UNIZO is faliekant tegen het voorstel voor hogere verkeersbelastingen voor elektrische auto’s dat op tafel ligt bij de Vlaamse onderhandelaars. “Dit is een pure belastingverhoging die geen enkele impact heeft op de mobiliteit. Werkgevers worden fiscaal verplicht hun wagenpark elektrificeren en daar gooit men nu een extra taks bovenop louter om de kas te spijzen”, zegt topman Danny Van Assche.  

Elektrische wagens zijn nu vrijgesteld voor de jaarlijkse verkeersbelasting en de eenmalige taks bij de inschrijving van het voertuig (BIV). Op die manier wil men particulieren aanmoedigen om een elektrisch voertuig aan te schaffen en ondernemers tegemoet komen voor de verplichte elektrificatie van hun wagenpark. De Vlaamse onderhandelaars willen nu beide vrijstellingen laten uitdoven. 

Danny Van Assche:  “Het voorstel om met terugwerkende kracht te gaan belasten naar wie nu al elektrisch rijdt, is ongehoord en komt neer op woordbreuk. Deze rechtsonzekerheid is bijzonder frustrerend voor ondernemers. Je kan niet eerst mensen verleiden om elektrisch te rijden en ze dan alsnog raken in de portefeuille. Dit moet kaderen in een ruimer plan dat sturend werkt en zo de files kan terugdringen en niet louter een belasting is op bezit.” 

UNIZO kan zich daarentegen wel vinden in een algemene slimme kilometerheffing die kadert in een ruimer mobiliteitsbeleid, waarbij personenwagens én lichte en zware vrachtwagens betalen voor het gebruik van onze wegen. De jaarlijkse verkeersbelastingen wordt dan voor iedereen afgeschaft, net zoals de belasting op inverkeersstelling. Op deze manier betaalt wie veel op onze wegen rijdt meer, dan wie nagenoeg nooit de wagen gebruikt. Een slimme heffing maakt bovendien differentiatie mogelijk op basis van tijd en plaats. Buiten de piekuren en op plaatsen met weinig openbaar vervoer zal je dan minder betalen dan wie in de spits met de wagen naar een stadskern moet. De files kunnen zo worden teruggedrongen, aangezien er meer wordt nagedacht over het mobiliteitsgebruik. Het economisch verkeer kan vlotter rijden, met minder verliesuren en dus een lager economisch verlies veroorzaakt door de files.