BuildUp toont dat je vanuit een stevig product en solide activiteiten innovatie kan inzetten

Elke Tielemans

UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel maakte donderdagavond 19 oktober de winnaars van de KMO van het jaar 2023 en Beloftevolle KMO van het Jaar 2023 bekend. BuildUp uit Aarschot mag zich een jaar lang provinciaal KMO van het Jaar noemen. Office Angels uit Zemst gaat naar huis met de titel beloftevolle KMO van het Jaar. BuildUp stoot zo door naar de nationale verkiezing waar het samen met de 4 andere provinciale winnaars meedingt naar de nationale titel KMO van het Jaar 2023.

BuildUp groeide als start-up van beSteel – marktleider in staalframebouw in de Benelux – uit tot een uit de kluiten gewassen kmo anno 2023. Met 35 eigen medewerkers en een pool aan freelancers zorgen ze voor een omwenteling in de bouwsector.

In Europa moeten 43 miljoen woningen een energetische renovatie ondergaan om het continent tegen 2050 klimaatneutraal te maken. De enige manier om tegen 2050 die enorme klus te klaren, is door woningen diepgaand en structureel te renoveren. Naast zonnepanelen en warmtepompoplossingen kan dit door een isolerende bouwschil of klimaatjas rondom huizen aan te brengen. Dit laatste is waar BuildUp inpikt.

BuildUp voert haar activiteiten offsite uit, dus zo goed als uitsluitend in eigen productiehal. Van berekeningen, ontwerp en engineering tot productie en assemblage. Dit zorgt voor een efficiënter, sneller en meer duurzaam bouwproces. Transport en afval worden beperkt en ook het tekort aan arbeidskrachten kan hiermee deels opgevangen worden. Daarnaast wordt maximaal met recycleerbare en biobased materialen gewerkt. Dit zorgt voor een tijdszeker en prijszeker eindproduct met een lagere carbon footprint.

Elke Tielemans: “BuildUp toont dat je vanuit een stevig product en solide activiteiten (beSteel) innovatie kan inzetten. De waarden die Hélène de Troostembergh hoog in het vaandel draagt, implementeerde ze ook bij BuildUp: Excellence, door een duidelijke visie en doelstellingen. Respect voor de medemens en klant. En Impact binnen het bedrijf, wat betreft het product maar ook en niet te negeren naar de planeet toe. Met een jong en gedreven team wil ze het bouwproces herdenken, door niet langer alleen naar de bouwkost te kijken maar de totale kost in rekening te brengen (cfr autosector). Naast het feit dat BuildUp een deel van de omzet in het buitenland realiseert, was de jury erg gecharmeerd door de innovatieve aanpak!”

Beloftevolle KMO van het Jaar

Office Angels uit Zemst werd verkozen als provinciale ‘Beloftevolle KMO van het Jaar 2023’. Office Angels heeft een uniek ecosysteem dat kleine kmo’s helpt groeien en bloeien. Het team van Office Angels biedt betaalbare ondersteuning aan ondernemers die zich willen focussen op hun corebusiness. Dat doen ze in verschillende domeinen, gaande van office management, sales, website-beheer, IT, marketing, trainingen, project-beheer, hr, legal tot en met het bewaken van je bedrijfsdoelen.

Elke Tielemans: “Met een goed onderbouwd businessplan en een heldere strategie gericht op kleine ondernemingen zet het bedrijf van Vincent Van Leemputten een duidelijke koers in. Door de ruime ondersteuningswaaier worden bovendien lange termijn relaties opgebouwd en is de klantenportefeuille op korte tijd flink aangegroeid. De abonnementsformules sluiten hierop aan en dragen bij aan de gezonde cashflow van het bedrijf. De fundamenten zijn er om de nationale en internationale ambities verder waar te maken.”

Nationale titel

Met deze jaarlijkse erkenning wil UNIZO gedreven ondernemers en straf ondernemerschap in de kijker zetten en belonen. Een professionele expertenjury beoordeelde de kandidaten op diverse domeinen van het ondernemerschap, zoals financieel beleid, marketing & communicatie, innovatie, (ambitie voor) internationaal ondernemen, personeelsbeleid, energie & milieu én ondernemingszin.

Elke Tielemans: “Met de verkiezing ‘KMO van het Jaar’ erkennen we niet alleen het ondernemerschap van de winnaars, maar benadrukken we in het algemeen ook het belang van kleine en middelgrote ondernemingen voor onze Belgische economie. Ze zijn flexibel, innovatief en cruciaal voor onze welvaart. Dat verdient erkenning.”

De provinciale KMO van het Jaar, BuildUp, neemt nu deel aan de race naar de nationale titel. De jury maakt hun beslissing bekend op het UNIZO Topseminar op 29 november in Oostende.

Elke Tielemans