Hoge loonkosten wegen op rendabiliteit. UNIZO roept de Vlaamse formateurs op om de doelgroepkortingen niet te schrappen

Na enkele kwartalen met lichte verbetering tuimelt de UNIZO KMO-Barometer weer naar beneden. Het algemeen ondernemersvertrouwen is daarmee nu al drie jaar negatief. Kmo’s zijn het meest pessimistisch over de economie (-44,6 pp), laattijdige betalingen (-20,4 pp) en de evolutie van hun rendabiliteit  ten opzichte van vorig kwartaal (-17,2 pp). UNIZO pleit bij de regeringsonderhandelaars voor een ondernemersvriendelijk beleid.

“Door onder meer de stijgende loonkosten staat de rendabiliteit onder druk. Zowel de federale als de Vlaamse regering hebben de mogelijkheid om hierop in te grijpen en ondernemers te ondersteunen. We zijn dan ook zeer bezorgd over de plannen van de nieuwe Vlaamse regering om de doelgroepkortingen te schrappen. Dat is een bijzonder slecht idee”, zegt UNIZO-topman Danny Van Assche.

Na een lichte heropleving de voorbije twee kwartelen zijn we weer terug naar af. Met een negatieve score van -11,5 procentpunt tekent de UNIZO KMO-Barometer voor het twaalfde kwartaal op rij een negatieve score op. We zien een aanzienlijke verslechtering ten opzichte vorig kwartaal toen de score -7,2 bedroeg. Onder ondernemers en kmo’s is er met andere woorden meer pessimisme dan optimisme.  UNIZO bevroeg daarvoor 628 Vlaamse ondernemers. 

Op vier jaar tijd stijgen de lonen met 20 procent

De stijging van de loonkosten door de automatische indexering is een van de voornaamste redenen.  Volgens de laatste vooruitzichten zullen de lonen in paritair comité 200 (de bedienden) met nog eens 3,61% stijgen in januari 2025. De andere sectoren zullen volgen. Op vier jaar tijd betekent dat een stijging van 20 procent.

Danny Van Assche: “De stijging van de loonkost is gigantisch. Een vijfde erbij op vier jaar tijd. Dat zet druk op kmo’s om de gestegen kosten door te berekenen in de verkoopprijzen, maar niet elke onderneming – zeker niet de kleinere – slaagt daar in. Het alternatief is besparen op andere soorten kosten of op investeringen, door in te boeten op rendabiliteit of door de financiële reserves aan te spreken.” 

Belang van de doelgroepkorting

Sinds de zesde staatshervorming in 2014 heeft Vlaanderen de bevoegdheid om RSZ-verminderingen uit te werken voor bepaalde doelgroepen die het moeilijker hebben op de Vlaamse Arbeidsmarkt. Via die financiële incentive worden werkgevers gestimuleerd om die groepen aan te werven. Vlaanderen kent zo 3 doelgroepen: kortgeschoolde jongeren, ouderen (58+) en personen zonder recente en duurzame werkervaring. 

“We zijn zeer bezorgd dat de doelgroepvermindering definitief zou sneuvelen. De Vlaamse Regering stelde altijd dat ze het beter zou doen dan het federale beleidsniveau, ook wat de lasten op arbeid betreft.  We zien nu dat Vlaanderen de werkgevers met een bijkomende lastenverhoging dreigt op te zadelen nadat de doelgroepvermindering de voorbije jaren al met honderden miljoenen euro’s werd verminderd. Dat is geen ondernemersvriendelijk beleid”, aldus Danny Van Assche

De UNIZO KMO-Barometer wordt sinds 1987 opgemaakt en is de conjunctuurbarometer voor de Vlaamse zelfstandige ondernemer en kmo. De barometer wordt elk kwartaal berekend aan de hand van een online bevraging bij een representatief, vast panel van UNIZO-leden en bestaat uit negen indicatoren. Aan de basis van elke indicator ligt één evaluatievraag, waarbij men een score kan geven tussen 1 (veel minder) en 5 (veel beter). De barometerwaarde wordt bekomen door het saldo te berekenen van de aandelen negatieve en positieve antwoorden. Een score groter dan 0 wijst op een positieve conjunctuur, terwijl een score kleiner dan 0 op een negatief evoluerende conjunctuur wijst. De bevraging die aan de basis ligt van de cijfers voor kwartaal 3 (Q3) van 2024 werd afgenomen van 5 t.e.m. 13 september 2024. In totaal vulden 628 ondernemers uit diverse sectoren de bevraging in. De foutenmarge bedraagt 3,9%.





Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerder Gerrit Budts
M 0479/73 28 93 - E-mail: gerrit.budts@unizo.be