UNIZO Nationaal bekroont Limburgs ondernemerschap
Na het behalen van de award KMO van het jaar provincie Limburg, heeft Vansichen Lineartechniek ook de nationale award binnengehaald. Onze Limburgse KMO van het jaar haalde het in de eindronde van vier andere provinciale kandidaten: De Sutter Naturally uit Vlaams-Brabant, Locquet uit Oost-Vlaanderen, Hanssens Beyond Telecom uit West-Vlaanderen en E-Demonstration uit Antwerpen.
Zaakvoerders Pieter en Thomas Vansichen ontvingen de award die bij de titel hoort tijdens het UNIZO Topseminar in de Koninging Elisabethzaal in Antwerpen.
Met de jaarlijkse verkiezing van de 'KMO van het Jaar' willen UNIZO en haar partners de waarde van lokaal verankerde KMO's voor onze economie en welvaart benadrukken. De verkiezing is tegelijk een gelegenheid om trots uit te pakken met de grote variatie aan straffe 'self made' bedrijven, in diverse sectoren en met uiteenlopende activiteiten, die onze economie rijk is.
“Met dit initiatief brengen we jaarlijks een parel onder de aandacht”, zegt Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg. “KMO’s zijn de ruggengraat van onze economie. 42,7 procent van alle toegevoegde waarde gecreëerd door private ondernemingen ontstaat in kmo’s. In Nederland gaat het om een aandeel van 35,7 procent, in Frankrijk om 31,3 procent en in Duitsland om 34,8 procent. Dat maakt België het grootste KMO-land van West-Europa.”
Winnaar Vansichen Lineairtechniek, een toonaangevende expert in lineaire bewegingstechnologie onderscheidt zich door hun hoogwaardige lineaire componenten en systemen, die een sleutelrol spelen in diverse industrieën wereldwijd.
De winnaars werden zorgvuldig geselecteerd door een jury van experts die de kandidaten beoordeelde op diverse criteria waaronder financieel beleid, marketing, innovatie, internationaal ondernemen en duurzaamheid. Vansichen maakte een sterke indruk bij de jury omdat ze opvallen als een financieel robuust bedrijf dat ook bij aanzienlijke investeringen zijn koers weet te houden. Hun vermogen om effectief te sturen op cijfers, data en marktinzichten toont een bewonderenswaardige bedrijfsdiscipline en een strategische aanpak. Op HR-gebied blinkt Vansichen uit door een professioneel beleid dat een gezonde, ondersteunende cultuur promoot. De hoge retentie van medewerkers en hun betrokkenheid wijzen op een positieve werkomgeving waar groepssfeer en een eerlijk verloningssysteem centraal staan. Het concept van een 'modern workplace' is bij hen geen loze belofte, maar een geleefde realiteit.
De diversiteit in hun productaanbod, samen met een strategische spreiding van klanten en markten, versterkt hun positie als een rendabel bedrijf.
Hun businessplan, dat reikt tot 2030, is zorgvuldig opgesteld met een klantgerichte aanpak die lovenswaardig diep doordacht is. Op het vlak van duurzaamheid en innovatie heeft Vansichen duidelijk stappen gezet om een voortrekkersrol te spelen binnen de concurrentiële maakindustrie. Ze zijn niet alleen actief betrokken bij het innoveren van hun producten, maar ook in de manier waarop ze produceren, wat hen een duurzame partner maakt voor hun klanten en de gemeenschap. Organisatorisch excelleert Vansichen in productie, logistiek, en back office management met een sterke focus op automatisatie en een cultuur van permanente verbeteringen en optimalisatie. Dit alles wordt ondersteund door een heldere visie en groeistrategie voor de toekomst, waarbij ook de continuïteit verzekerd is met een succesvolle overgang naar de tweede generatie leiderschap.
"Na het behalen van de provinciale award is deze award een zeer mooie erkenning voor Limburg ondernemerschap. Een bevestiging dat zij een cruciale motor vormen voor onze economie." aldus Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van UNIZO Limburg. "Wij zijn trots dat we door deze erkenning niet alleen deze topbedrijven, maar alle KMO's in de regio kunnen stimuleren."
UNIZO organiseert de wedstrijd ‘KMO van het Jaar’ samen met haar partners Liantis, KBC, ClearMedia a Proximus Company, SBB, GraydonCreditsafe en PMV.