UNIZO maakt met het project STEP-Up met de steun van VLAIO elk jaar studenten uit het hoger onderwijs warm voor het ondernemerschap. Hogeschoolstudenten worden een aantal maanden begeleid en uitgedaagd om hun ondernemerskunsten te tonen. Vandaag werden de winnaars bekend gemaakt tijdens de tweede editie van het netwerkevent “Student Meet Up” te Mechelen. Het project DoggieDoo van Arteveldehogeschool Gent haalt de begeerde award voor STEP-UP van het jaar binnen. Ook Hogeschool Vives Kortrijk en UCLL Diepenbeek vielen in de prijzen. 

 

Met het project Step-Up beloont UNIZO de ondernemende skills van studenten uit het hoger onderwijs. “Op die manier willen we hen warm maken voor het ondernemerschap”, zegt UNIZO-topman Danny Van Assche. “Onze maatschappij heeft constant nood aan nieuw en jong ondernemersbloed. Door deze jongeren nu al te laten kennismaken met alle factoren van het zelfstandig ondernemen, verhogen ook hun slaagkansen als ze laten effectief als zelfstandige aan de slag gaan.” 

De studenten volgden de voorbije maanden een intensief parcours. Tijdens het traject kunnen ze rekenen op coaching en begeleiding door UNIZO-adviseurs. De beste projecten werden vandaag beloond en ontvingen een STEP-UP award uit handen van Danny Van Assche.  Zij werden verkozen op basis van een aantal criteria: ondernemingszin, creativiteit en innovatie, missie en visie, marketing,  financiële haalbaarheid, duurzaamheid en sociaal engagement. De uitreiking vond plaats tijdens de tweede editie van de Student Meet Up, te Mechelen. De studenten achter de meer dan honderd projecten uit gans Vlaanderen die meedongen naar de prijzen kwamen er vandaag samen om te netwerken en te luisteren naar een inspirerende uiteenzetting van Jeroen Baert (Nerdland) rond AI. 

Vijf STEP-UP Awards 

In totaal werden vijf awards uitgereikt. Naast de STEP-UP van het jaar werden ook de meest duurzame, circulaire, sociaal geëngageerde en de STEP-UP met het meeste groeipotentieel verkozen. 

De STEP-UP van het jaar is DoggieDoO van de Arteveldehogeschool Gent. De studenten ontwikkelden een ecologisch alternatief voor plastic hondenpoepzakje. Ze onderscheiden zich door 100% lekvrij te zijn, composteerbaar en plastiekvrij. Op deze manier dragen zij ook bij aan een groene(re) planeet. En door hun succesvolle project konden de studenten zelfs een partnership aangaan met Just Russel.

De winnaars: 

Duurzame STEP-UP: Maaier van Arteveldehogeschool Gent (studierichting KMO Management)
Circulaire STEP-UP: Kairos Candles van Hogeschool Vives Kortrijk (studierichting Businesss Management & Entrepreneurship)
STEP-UP met sociaal engagement: Omarm van Arteveldehogeschool Gent (KMO Management)
STEP-UP met groeipotentieel: Mazeru Cocktails van UCLL Diepenbeek (KMO & Ondernemen)
STEP-UP van het jaar: DoggieDoo van Arteveldehogeschool Gent (KMO Management)

 

Meer studenten in ondernemersrichtingen 

De voorbije jaren neemt het aantal studenten dat kiest voor een ondernemersrichting als KMO Management of Entrepreneurship duidelijk toe, zo blijkt ook de cijfers van de Hogescholen.

Ook is er in de andere richtingen meer aandacht voor ondernemerschap. “Dit is een bijzonder goede evolutie”, zegt Danny Van Assche. “Basiscompetenties ondernemerschap zijn broodnodig om sterk van start te kunnen gaan met een eigen zaak. Dat meer en meer hogescholen hier de focus op leggen is dan ook zeer goed nieuws.”