"Niets meer dan een zoveelste 'ouderwets' shoppingcomplex, met alle kwalen die daar bij horen."

 

  • "Geen sprake van 'belevingscentrum'"
  • "Voorwaarden voor socio-economische vergunning niet vervuld"
  • "Docks de facto illegaal"

Nu donderdag, 20 oktober, opent het gloednieuwe shoppingscomplex Docks Bruxsel, in de buurt van de Brusselse Van Praetbrug, de deuren. "UNIZO heeft de komst van dit winkelcentrum altijd met argusogen gevolgd, en hechtte van bij aanvang weinig geloof aan de belofte 'dat het om veel meer dan een klassiek shoppingcenter zou gaan, met een groot belevingsgehalte'", aldus UNIZO-topman Karel Van Eetvelt, "Net dat engagement van de projectontwikkelaar vormde nochtans de basis voor het afleveren van de nodige socio-economische vergunning." Aan de vooravond van de officiële opening wordt de vrees van UNIZO bewaarheid. Het gaat hier om niet meer dan het zoveelste banale winkelcomplex, dat andermaal de concurrentie aangaat met de winkelstraten in de omliggende Brusselse en Vlaamse gemeenten. Naar aanleiding van de nakende opening formuleren UNIZO en de andere partners binnen het Brussels Platform voor Duurzame Economische Ontwikkeling andermaal hun concrete bezwaren tegen het project.

In de helft van de 90 winkelpanden zitten kledingketens die je overal in het land al terugvindt, stelt UNIZO vast.  Het gedeelte 'vrije tijd' haalt bij lange niet de in de vergunning vermelde 50 % van de totale oppervlakte. Van de aangekondigde 'Espace créateurs' (ruimte voor makers)  en de 'Belgian Corner' valt geen spoor te bekennen, net zo min als van de ruimte voor stedelijke industriële activiteiten. Ook van het engagement om flagshipstores en nieuwe merken aan te trekken, is niets in huis gekomen. Van een complementair, niet concurrentieel aanbod voor de omgeving - nochtans een eis van de Brusselse regering - is geen sprake. "Waarmee Brussel alweer een ouderwets shoppingcentrum rijker is, dat de stad en het gewest alleen maar extra fileleed en extra concurrentie voor de handelskernen zal bijbrengen", aldus nog UNIZO.
 
Dockx Bruxsel heeft zich van bij aanvang 'uitgesloofd' om dit project als totaal 'anders' voor te stellen, om de politiek toch maar te overtuigen en de nodige vergunningen te krijgen. Zij het op een voor UNIZO heel doorzichtige en ongeloofwaardige manier. "Door het niet naleven van de aan de vergunningen gekoppelde engagementen staat het winkelcomplex er nu de facto illegaal", besluit UNIZO.
 
Zo is het complex - in zijn huidige vorm -  in strijd met het Gewestelijk Bestemmingsplan (GBP), die het gebied inkleurt als zone voor stedelijke industrie. Om dat te omzeilen werd een aanvraag gedaan voor een centrum voor ‘grote gespecialiseerde handelszaken’.Op die basis werd de stedenbouwkundige vergunning effectief toegekend, maar waar zijn nu die grote gespecialiseerde handelszaken?  Ook op de voorziene  4000 m² productieve activiteiten, die refereren naar het industrieel verleden van de site, is nog het nog volop wachten.
 
Alle loze beloften tot nu toe van de projectontwikkelaar maken het voor UNIZO erg moeilijk om te geloven in 'dat andere engagement':  ervoor zorgen dat de helft van alle bezoekers 'binnen afzienbare tijd' met het openbaar vervoer komen.

UNIZO vraagt dat de Brusselse regering op korte termijn evalueert of het shoppingscenter wel voldoet aan alle voorwaarden die in de socio-economische vergunning vermeld staan. Is dat niet het geval - wat volgens UNIZO snel zal blijken - dan moet de Brusselse regering de nodige aanpassingen opleggen.
Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans
T 02/212.25.77 - M 0478/22.37.51 - E-mail: filip.horemans@unizo.be
 
Een ondernemersvraag? Bel de UNIZO Ondernemerslijn T: 02 21 22 678 | ondernemerslijn@unizo.be