Filosofie leertijd moet uitgangspunt zijn voor nieuw duaal leersysteem
Gemiddeld 1.300 werkgevers vinden geen leerjongere
 
“Jaarlijks wachten zo’n 1.300 werkgevers tevergeefs op een leerjongere. De jongeren en de plaatsen zijn er, maar de match ontbreekt”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

Volgens de ondernemersorganisatie heeft dit vooral te maken met de vele en ingewikkelde systemen voor leerjongeren. Vandaag bestaan er zo’n 17 verschillende systemen die georganiseerd worden vanuit zowel Syntra Vlaanderen, de beroepssectoren zelf als onderwijs. “Zowel de jongeren als de werkgevers verliezen er de weg”, aldus UNIZO. Nochtans is de combinatie tussen leren en werken nuttig. 7 op 10 werkgevers hecht bij aanwerving het meest belang aan werkervaring. De Vlaamse regering is van plan om alle verschillende systemen te integreren in één stelsel met duidelijk afgebakende regels. UNIZO pleit al langer voor een vereenvoudiging van het systeem. Maar de ondernemersorganisatie is formeel: het huidige systeem van de leertijd moet het uitgangspunt zijn. “Alle landen waar duaal leren echt een succes is, vertrekken vanuit de onderneming. De werkgever creëert een plaats, de jongere stapt in, het onderwijs vult aan met een goede algemene vorming. In België volgt alleen het systeem van de leertijd deze filosofie. Bij de integratie van de verschillende systemen moet de leertijd daarom als voorbeeld dienen”, zegt UNIZO. Dat de leertijd de meest succesvolle formule is, bewijzen ook cijfers in ons land. Ruim 9 op 10 jongeren die werken en leren combineren binnen de leertijd, krijgen na afronding een vaste job. Dit in tegenstelling tot andere systemen zoals het Deeltijds Beroeps Secundair Onderwijs waar ruim 7 op 10 jongeren geen vaste job vindt na afronding. UNIZO dringt aan op overleg en ze wil ook bekijken met het onderwijs hoe het nieuwe stelsel er moet uitzien.
 
Een combinatie van leren en werken levert zowel voor de werkgever als voor de jongere voordelen op. Jongeren krijgen praktijk op de werkvloer, werkgevers kunnen taken aan hen toevertrouwen. Bovendien geeft alternerend leren een  serieuze meerkans op een job. “Werkgevers zien meteen welk vlees ze in de kuip hebben en of een leerjongeren past in het bedrijf”, aldus UNIZO.

Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove
T 02/212.25.44 - M 0479/44.50.78 - E-mail: sanderijn.vanleenhove@unizo.be

Een ondernemersvraag? Bel de UNIZO Ondernemerslijn T: 02 21 22 678 | ondernemerslijn@unizo.be