• "Status quo tot 2 % omzetgroei is 'opsteker' na slecht distributiejaar 2014"
  • Modehandelaars verkopen vooral vlot accessoires en T-shirts als Kerstgeschenk.
  • Zelfstandige buurtsupermarkten: traditionele feestgerechten terug van nooit helemaal weggeweest.
  • Online verkoop blijft relatief beperkt.

De zelfstandige winkeliers zijn relatief tevreden over de Kerstaankopen tussen afgelopen zaterdag, 20 december en Kerstavond. Dat blijkt uit een ledenbevraging van de bij UNIZO aangesloten beroepsverenigingen Mode Unie en Buurstuper.be. De meest winkeliers noteerden eenzelfde tot een 2 % hogere omzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naargelang het segment en de lokatie. "Geen spectaculaire score, maar toch al bij al een opsteker voor een distributiesector die een bijzonder slecht jaar 2014 achter de rug heeft", zegt directeur Luc Ardies.

Modehandel: vooral accessoires en T-shirts

De modewinkeliers verkochten de afgelopen week vooral veel accessoires: sjaaltjes, broeksriemen tot en met handtassen: typische geschenkproducten, waarvoor de klanten de soldenperiode niet afwachtten. Ook de verkoop van T-shirts, tot voor een paar jaar nog een uitgesproken zomerproduct, deed het de afgelopen week bijzonder goed, onder meer als Kerstcadeau. "Vooral de jeugd draagt tegenwoordig het ganse jaar door T-shirts. En die trend neemt nog toe", aldus nog Luc Ardies.

Zelfstandige supermarkten: veel traditionele bereide schotels

De zelfstandige voedingswinkeliers kijken terug op een heel mooie zaterdagverkoop. De gunstige impact van koopzondag 21 december speelde voor hen minder, gezien veel zelfstandige supermarkten sowieso al elke zondagvoormiddag open zijn. Bovendien bleven nogal wat vaste klanten die zondag weg om op cadeautjesjacht te gaan. De daaropvolgende maandag en dinsdag waren voor de winkeliers dan weer heel gunstig. Woensdag is voor veel zelfstandige supermarkten, vaak met uitgebreide traiteurservice, vooral 'afhaaldag' van bereide feestgerechten. Daarbij valt vooral de terugkeer op naar heel 'traditionele' schotels, ten nadele van de meer 'exotische' bereidingen die tot voor kort hip waren. Zo zijn, bijvoorbeeld de traditionele kroketten met groentenkrans en rosbief weer helemaal in.

Online verkoop blijft relatief beperkt

De impact van online Kerstaankopen blijft vooralsnog relatief beperkt, althans volgens de ervaringen van de winkeliers tijdens de afgelopen ledenbevraging. Steeds meer winkeliers spelen actief in op de trend en zijn zich bewust van het belang, maar stellen vast dat het aandeel van hun online verkopen doorheen het jaar nog relatief beperkt blijft, tot gemiddeld zo'n 5 %. En tijdens de Kerstperiode voelen ze geen noemenswaardig verschil. Blijkbaar speelt de 'fun'-factor van het gezellig Kerstshoppen nog bij veel consumenten, zeker in de traditionele stads- en gemeentekernen met een rijke variatie aan karaktervolle zelfstandige winkels.

Meer info over de afgelopen Kerstaankopen: Luc Ardies, directeur Mode Unie en Buurtsuper.be,
T 0475/55 69 95 - E-mail: luc.ardies@unizo.be.

UNIZO-perscontact: Filip Horemans, UNIZO-woordvoerder a.i.
T 0478/22 37 51 - E-mail: filip.horemans@unizo.be.

Een ondernemersvraag? Bel de UNIZO Ondernemerslijn T: 02 21 22 678 | ondernemerslijn@unizo.be