Pinguino uit Leuven ontvangt Handmade in Belgium-label

Marie en Junior, het gedreven ondernemersduo achter ijssalon Pinguino in Leuven, hebben het prestigieuze Handmade in Belgium-label ontvangen van UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel. Zonder horeca-ervaring, maar met een gedeelde passie, creëerden ze een concept waarin handgemaakt ijs en creatieve smaken centraal staan.
Het verhaal van Pinguino begint in 2022, toen Marie (27) en Junior (30) – die elkaar als studenten in Leuven leerden kennen – een lokale ijszaak overnamen. Een jaar later volgde de rebranding naar hun eigen merk, zonder enige achtergrond in horeca of ijsbereiding. “We komen allebei niet uit een ondernemersfamilie. Buiten het eten van ijs, hadden we geen ervaring”, lacht Junior. “We deelden dezelfde werkmentaliteit en ambitie. Geen 9-to-5, maar volop gaan voor iets waar we in geloven.”
Bij Pinguino wordt elk ijsje met de hand en met liefde bereid, met een focus op duurzame ingrediënten en verrassende smaken. Junior neemt de leiding in de productie en bedenkt creatieve combinaties, terwijl Marie instaat voor het team en de operationele kant van de zaak. “We experimenteren graag met niet-alledaagse smaken en ingrediënten”, vertelt Marie. “Onze stijl doet denken aan Ben & Jerry’s, met verschillende texturen en toppings.”
Ondanks de lange werkdagen motiveert hun passie hen om door te zetten. “Het is veel, dat klopt", geeft Marie toe, “Maar omdat we het met zoveel plezier doen en het samen kunnen delen, voelt het nooit als werk.” Voor hen is Pinguino meer dan een onderneming; het is een verlengstuk van wie ze zijn. “Deze zaak is echt ons kindje. We staan hier met hart en ziel, en dat enthousiasme straalt ook af op ons team”, besluit Marie.

Junior en Marie, zaakvoerders van Pinguino.
Met het authenticiteitslabel Handmade in Belgium wil UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel makers van authentieke en ambachtelijke kwaliteitsproducten in de kijker zetten. Het zijn producten die vandaag de dag het verschil maken voor de moderne consument, die op zoek gaat naar authentieke, handgemaakte producten en meer belang hecht aan lokale productie, duurzame processen, herkomst van grondstoffen en materialen. UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel wil zo een sterker imago geven aan vakmanschap, het publiek wakker schudden rond de vele makers die de regio telt en hoe ze zich onderscheiden van massaproductie.
Criteria waaraan makers moeten voldoen om het HIB-label in ontvangst te mogen nemen, zijn o.a.:
- De ambachtsman is zelfstandige in hoofdberoep in België.
- De ambachtsman heeft maximum 25 voltijdse (VTE) werknemers in dienst.
- Het maakproces gebeurt voor minstens 50% met de hand.
- De ambachtsman beheerst zelf het volledige maakproces (van A tot Z).
- Produceert bewust in België.
- Een substantieel deel (30%) van het assortiment is handgemaakt.
- De ambachtsman creëert een product met een gebruiksfunctie.
- De ambachtsman creëert een uniek product met zijn ‘handtekening’.
- Het maakproces betreft productie, restauratie of transformatie en dus geen pure assemblage.
- De ambachtsman werkt op kleine schaal en streeft naar kwaliteit.
- De ambachtsman heeft zijn kennis en vaardigheden aangeleerd door opleiding en ervaring.
- Het gaat om maatwerk, geen massaproductie.
- De ambachtsman gaat gepassioneerd en met kennis van zaken aan de slag.
- De ambachtsman is zich goed bewust van zijn materiaalkeuze/grondstoffen.
- Sommige sectoren komen niet in aanmerking voor het label, nl. horeca/traiteurs, bloemisten, landbouw, assembleurs, kunstenaars en fotografen.