Fel gegeerde grotere mosselen dreigen onbetaalbaar te worden 
 

Aldi en Lidl ‘braderen’ met prijzen op kleinere mosselen en misbruiken het populaire seizoenproduct om op die manier klanten te lokken. Door deze praktijken dreigt de grotere categorie mosselen, die door de gespecialiseerde viswinkels en betere buurtsupers worden verkocht, haast onbetaalbaar te worden. Buurtsuper.be, de Federatie van Vishandelaars, en UNIZO hebben aan de Economische Inspectie gevraagd om een onderzoek in te stellen naar de wettelijke verboden verkoop met verlies en ‘lokvogelpraktijken’ met mosselen. 

In een recente promotieactie verkochten beide discounts mosselen tegen €2 tot €3/kg. Dat zijn prijzen waar zelfs de visgroothandel die kleinere mosselen niet kan aankopen bij de kweker, laat staat bij de groothandel.

Het is wettelijk verboden om producten met verlies te verkopen. Ook de zogenaamde ‘lokvogelpraktijken’, waarbij massaal promotie wordt gevoerd voor een aanbod dat zo gering is dat vele geïnteresseerde klanten geen kans krijgen om het te kopen, zijn verboden. De organisaties hebben aan de Economische Inspectie gevraagd om een onderzoek in te stellen. 

Volgens hen is deze manier van handelen alles behalve duurzaam en zorgen dumpingacties net voor duurdere mosselen. Door het massaal inkopen van de kleinste categorieën van mosselen (zoals bijvoorbeeld de ‘Super’-categorie die door Aldi en Lidl recent werd aangeboden), krijgen de weekdieren bij de kweker steeds minder de kans om te volgroeien tot categorieën zoals ‘Goudmerk’ die twee jaar groeitijd nodig hebben. Voor de kweker is hierdoor het risico op oogstmislukking kleiner. Maar dit heeft voor gevolg dat het aanbod van de door de Vlaming gegeerde grotere categorieën veel kleiner en haast onbetaalbaar is geworden. 

Dit is het zoveelste bewijs dat stuntprijzen op korte termijn voordelig lijken te zijn voor de consument, maar op termijn de zogenaamde meerwaardezoekers onder de Vlamingen geen keuzevrijheid meer geven om kwalitatievere producten te kopen. De ondernemersorganisaties willen dat de inspectiediensten de nodige middelen krijgen om veel korter op de bal te spelen en uit eigen beweging controles uit te voeren op de eerlijke handelspraktijken binnen de sector.

UNIZO en Buurtsuper.be pleiten al lange tijd voor een verbod op buitensporige promoties in de voedingssector. Naar aanleiding van de boerenprotesten beloofde de huidige regering al om hier werk van te maken maar de resterende tijd in de legislatuur bleek daar te kort voor te zijn. De volgende regering moet dit dus snel aanpakken.