UNIZO maakt met het project STEP-UP, met de steun van VLAIO, elk jaar studenten uit het hoger onderwijs warm voor het ondernemerschap en initieert hun ondernemingszinzin. Studenten hoger onderwijs worden een aantal maanden begeleid en uitgedaagd om hun ondernemerskunsten te tonen. Gisteren werden de winnaars bekend gemaakt tijdens de finaleronde van de Student-Enterprise wedstrijd in het Vlaams Parlement.

Het project Moksha van Hogeschool VIVES Kortrijk  haalt de begeerde award voor STEP-UP van het jaar binnen. Ook Pick A Flavour van Hogeschool VIVES Brugge viel in de prijzen.  

Met het project Step-Up beloont UNIZO de ondernemende skills van studenten uit het hoger onderwijs.

“We willen jonge mensen warm maken voor het ondernemerschap”, zegt Cara Van den Cloot, coördinator Onderwijs & Ondernemen bij UNIZO. “Onze maatschappij heeft constant nood aan nieuw en jong ondernemersbloed. Door deze jongeren nu al te laten kennismaken met alle factoren van het zelfstandig ondernemen, verhogen ook hun slaagkansen als ze laten effectief als zelfstandige aan de slag gaan.” 

De studenten volgden de voorbije maanden een intensief parcours. Tijdens het traject kunnen ze rekenen op coaching en begeleiding door UNIZO-adviseurs. Het beste project werd beloond en ontving de STEP-UP award. 

De beslissing gebeurt op basis van een aantal criteria: ondernemingszin, creativiteit en innovatie, missie en visie, marketing, duurzaamheid, sociaal engagement en ambassadeurschap. De uitreiking vond plaats tijdens de finaleronde van de Student-Enterprise wedstrijd in het Vlaams Parlement.
 

STEP-UP Award en publieksprijs

In totaal werden twee prijzen uitgereikt. Naast de STEP-UP van het jaar werd er ook een publieksprijs uitgereikt. 

De STEP-UP van het jaar is Moksha van Hogeschool VIVES in Kortrijk. De studenten ontwikkelden een circulaire pen uit koffiegeruis. Ze onderscheiden zich door hun doorzettingsvermogen en sterke ondernemingszin

Pick A Flavour, eveneens van hogeschool VIVES in Brugge wint de publieksprijs. De studenten ontwikkelden tandenstokers met diverse smaken, als alternatief voor tabaksproducten. Door hun ijzersterke pitch wisten zij hun publiek te overtuigen.


 

Meer aandacht voor ondernemerschap

De voorbije jaren is er een stijgende tendens in aantal studenten dat kiest voor een ondernemersrichting als KMO Management of Entrepreneurship. Ook in de andere richtingen is er duidelijk meer aandacht voor ondernemerschap en dat stemt positief. “Dit is een bijzonder goede evolutie. Basiscompetenties ondernemerschap en ondernemerszin zijn broodnodig om sterk van start te kunnen gaan met een eigen zaak. Dat meer en meer hogescholen hier de focus op leggen is dan ook zeer goed nieuws”, aldus Cara Van den Cloot.