Op dit moment kan 80 procent van de betalingen in de retail en petroleum via kredietkaarten (zoals Visa of Mastercard) niet plaatsvinden door een panne. Dat meldde Atos Worldline aan UNIZO. Debetbetalingen (Maestro) zijn wel mogelijk. UNIZO raadt aan om dit als alternatief te gebruiken. "Dit is de 2e panne op korte tijd. Het secundaire platform dat is beloofd na de panne in december moet er niet morgen, maar gisteren komen", zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. Hij verwijst daarmee naar de panne van december. Toen sloot UNIZO samen met UCM en Comeos een protocol met Atos Worldline. Het installeren van een secundair platform (back-upsysteem) was toen 1 van de overeengekomen maatregelen. "De panne van vandaag toont aan dat de investeringen snel moeten genomen worden. Onze ondernemers kunnen zich met de koopjes in het vooruitzicht geen 3e panne veroorloven". Ondernemers die hinder ondervinden, kunnen terecht bij de UNIZO Ondernemerslijn op het nummer 02 21 22 678 of ondernemerslijn@unizo.be. UNIZO inventariseert de impact van de panne en gaat na welke maatregelen nog genomen moeten worden om een volgende panne te vermijden. In elk geval vraagt zij opnieuw overleg met Atos Worldline.