The curious case of Pomax: "Leren stimuleert de motivatie"
Pomax zet sinds 5 jaar vol in op leren. Hr-manager Kim Soete vertelt hoe dat de decoratiegroothandel een nieuw elan gaf.
In ‘The curious case’ brengt PC 200-opleidingsorganisatie Cevora verhalen over kmo’s die met hart en ziel investeren in leren. Hr-manager Kim Soete vertelt in deze aflevering over de ommezwaai bij decoratiegroothandel Pomax.
Meer open- en betrokkenheid
“Pomax, opgericht in 1993, besefte een vijftal jaar geleden dat het niet echt mee was met zijn tijd”, legt Kim uit. “We wilden vooral werken aan een open cultuur, waarin medewerkers meer betrokken worden. Zo communiceren we vandaag zoveel mogelijk intern over bijvoorbeeld onze nieuwe collecties en onze zakencijfers. Door met je medewerkers het resultaat van hun inspanningen te delen, motiveer je ze.”
Slimme financiering
“Leren betekent investeren. Daar knappen zaakvoerders vaak op af. Gelukkig zijn er heel wat subsidies en premies. Gebruik bijvoorbeeld de kmo-portefeuille en de premies van Cevora en betaal daarmee je eerste opleidingen. Leveren die iets op, dan kan je meer middelen inzetten.”
“Onze eerste opleidingen waren vooral gericht op hardskills, zoals Excel en Word. Gaandeweg gingen we meer op softskills inzetten. Zo volgde ons management een opleiding communicatievaardigheden volgens het Insights Discovery-model. Normaal kost die je honderden of zelfs duizenden euro’s, maar bij Cevora is de opleiding gratis voor PC 200-bedrijven, die opleidingen voorfinancieren via hun sociale bijdragen. Waarom zou je ze dus niet volgen?”
Leernoden detecteren
“Onze medewerkers hebben ieder jaar een samenwerkingsgesprek waarin we hun opleidingsnoden bespreken. Maar ook tussendoor detecteren we zoveel mogelijk leerbehoeften: via de leidinggevenden of tijdens informele babbels. Medewerkers kunnen natuurlijk ook altijd op mij afstappen met hun vraag.”
“Hebben we genoeg geïnteresseerden, dan organiseer we de opleidingen incompany. Zeker voor onze medewerkers zonder rijbewijs is dat handig. Je kan de opleiding zo ook afstemmen op de noden van je organisatie. Keerzijde van de medaille: medewerkers kunnen tussendoor wegglippen om even te werken. Dat probeer ik te voorkomen door niet het hele team samen een opleiding te laten volgen, en zo de permanentie te verzekeren.”
De smaak te pakken
“Eén opleiding is vaak al genoeg om de leerhonger bij je medewerkers op te wekken. Je ziet dat ze er energie en motivatie uit halen. Ze voelen zich gerespecteerd omdat je ze de kans geeft om te groeien. Ook buiten de werkuren volgen medewerkers intussen opleidingen. Die gaan soms breder dan puur het werkgerelateerde – denk maar aan yoga. Het geeft aan dat onze medewerkers de smaak te pakken hebben om te leren en hun grenzen te verleggen.”