UNIZO steunt de vraag van kamerlid Michael Freilich om naar Nederlands voorbeeld een onderzoek te starten naar de handelspraktijken van Bol.com. “We pleiten al langer om de machtspositie van grote onlinehandelsplatformen ten opzichte van kleine retailers verder aan te pakken”, zegt UNIZO-topman Danny Van Assche. UNIZO vraagt om ook de andere grote internetplatformen te onderzoeken. 

 

De Nederlandse concurrentiewaakhond voert een onderzoek naar webwinkel Bol.com omdat er signalen zijn dat het bedrijf zichzelf en bepaalde ondernemers voortrekt ten koste van andere verkopers op het platform.­ Volgens UNIZO gaan de problemen bij Bol.com maar zeker ook bij de internetgiganten als Amazon nog verder dan dat. “Van een werkelijk partnerschap is vrijwel nooit sprake”, zegt UNIZO-topman Danny Van Assche. “De meest voorkomende klachten zijn de voorkeursbehandeling van de producten die door de platformen zelf worden verkocht, de grote eisen en voorwaarden die worden geëist van de kmo’s maar het gebrek aan goede communicatie vanuit de platformen zelf, het eenzijdig schorsen van de accounts, de problemen met de plaatsing van de producten, de hoge commissies en het laattijdig uitbetalen van de verschuldigde bedragen.” 

Uit cijfers van het recente UNIZO e-commerce rapport blijkt dat meer dan de helft van de handelaars online verkoopt.  Dat gebeurt het meest via een eigen webshop of website maar ook via de grote platformen.  Opmerkelijk is dat e-commerce slechts bij 4 op 10 handelaars rendabel is. Het is bij hen dan vooral een online vitrine om de producten te promoten. 3 op 4 ondernemers ervaren grote problemen met de samenwerking met giganten als Amazon. 

Intussen zijn er federaal en op Europees niveau al stappen gezet om een aantal van deze punten aan te pakken, maar deze worden weinig of niet gehandhaafd. UNIZO stelt een aantal concrete maatregelen voor om voor een eerlijker speelveld te zorgen. 

Naast correcte en transparante regels voor de samenwerking tussen grote platformen en kmo’s moet er een Europees verbod op gratis retourzendingen komen, met een zichtbare bijdrage voor retours bij e-commerce. Ook andere vormen van oneerlijke concurrentie met buitenlandse webshops, zoals milieuverplichtingen die niet gelden voor buitenlandse spelers, moeten worden aangepakt en controles op binnenlandse en buitenlandse webshops dienen op een gelijke manier te gebeuren. 

UNIZO hekelt ook de voordeeltarieven die Bpost hanteert voor de grote spelers, en waarmee ze zo lokale e-commerce ondernemers uit de markt concurreren.