aan de slag.
  • De ambachtsman is zich goed bewust van zijn materiaalkeuze/grondstoffen.
  • Sommige sectoren komen niet in aanmerking voor het label, nl. horeca/traiteurs, bloemisten, landbouw, assembleurs, kunstenaars en fotografen.

 

Eva Vranken
Marketing & events

Nuttig voor jou