Op 29 september van dit jaar ondertekende UNIZO Provincie Antwerpen samen met lokale handelaars rond de Oude Vaartplaats een open brief aan schepen Koen Kennis met de vraag om op het plein enkele Shop & Go parkeerplaatsen te voorzien. “De open brief heeft de dialoog rond het nieuwe parkeerbeleid weer geopend en we zijn samen met het kabinet constructief te werk gegaan om te bekijken waar elders in de stad nood is aan een Shop & Go zone”, aldus Karo Janssens, beleidsadviseur bij UNIZO Provincie Antwerpen.

Waarom zijn Shop & Go zones belangrijk?
We zien dat steeds meer steden en gemeenten ons advies volgen om Shop & Go zones te voorzien in drukkere stadskernen. Kijk maar naar de recente aanpassingen die de stad Gent heeft doorgevoerd. En ook in kleinere gemeenten en dorpen komen Shop & Go zones steeds vaker voor, met succes.

Om deze zones te bepalen is er gekeken naar het karakter van de winkels gelegen in deze zone. Karo Janssens: “Winkels die worden gefrequenteerd door ‘run shoppers’ zijn het meeste gebaat met een parkeerbeleid waarbij een drempelvrije winkelbeleving centraal staat. Dit zijn vaak winkels die geen ‘uniek’ product aanbieden waardoor hun klanten de weg volgen van de minste weerstand. M.a.w.: is er geen parkeerplek nabij de handelszaak dan wordt er doorgereden naar de volgende. Dit met als resultaat dat vele handelaars als gevolg van het nieuwe parkeerbeleid klanten zijn verloren. Denk maar aan zaken zoals voedingswinkels, apotheken of krantenwinkels.”

UNIZO is tevreden over de open communicatie met schepen Koen Kennis en zijn kabinet. “De schepen heeft zijn belofte nagekomen om het parkeerbeleid op regelmatige basis te evalueren en te luisteren naar de opmerkingen van onze ondernemers. Tevredenheid over de uitbreiding van de Shop & Go zones dus, al hopen we uiteraard dat er nog zullen bijkomen op plaatsen waar hier nood aan is. Ook het bijsturen van de beroepscategorieën op de lijst met NACE codes is een positief signaal.”

Helder blijven communiceren
De stad komt ook snel met een nieuwe communicatiecampagne om het voor bezoekers gemakkelijker te maken hun weg naar Antwerpen weer te vinden. Karo: ”Ook hier wordt er geluisterd naar de feedback uit het middenveld. We merken dat er nog steeds veel onduidelijkheid is rond het parkeerbeleid maar we horen gelukkig ook positieve verhalen. Zo had ik gisteren een ondernemer op bezoek die voor het eerst gebruik had gemaakt van een P+R om naar ons kantoor op de Frankrijklei te komen. Zijn trip heeft ervoor gezorgd dat hij onze mooie stad nog eens ‘echt’ heeft gezien.”

“Samen werken we naar een stad die bewoners, bezoekers en ondernemers op een laagdrempelige manier verwelkomt en ondersteunt.”

Karo Janssens, beleidsadviseur UNIZO Provincie Antwerpen