Een op de drie teruggestuurde kledingstukken wordt vernietigd, zo blijkt uit een studie van VITO in opdracht van het Europees Milieuagentschap. UNIZO en de bij haar aangesloten sectorfederatie Mode Unie willen snel een verbod op het gratis retourneren van online aangekochte goederen. “Om het probleem van massale retourzendingen en deze megaverspilling aan te pakken is er maar één effectieve en structurele oplossing: zet een verbod op gratis retour. Nu wordt de consument door grote buitenlandse spelers bijna aangespoord om teveel te bestellen, het terugsturen kost toch vaak niets", reageert UNIZO-topman Danny Van Assche. UNIZO en Mode Unie willen op die manier de ecologische en economische gevolgen van fast fashion aanpakken. Iemand betaalt tenslotte steeds de prijs van lage kwaliteit en een doorgedreven negatieve prijsspiraal.

Eén op vijf van de online gekochte kledingstukken wordt teruggestuurd, zo blijkt uit de studie. Een derde van die teruggestuurde kleding wordt gewoon vernietigd. Als verklaring duiden de onderzoekers dat dit vaak de goedkoopste oplossing is. De kledingstukken worden in lageloonlanden gemaakt en men produceert in dergelijk grote oplage dat de handling cost van terugsturen en opnieuw verwerken duurder is dan simpelweg weg te gooien.

“Buitenlandse internetgiganten veroorzaken massa’s gratis retourverzendingen, waarvan de milieu- en mobiliteitskosten zeer hoog zijn. Dit is pure verspilling met nefaste gevolgen voor het milieu en onze eigen economie”, zegt Danny Van Assche. “Deze goedkope fast fashion overspoelt onze markt. Consumenten bestellen nog steeds soms meerdere stuks in verschillende maten met het doel om een groot deel hiervan terug te sturen. Het kost hen toch niets. Daarom pleiten wij om een verbod op te leggen voor gratis retours."

Een zichtbare bijdrage voor retours bij e-commerce zet een rem op het systematisch teveel bestellen.  Het zorgt er ook voor dat de CO2-impact van retourzendingen daalt en er een gelijker speelveld komt voor de ondernemers van hier. Door een gerichte service, ook online, zorgen lokale ondernemers er bovendien voor dat er minder retours nodig zijn. Dat heeft niet alleen een positieve impact op het milieu, maar zorgt er ook voor dat klanten duurzamer en kwalitatiever kopen”, besluit Van Assche.