Flavor Shop uit Gooik is vandaag verkozen als allereerste  ‘Winkelhier van het Jaar’. Met deze award onderstreept UNIZO het belang van lokale handelaars. Als kerncriterium van deze eerste editie stond personeelsbeleid en -motivatie centraal. Zaakvoerder Birger Vanacker wist zich te onderscheiden met een zeer open HR-beleid waarbij het welzijn van zijn medewerkers op de eerste plaats komt. “De kracht van een winkel draait rond service en het gelukkig maken van de klanten. Zonder gemotiveerde en betrokken medewerkers is dat onmogelijk. Bij Flavor Shop hebben ze dit zeer goed begrepen”, stelt UNIZO-topman Danny Van Assche die de award vandaag persoonlijk overhandigde.

“Lokale handelaars vormen de kern van onze samenleving en economie”, steekt Danny Van Assche van wal. “Zij zorgen voor diversiteit en aantrekkelijke winkelstraten. Niemand wil eenheidsworst waarbij alle dorpen en steden er hetzelfde uitzien. In een overvolle online en offline wereld is het de originaliteit van de lokale ondernemers dat winkelen aantrekkelijk maakt. Die bijzonder grote meerwaarde willen we met deze award benadrukken. Wat je hier koopt, krijg je bovendien grotendeels terug, want de winkelier is een mens van vlees en bloed, die hier zijn belastingen betaalt, mensen werk verschaft en ervoor zorgt dat het dorps- of stadscentrum gezellig druk is. Ze maken lange dagen om met hart en ziel er te staan voor hun klanten. Daarbij vervullen ze een sociale rol in de maatschappij door talrijke verenigingen te ondersteunen en als werkgever voor de regio. Maar liefst driekwart van de werknemers in kleine ondernemingen komt uit dezelfde of omliggende gemeenten. Daarbovenop biedt hun lokale tewerkstelling ook kansen voor mensen die het niet makkelijk hebben op de arbeidsmarkt. En dat heeft Flavor Shop heel goed begrepen.”

Uitblinker in personeelsbeleid

Lokale handelaars kunnen uitblinken op diverse vlakken. Denk aan duurzaamheid,  digitalisering, klantgerichtheid,  innovatie of  maatschappelijk verantwoord ondernemen. Voor de eerste Winkelhier Award ging UNIZO op zoek naar een ondernemer die excelleert in personeelsbeleid, -welzijn en -motivatie.

“De jury van retail- en HR-specialisten koos uit alle inzendingen de onderneming die op deze vlakken het meest uitblinkt, hoe groot, klein of van welk pluimage je team ook is”, zegt Chiel Sterckx, retail expert bij UNIZO. “Zonder goede medewerkers kan een winkel geen topservice bieden. Net daarom zochten we naar een winnaar die het olympisch minimum van personeelsbeleid overstijgt. De combinatie van kwalitatieve extra’s, diversiteit en het inzetten van personeel om te werken aan een doorgedreven klantgerichtheid heeft Flavor Shop tot winnaar gekroond.” 

Werken en plezier maken 

Stel je een winkel voor waar elke hoek gevuld is met culinaire verrassingen, waar de geur van verse kruiden en specerijen je meteen in een vakantiesfeer brengt. Dit is Flavor Shop, the place to be voor een smaakvol, kwaliteitsvol en origineel geschenk. Men kan er terecht voor een groot assortiment kwalitatieve foodproducten en dranken. De onderneming stelt zes mensen tewerk onder verschillende statuten. 

“Bij ons draait het niet alleen om werken, maar ook om plezier maken. Want gelukkige medewerkers, presteren beter”, zegt zaakvoerder Birger Vanacker. “We hebben een 'pretbudget' waarmee ons team allerlei activiteiten organiseert, we geven regelmatig een feestje en hebben onze jaarlijkse team-barbecue waar ik voor mijn medewerkers kook.” 

Birger gelooft in open communicatie. “Naast onze open cultuur, waar iedereen met ideeën mag en kan komen, zijn er evaluatie- en functioneringsgesprekken. Bij het aanwerven van een nieuwe collega betrekken we de werknemers, omdat we het belangrijk vinden dat er een goede klik is met iedereen. We betrekken hen ook bij de keuze van onze producten, daarom gaan we elk jaar samen naar de grootste foodbeurs in België, Tavola, om nieuwe producten te ontdekken en bezoeken we regelmatig samen leveranciers. Iedereen heeft de kans om opleidingen te volgen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Ten slotte nemen we ook ons maatschappelijk engagement op. We werken samen met een sociaal maatwerkbedrijf en hebben elke week iemand van een voorziening voor mensen met een verstandelijke beperking die ons team voor enkele uren komt versterken.”

Felicitaties van de jury 

Een terechte en verdiende winnaar, zo klinkt het ook uit de mond van de juryleden. 

“Lokale handelaars zijn de ware helden van onze economie”, zegt Kris Baetens van Liantis. “Ze vormen het kloppende hart van onze gemeenschap en dragen bij aan de levendigheid van onze straten. De Flavor Shop is zo een onderneming die mee de lokale economie doet bloeien. De ondernemers achter de Flavor Shop weten bovendien als geen ander hoe ze hun medewerkers moeten waarderen én helpen ook hen om te groeien. Daarom zijn ze voor ons, Liantis, een verdiende winnaar.” 

"Flavor Shop is de terechte winnaar van de Winkelhier Award 2024 vanwege hun waardering voor medewerkers en het stimuleren van duurzame praktijken”, zegt Sven Marinus, Voorzitter VIA Belgium. “Tevens tonen zij een ongeëvenaarde passie voor culinaire diversiteit en een diepe betrokkenheid bij lokale gemeenschappen. Birger Vanacker en zijn team bieden hoogwaardige producten, ondersteunen lokale producenten en minimaliseren hun ecologische voetafdruk en dit maakt hen een voorbeeldige winnaar. Bij VIABelgium geloven we sterk in winkelhieren, omdat onze oplossingen bijdragen aan het versterken van de Belgische economie door lokale bedrijven te ondersteunen. Flavor Shop belichaamt deze missie perfect."  

“Wat opvalt bij Flavor shop is hoe sterk ze inzetten op de beleving van hun medewerkers:  gelukkige medewerkers  presteren beter”, klinkt het bij Guido Van Hauwaert van KBC. “Zo worden ze onder meer sterk betrokken bij de aanwerving van nieuwe collega’s en bij de aankopen en de selectie van producten. De klanten profiteren hiervan want de klantbeleving is de spiegel van de medewerkersbeleving.  Via workshops laten ze klanten producten proeven en ontdekken. Door samen te werken met een maatwerkbedrijf onderstrepen ze hun maatschappelijk engagement.”  

“Plezier maken doe je na het werk” is een vaak gehoorde boutade van heel wat leidinggevenden”, duidt Luc Ardies van PMO. “Birger van ‘Flavor Shop’ realiseert zich niettemin dat gelukkige medewerkers beter presteren en regelt een jaarlijks 'pretbudget' waarmee het team allerlei activiteiten organiseert. Werkgevers die beseffen dat we ons HR-beleid fundamenteel anders moeten aanpakken nemen in tijden van arbeidskrapte een belangrijke voorsprong.”

Beeldmateriaal in hoge kwaliteit kan u aanvragen bij gerrit.budts@unizo.be