Vandaag lanceerde UNIZO een oproep om de Brussele horeca en handel te steunen door gewoonweg ergens te gaan eten of te winkelen. Ze vroeg ook om die ervaring via sociale media te delen met de hashtag #BeBrussels4lunch of #BeBrussels4shopping. Een paar uur na de oproep kreeg UNIZO op de sociale netwerksite al tal van “volgelingen”. Zelf gaf Karel Van Eetvelt het goede voorbeeld door met enkele Brusselse ondernemers te gaan lunchen in BarBik in het centrum van Brussel. Nadien bezocht hij nog enkele Brusselse winkels om hen een hart onder de riem te steken. “De afgelopen dagen waren verre van gemakkelijk voor de Brusselse horeca en handel. Bijna 1 op 5 heeft de deuren gesloten omwille van de terreurdreiging. Gemiddeld bedraagt de economische schade 2.750 euro per zaak. En dat verlies is moeilijk goed te maken. Door een positieve actie op poten te zetten hopen we dat verlies toch wat te compenseren”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. Belangrijker is evenwel het signaal dat de ondernemersorganisatie met de actie wil geven. “We moeten vooral zo snel mogelijk het normale leven oppikken. Toegeven aan de angst en binnenblijven, werkt alleen de terroristen in de hand”.
 
In samenwerking met G4S stelde UNIZO een lijst met algemene en praktische adviezen op om de veiligheid in de onderneming te verhogen. UNIZO blijft nog altijd bereikbaar voor vragen van ondernemers via het meldpunt op 02 21 22 678 of ondernemerslijn@unizo.be. Ook de website – met informatie n.a.v de terreur – blijft toegankelijk. www.unizo.be/terreuralarm