In 2025 start de effectieve heraanleg van de Ring rond Brussel. Naast de restauratie van het viaduct van Vilvoorde en de kleinere quick wins die op dit moment al gerealiseerd zijn of waar nog aan gewerkt wordt, moeten de echte grote werken nog van start gaan. UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel pleit voor een gecoördineerde aanpak met alle betrokken mobiliteitspartners.

“We staan voor jarenlange werken op de meest drukke mobiliteitsas van het land. Het is essentieel om de economische activiteit in de regio te beschermen. Naar analogie met ‘Slim naar Antwerpen’ vragen we een campagne ‘Slim naar Brussel’ om reizigers te informeren en de perceptie van ‘onbereikbaar’ absoluut te vermijden”, zegt Elke Tielemans, directeur UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel.

De werken aan de Ring zorgen op termijn voor verbetering, maar er zal in tussentijd overlast zijn. Daarover moet men correct en transparant communiceren. Maar ook tijdens de werken blijven het Brussels Gewest en de Vlaamse Rand wél bereikbaar. Daarom eist UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel een Brussels alternatief naar analogie met Slim naar Antwerpen, waar men sinds het voorjaar van 2016 inzet op de bereikbaarheid van de stad Antwerpen tijdens de verschillende grote infrastructuurwerken.

Slim naar Antwerpen is een samenwerkingsverband tussen verschillende partners die de impact van de werken op het verkeer minimaal willen houden. Dat gebeurt door een gezamenlijke werfcoördinatie en communicatie, signalisatie en bereikbaarheidsinformatie, maatregelen om de capaciteit van de wegen, de druk in de spits en de doorstroming op het hoofdwegennet te verbeteren en de verdere uitbouw van het openbaar vervoer rond Antwerpen.

Elke Tielemans: “Een ruime en sterke mediacampagne is nodig. De boodschap moet zijn: Brussel en de Vlaamse Rand blijven bereikbaar, en wel op diverse manieren.  We vragen voor de werken aan de Ring een gelijkaardig initiatief als ‘Slim naar Antwerpen’, met betrokkenheid van alle mobiliteitspartners uit de twee gewesten. Dit initiatief kan ook de interregionale samenwerking en afstemming op het vlak van mobiliteit ten goede komen.”

Dat de broodnodige werken aan de Ring een impact zullen hebben op het verkeer staat buiten kijf. Door correcte, transparante en gecoördineerde communicatie kan die hinder optimaal beperkt worden. Dat kan alleen als de (vele) mobiliteitspartners in de regio’s samen in dezelfde richting kijken.

“Men moet wel nu in actie schieten. De  belemmeringen voor zachte mobiliteit moeten verder worden weggenomen en het aanbod van het openbaar vervoer moet worden versterkt en gepromoot. Algemeen is er nood aan een ruime informatiecampagne met een overzicht van de werken, het aanbod aan alternatieven en real-time informatie. De grote uitdaging zal zijn om hierover tussen de gewesten goed samen te werken.“