UNIZO en mobiliteitsfederatie Traxio hekelen de fierheid waarmee men communiceert over het aantal uitgeschreven boetes op het viaduct van Vilvoorde, terwijl een algemene communicatiecampagne over de werken aan de Brusselse Ring uitblijft. Bij een dergelijk groot infrastructuurproject rond onze hoofdstad mogen we meer verwachten, klinkt het bij de organisaties. 

Omwille van de renovatiewerken mag er sinds 10 augustus in het weekend geen zwaar verkeer meer rijden over het viaduct van Vilvoorde richting Zaventem. Uit een communicatie van de federale politie blijkt dat vorig weekend op een uur tijd meer dan dertig vrachtwagens zijn beboet.
“Dit is goed voor de staatskas, maar het biedt geen oplossing”, zegt UNIZO- topman Danny Van Assche. “Wellicht staat er nu weer een boeteweekend voor de deur. De Werkvennootschap en de sectoren hebben goed gecommuniceerd, maar buitenlandse chauffeurs zijn vaak niet op de hoogte. Ook de signalisatie voor de alternatieve routes kan beter. Dit kadert in een algemeen probleem: er ontbreekt een grote en gecoördineerde campagne om bestuurders te informeren over de impactvolle werken aan de Ring." 

Dat gaat voor UNIZO en Traxio verder dan alleen de werken zelf. Ook communicatie over de toegankelijkheid via alternatieve of complementaire vervoersmiddelen én het nemen van de nodige initiatieven hiervoor zoals het voorzien van randparkings van waaruit verder kan gereisd worden, maken hier deel van uit.

Waar blijft de ‘Slim naar Brussel’-campagne? 

UNIZO Vlaams-Brabant en Brussel pleit alle langer voor een ‘Slim naar Brussel’ - campagne. Naast de restauratie van het viaduct van Vilvoorde en de kleinere quick wins die op dit moment al gerealiseerd zijn of waar nog aan gewerkt wordt, moeten de echte grote werken nog van start gaan. Dan zal de communicatie echt wel beter moeten. UNIZO wil een gecoördineerde aanpak met alle betrokken mobiliteitspartners.  

“We staan voor jarenlange werken op de meest drukke mobiliteitsas van het land. Het is essentieel om de economische activiteit in de regio te beschermen. Naar analogie met ‘Slim naar Antwerpen’ wil UNIZO een campagne ‘Slim naar Brussel’ om reizigers te informeren en ook de perceptie van ‘onbereikbaar’ absoluut te vermijden”, zegt Elke Tielemans, directeur van UNIZO Vlaams-Brabant en Brussel. 

Op initiatief van UNIZO komt er nu een overleg om alvast samen met de Werkvennootschap te onderzoeken hoe we maximaal preventief kunnen werken en sensibiliseren. Maar er is nood aan meer samenwerking. De ondernemersorganisatie wil een betere afstemming tussen de gewesten.  

“Waar blijft de ruime informatiecampagne met een overzicht van de werken, het aanbod aan alternatieven en realtime informatie? Dit gaat over grote infrastructuurwerken rond onze hoofdstad. Dan moet er echt wel meer mogelijk zijn dan louter een website en ontoereikende signalisatie.  Focussen op boetes innen werkt frustratie in de hand, en zal niet voor een oplossing zorgen”, besluit Elke Tielemans.