Het Gentse parket-­generaal voert een onderzoek naar de werking van de onder­nemingsrechtbank in Dendermonde en haar dienstdoende voorzitter. Volgens berichtgeving zou de rechter systematisch bedrijven in financiële moeilijkheden onder voorlopig bewind plaatsen om ze vervolgens snel failliet te verklaren. UNIZO vraagt om dit snel en zeer grondig te onderzoeken.

Faillissementen hebben verstrekkende gevolgen voor de betrokken ondernemers, hun werknemers en hun gezinnen. Ondernemingen in moeilijkheden dienen een eerlijke kans te krijgen om bijvoorbeeld via een gerechtelijke reorganisatie (delen van) het bedrijf te redden. Ondernemers moeten erop kunnen vertrouwen dat de rechterlijke macht hen rechtvaardig behandelt en ze een eerlijke kans krijgen, zeker in periodes van economische moeilijkheden.

“We moeten zeer voorzichtig zijn met uitspraken over ons rechtssysteem. Daarom moet er een grondig en transparant onderzoek gevoerd worden. Als de beweringen kloppen, dan is er sprake van misbruik van macht en een ernstige inbreuk op het vertrouwen dat ondernemers in de rechterlijke macht moeten hebben. De geleden schade voor de betrokken ondernemers is dan niet te overzien. Het is in het belang van de ondernemers én de geloofwaardigheid van ons rechtssysteem om hier snel opheldering in te brengen”, zegt de ondernemersorganisatie.