UNIZO Limburg lanceert actieplan voor ondernemers met politieke ambities 

1 op de 3 Limburgse burgemeesters en schepenen is ondernemer, zo blijkt uit een analyse door UNIZO Limburg. In absolute cijfers gaat het om 91 ondernemers op 270 lokale politici in onze provincie. Meer dan 4 op 10 Limburgse gemeenten hebben vandaag een ondernemer als burgemeester. 

In 90% van de Limburgse gemeenten is er minstens 1 ondernemer actief in het College van burgemeester en schepenen. In Herstappe, Bilzen, Hechtel-Eksel, Lommel, Kortessem, Nieuwerkerken en Zonhoven hebben ondernemers de meerderheid in het College van burgemeester en schepenen.  

Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg: “Respect voor alle ondernemers die vandaag al een politiek engagement opnemen. Vanuit UNIZO willen we in het komend jaar positief klimaat creëren rond politiek engagement. Ook ondernemers moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Daarom moedigen we Limburgse ondernemers in alle gemeenten in het komende jaar aan om zich verkiesbaar te stellen, en zullen we ondernemende mandatarissen en kandidaten over partijgrenzen heen samenbrengen.”  

Met het actieplan “Ondernemers met politieke ambities” worden – als resultaat van overleg met alle Limburgse politieke partijen – onder meer volgende initiatieven uitgerold vanaf dit najaar tot eind 2024: een campagne om ondernemers die nog twijfelen om zich kandidaat te stellen over de streep te halen, een online ‘Flair’test waarmee ondernemers kunnen nagaan hoezeer ze geschikt zijn om politicus te worden, gerichte workshops over online campagne voeren, het inzetten van artificiële intelligentie, tijdsefficiënt werken tot en met de nazorg voor ondernemers die ook effectief verkozen worden. 

Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg: “Eén op de drie Limburgse burgemeesters en schepenen is een zelfstandig ondernemer. Eerlijk gezegd waren we aangenaam verrast door dit hoge aantal. Politiek en ondernemerschap zijn namelijk moeilijk te combineren. Vaak uit tijdsgebrek. Maar als iedereen aan de zijlijn staat en kritiek geeft, gebeurt er niets. Ondernemers kunnen vanuit hun ervaring een belangrijke inbreng hebben in het lokale beleid, met aandacht voor de impact van politieke beslissingen op ondernemers – en in ruimere zin op alle burgers. Denk maar aan wegenwerken, belastingen en de dienstverlening en bereikbaarheid van het lokaal bestuur waar ondernemersvriendelijkheid hoog op de agenda dient te staan. Tegelijkertijd worden ondernemers met een politiek mandaat ook snel geconfronteerd met politieke besluitvormingsprocessen die anders lopen en meer tijd kosten dan bedrijfsprocessen, waardoor veranderingen ook niet op 1-2-3 doorgevoerd kunnen worden. Respect dus voor alle ondernemers die vandaag al een engagement opnemen.” 

ANALYSE LIMBURGSE ONDERNEMERS IN DE LOKALE POLITIEK

1 op de 3 Limburgse burgemeesters of schepenen is ondernemer.  
Uit een individuele screening van alle Limburgse politici met een lokaal mandaat1 (verwerkt tot en met 1/10/2023) blijkt dat 1 op de 3 Limburgse burgemeesters en schepenen ondernemer is (= 34%, oftewel 91 van de in totaal 270 onderzochte Limburgse mandatarissen)
Nog eens 7 waren voorheen actief als ondernemer of hebben een partner die ondernemer is (= 2%). In deze categorie zullen we ongetwijfeld nog een deel ‘ervaringsdeskundigen’ met ondernemerslinken in hun familie of omgeving missen. 

4 op 10 Limburgse gemeenten hebben een ondernemer als burgemeester 
Volgens functie draagt 1 op de 5 van de ‘politieke ondernemers’ een burgemeestersmandaat.  
De overige 4 op 5 zijn schepen, waarvan 11% eerste schepen is en waarbij 8% dat schepenmandaat combineren met een mandaat als OCMW-voorzitter (‘voorzitter bijzonder comité sociale dienst’). 

In relatie tot het aantal Limburgse gemeenten, hebben vandaag 19 van de 42 gemeenten in onze provincie een ondernemer als burgemeester (waarvan 1 waarnemend), oftewel 45%.  
Meer dan 4 op 10 Limburgse gemeenten worden dus bestuurd door een ondernemer als burgemeester. 
 
1 op 4 politieke ondernemers zijn advocaat. Nog eens evenveel zijn vrije beroeper of adviseur op financieel/bedrijfskundig vlak. 
Volgens beroep zijn het – misschien niet geheel verrassend – vooral advocaten (25%) – die politiek actief zijn.  
Vrije beroepen en adviseurs die financiële en of bedrijfskundige diensten leveren (incl. (architecten, verzekeringsmakelaars, adviesbureaus, …) volgen kort daarop met 23%

Vervolledigen daarna de top 5: overige diensten (12%), (para)medische vrije beroepers (9%) en detailhandel (8%). 
 
Iets meer dan de helft van de ondernemende burgemeesters zijn advocaat: Bij de 19 Limburgemeesters vinden we 10 advocaten terug. 

In 90% van de Limburgse gemeenten is er minstens 1 ondernemer actief in het College van burgemeester en schepenen 
In Herstappe, Bilzen, Hechtel-Eksel, Lommel, Kortessem, Nieuwerkerken en Zonhoven hebben de ondernemers een procentueel overwicht in het college van burgemeester en schepenen.
De tabel hieronder bevat de procentuele verhoudingen, in bijlage worden ook de absolute aantallen opgenomen. 
 
In 38 van de 42 Limburgse gemeenten (= 90%) is er minstens 1 ondernemer actief in het schepencollege. 

UNIZO LIMBURG LANCEERT ACTIEPLAN VOOR ONDERNEMERS MET POLITIEKE AMBITIES 

Naar aanleiding van de verkiezingen van Europees tot en met het gemeentelijk niveau in 2024 is de verwachting dat minstens 1.000 Limburgse ondernemers zich kandidaat zullen stellen. “Vanuit UNIZO zijn we altijd voorstander geweest dat ondernemers ook politiek actief worden, niet in het minst om de ondernemersbelangen in de politieke wereld blijvend onder de aandacht te houden”, zo stelt Bart Lodewyckx. “De praktijk wijst echter uit dat een politieke carrière voor een aantal ondernemers van korte duur geweest is, voornamelijk omwille van de andere leefwereld waarin ondernemers terecht komen wanneer zij zich richting Brussel begeven.” 

Wij hebben de voorbije zomermaanden dan ook ruim overleg gepleegd met de voorzitters en andere prominente figuren van de Limburgse afdelingen van:  

  • CD&V (Raf Drieskens)
  • Groen (Johan Danen) 
  • NV-A (Laura Olaerts, Steven Vandeput en Jan Valgaeren) 
  • PVDA (Kim De Witte) 
  • Open-VLD (Mark Vanleeuw en Wouter De Raeve) 
  • Vlaams Belang (Annick Ponthier) 
  • Vooruit (Funda Oru, Kris Verduyckt en Lode Pollet) 
  • PVDA (Kim De Witte) 

Centraal in deze overlegmomenten stond de vraag wat we vanuit UNIZO Limburg extra konden doen om ondernemers die zich kandidaat stellen te versterken. Hieruit vloeit het actieplan “Ondernemers met politieke ambities”, dat zal lopen vanaf dit najaar tot eind 2024 met volgende opvallende acties:  

  • Een campagne om ondernemers die nog twijfelen om zich kandidaat te stellen over de streep te halen. Dit wordt voornamelijk een social media campagne met getuigenissen van ondernemers die reeds succesvol in de politiek gestapt zijn. 
  • Het creëren van de juiste verwachtingen wanneer men als ondernemer in de politiek stapt. Een politiek akkoord is immers geen ondernemersplan dat je eenzijdig en flexibel kan aanpassen. Maar blijkt ook dat kleur bekennen niet gelijk staat met klanten verliezen. 
    We ontwikkelen hiervoor momenteel ook een online test waarmee ondernemers kunnen nagaan hoezeer ze geschikt zijn om politicus te worden. 
  • Aangezien ondernemers die zich kandidaat stellen er een voltijdse job bij krijgen stellen we ook onze UNIZO Ondernemerslijn tijdelijk voor hen open. Door alle mogelijke vragen waarmee ze als ondernemer geconfronteerd worden aan onze Ondernemerslijn te stellen kunnen ze best veel tijd vrijmaken om zich als kandidaat te profileren bij hun kiespubliek. 
  • In het voorjaar staat een grootschalige ontmoeting op het programma waarvoor we alle Limburgse ondernemers die zich kandidaat stellen uitnodigen. Via gerichte workshops leren ze zaken bij die ze zowel als ondernemers en als kandidaat-politicus kunnen gebruiken, zoals:
    • Hoe voer ik een online campagne bij mijn potentiële kiezers?
    • Hoe zet ik de nieuwe sociale media en artificiële intelligentie in? 
    • Wat zijn de gevolgen van de wet op de verkiezingsuitgaven? Kan ik bijvoorbeeld mijn bestelwagen van mijn bedrijf gebruiken in mijn campagne? 
    • Hoe kan ik mij verkopen bij mijn potentiële kiezers? 
    • Hoe kan ik mijn tijd als ondernemer en kandidaat efficiënter gebruiken en hoe kan ik zowel mobiel als digitaal efficiënt werken? 
      We werken hiervoor samen met BrainRangers en BestBuro die de workshops inhoudelijk zullen verzorgen.  

De workshops worden afgesloten met een plenum gedeelte met o.a.:

  • Getuigenissen van ondernemers die ook in de politiek succes geboekt hebben. 
  • Een blik van een bevoorrechte getuige (prof) op de komende verkiezingen. 
     
  • Gezien de steeds groter wordende impact van het Europees beleid kunnen de ondernemers ook een bezoek brengen aan het Europees Parlement in Straatsburg. Naast het bijwonen van de plenaire vergadering kunnen ze zich ook verdiepen in de wijze waarop Europese wetgeving tot stand komt. 
  • Vanaf het najaar 2024 gaan we aandacht besteden aan de nazorg voor ondernemers die ook effectief verkozen werden door regelmatig voor hen inhoudelijke bijeenkomsten te organiseren. 

Dit actieprogramma staat open voor alle ondernemers die zich kandidaat stellen bij de verkiezingen 2024, dus ook voor ondernemers die nu reeds politiek actief zijn.  
Geïnteresseerde ondernemers kunnen zich alvast melden bij patrick.buteneers@unizo.be.  

Bart Lodewyckx besluit: “Met dit initiatief willen we een positief klimaat creëren rond politiek engagement. Ook ondernemers moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Daarom moedigen we Limburgse ondernemers in alle gemeenten in het komende jaar aan om zich verkiesbaar te stellen, en zullen we ondernemende mandatarissen en kandidaten over partijgrenzen heen samenbrengen. Het is de eerste maal dat we vanuit UNIZO zo een uitgebreide campagne organiseren.“ 

Bart Lodewyckx
Gedelegeerd Bestuurder UNIZO Limburg
Patrick Buteneers
Patrick Buteneers
Belangenbehartiging: manager / adviseur