Forfait bij de terugbetaling van elektriciteit voor het thuis opladen van een bedrijfswagen
![](/sites/default/files/styles/hero_picture_masked_small/public/beeldbank/headers/pagina/EV-magazine.png?h=41c248c8&itok=nzZcy5mU)
Wat is het probleem en welke groep ondernemers had er last van?
Veel werknemers met een elektrische bedrijfswagen laden deze thuis op, waarna de werkgever de thuis getankte elektriciteit terugbetaalt. Om te vermijden dat een bijkomend belastbaar voordeel voor de werknemer ontstaat, vereiste de minister van Financiën dat de terugbetaling gebeurde aan de werkelijke elektriciteitskost. Dit vormde een administratieve nachtmerrie: strikt genomen moest een ondernemer voor iedere werknemer een ander bedrag (gebaseerd op diens eigen energiecontract) gebruiken voor de terugbetaling.
Wat heeft UNIZO er aan gedaan?
UNIZO riep de minister van Financiën op om te werken met een vast bedrag per KWh dat periodiek bepaald wordt door de fiscus in lijn met de boordtabellen van de energieregulator.
Wat is het uiteindelijke resultaat, op welke manier heeft die groep ondernemers daar baat bij gehad?
Op vraag van de minister, publiceerde de fiscus een omzendbrief. Deze laat het gebruik van de gemiddelde stroomprijs toe op basis van de boordtabel van de CREG. Een ondernemer kan nu dus voor iedere werknemer hetzelfde vaste bedrag per kWh terugbetalen, ongeacht hoeveel die werknemer moet betalen op grond van zijn elektriciteitscontract.
Moeten er nog verdere stappen genomen worden?
De omzendbrief geeft geen uitsluitsel voor het verleden. UNIZO roept de fiscus op om hier pragmatisch mee om te gaan.