01 OKTOBER – Ze zijn bekend: de zes Antwerpse finalisten van de prestigieuze UNIZO-wedstrijd (Beloftevolle) KMO van het Jaar 2024. Jaarlijks organiseert UNIZO deze wedstrijd om KMO’s in de kijker te zetten en daarmee het belang ervan te benadrukken. Dit jaar vindt de uitreiking plaats op donderdag 7 november bij Hooge Heyde in Kasterlee. Presentator van dienst is niemand minder dan Christophe Stienlet. De bedrijven maken zich klaar, want donderdag 3 oktober vinden de bedrijfsbezoeken en pitches plaats en beslist een deskundige jury wie per categorie aan het langste eind trekt.

“Wat ons meteen opviel bij het lezen van de ingezonden dossiers, was dat KMO’s nog meer inzetten op duurzaamheid, innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bij UNIZO zijn dit ook thema’s waar we actief op inzetten, blij te zien dat onze ondernemers dezelfde visie hebben en zich hebben laten inspireren,” aldus Caroline Heirwegh, KMO adviseur bij UNIZO Provincie Antwerpen. “Er wacht de jury dus nog een pittige taak om tussen deze kandidaten een finale keuze te maken.”

Beloftevolle KMO van het Jaar

De vereiste om in deze categorie mee te mogen doen is dat je niet langer dan vijf jaar mag bestaan én dat de KMO ambitie toont om te groeien in verschillende aspecten. We stellen de finalisten voor in alfabetische volgorde.

De eerste finalist is Fluxa. Een one-stop-shop voor laadinfrastructuur en hernieuwbare energieoplossingen, gericht op bedrijven en overheden. Ze bieden complete en slimme oplossingen, van laadpalen en zonne-energie tot batterijopslagsystemen, volledig afgestemd op de behoeften van de zakelijke markt en de publieke sector. Het doel is om energie-efficiëntie te maximaliseren en kosten te verlagen, om zo de duurzaamheidsdoelen te realiseren. Ze begeleiden van het eerste advies tot de volledige installatie en het onderhoud.

Metis Suppelements begon bij Apotheker Dirk Christiaen. Hij bracht voedingssupplementen op markt, die hij oorspronkelijk maakte voor zijn eigen familie. Maxim, zoon van Dirk, zet samen met co-founder Peter de missie voort: 100% van de mensen beter laten slapen. Hun bekroonde voedingssupplementen pakken zowel de oorzaak als het symptoom aan.

De derde en laatste finalist in deze categorie is OKONO. OKONO is een Belgische start-up, opgericht in 2020 door Luka Bresseel. Hun missie is het verminderen van de suikerconsumptie. De grootste uitdaging hierbij is het creëren van producten die niet inboeten op smaak noch kwaliteit. De producten van OKONO hebben geen impact op de bloedsuikerspiegel wat zorgt voor stabiele energie doorheen de dag. Alle producten worden ambachtelijk en lokaal geproduceerd en ondertussen in 25 landen verdeeld.

KMO van het Jaar

We stellen de finalisten voor in alfabetische volgorde:

Du Pont is een groothandel in meubelbeslag- en onderdelen. Du Pont is gereputeerd om zijn totaalprogramma voor iedereen die professioneel hout verwerkt. Van interieurbouwer tot keukenfabrikant, van schrijnwerker tot meubelfabriek: iedereen vindt wel zijn gading bij deze distributeur. Ze onderscheiden zich door hun maatwerk en expertise. Hun nieuwe locatie in Grobbendonk van 9000m² biedt onderdak aan hun handel, een showroom van 500m³ en een verviervoudiging van de productiecapaciteit. Investeren in de toekomst is de boodschap.  Niet alleen door nieuwe infrastructuur, maar ook door creatieve ideeën en klantgerichte oplossingen. Hun belangrijkste drijfveer, zoals ze het zelf omschrijven: “goesting!”

E-Demonstrations is de one-stop-solution voor events, festivals, producties en brandactivaties. Met hun uitgebreide in-house expertise en oplossingen, zoals transport, large format printing, standbouw, schrijnwerk en warehousing zijn ze gedreven om het succes van hun klanten te vergroten. Hun sterktes omschrijven ze als volgt: “Als een betrokken en betrouwbare partner vertalen we ideeën naar een impactvolle realiteit. We reageren behendig op last-minute verzoeken en zorgen voor een feilloze uitvoering. Deze toewijding gaat verder dan service, we leggen de nadruk op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Door actief bij te dragen aan de verbetering van gemeenschappen en lokale projecten te ondersteunen, geloven we in het maken van een positieve impact.”

De derde genomineerde is pvd concept. Pvd concept is een Antwerps familiebedrijf onder leiding van Patrik van Daele en zijn twee zonen Tobias van Daele en Dieter van Daele. Het familiebedrijf is opgestart in 1986. Het brengt innovatieve binnen- en buitenverlichting op de markt met oog voor duurzaamheid. Momenteel is pvd concept actief in meer dan 50 verschillende landen van Scandinavië tot Australië.

Caroline Heirwegh, KMO adviseur bij UNIZO Provincie Antwerpen

Wil je er zelf ook graag bij zijn tijdens de uitreiking en het Ondernemersfeest op 7 november in Hooge Heyde te Kasterlee? Dat kan! Klik hier voor meer info en om je in te schrijven.