Sinds 2017 mixt Barbra Dreesen haar privéleven met haar eigen Publilemon. Een allround marketingbureau uit Oudsbergen. Eén adres voor all things marketing. Van logo en grafisch ontwerp tot drukwerk, sociale media en digital marketing. De straffe onderneemster ziet het groots. “Ik wil blijven groeien zodat ik op termijn als zaakvoerder alleen nog maar achter de knoppen moet staan.”

Dat Barbra Dreesen ooit een eigen bureau uit de grond wilde stampen, komt niet als een verrassing “Mijn ouders zijn altijd zelfstandigen geweest”, vertelt ze over die logische stap. “Die werkethiek zit dus goed tussen mijn oren. Kort nadat mijn vader Publilemon overnam, ben ik in de zaak gestapt en kon ik mee mijn eigen stempel op de zaak drukken. Dat samenwerken met familie geeft me de nodige gemoedsrust. Samen met twee andere werknemers en enkele stagiaires help ik klanten met hun marketingmix. Dat is niet zomaar enkele plaatjes achter elkaar opzetten, maar vraagt heel wat expertise. En leergierigheid: we houden vinger aan de pols in onze sector met trends zoals Instagram Reels en TikTok. Een DJ zorgt ook voor de meest relevante content.”

ATYPISCHE DJ MET NAADLOZE OVERGANGEN

Toch is ze niet de typische DJ die iedereen kent. “Ik hou graag controle, maar kan die evengoed uit handen geven aan mijn team. En ik werk ook niet graag solo. Publilemon heeft een straf team. Ik heb dus graag een equipe (dansende) medewerkers om me heen voor naadloze overgangen in mijn DJ-set. Elke schakel binnen het team heeft een eigen expertise, maar we zijn allemaal flexibel, kunnen elkaars projecten overnemen én vullen elkaar goed aan. Op die vlotte overgangen en interne beweeglijkheid ben ik enorm fier.”

Door de interne flow kloppen klanten ook snel bij Publilemon aan en keren ze terug. “We dragen onze klanten op handen. De klant is in elke sector koning, maar bij ons toch nog nét wat meer. Ze mogen bellen voor de kleinste dingen, we proberen het er altijd nog tussen te schuiven. Daarin maken we misschien het verschil met andere bureaus. Publilemon wil de vaste partner zijn voor elke soort marketingvraag.”

ZET IEDEREEN OP DE DANSVLOER

Doorzetter. Sfeermaker. Snelle schakelaar. Het zijn drie eigenschappen die bewijzen dat Barbra ook perfect als DJ door het leven kan gaan. “Ik hou van tempo, het mag vooruitgaan (lacht). Daarnaast kan ik mensen ook heel snel meetrekken in mijn enthousiasme, zowel de klant als mijn team. En dat zowel professioneel als privé. Een grappige anekdote van afgelopen skivakantie is het beste bewijs. Na een lange dag op de latten, zetten we het feest verder in een danscafé, maar wat was die muziek slécht! Een vriendin en ik zijn dan achter de DJ booth gekropen en hebben er de hele avond hitjes gedraaid. We kregen er zelfs gratis drank bovenop omdat ze dachten dat we écht DJ’s waren (lacht). Het was een zalige avond. Eentje om nooit meer te vergeten.”

MINDER STILSTAAN, MEER GENIETEN

In de marketingsector zit de sterkte in een goede voorbereiding, net zoals in de muzieksector. En toch loopt het af en toe mis. “Mijn tip aan starters en andere ondernemers? Heb vertrouwen in jezelf. Soms gaat er iets niet zoals je wil: de muziek klinkt niet zoals je had verwacht of je merkt dat het publiek je mix niet smaakt. Laat het los en sta zeker niet te lang stil. Je kan er vaak toch niets meer aan veranderen op het moment zelf. Vooral in het eerste jaar van Publilemon kon ik echt wakker liggen van foutjes en blunders. Nu relativeer ik meer. En leg ik weer een nieuwe schijf op. Klaar om te genieten van alle andere successen.”

MUZIKAAL INTERMEZZO

Kies je liever een rol voor of achter de schermen? 
“Sowieso allebei. Af en toe sta ik eens op een podium, bijvoorbeeld als voorzitter van UNIZO Oudsbergen. Dat haalt me uit mijn comfortzone. Maar als ik aan het werk ben, doe ik dat veilig achter de schermen (lacht).”

Welk nummer zet je ongetwijfeld op de dansvloer?
“Dat moet ’Young Hearts Run Free’ van Candi Station zijn. Fijne herinneringen verpakt in oude nummers.”

Wat betekent muziek voor jou?
“Muziek hangt heel hard samen met mijn mood. Ik kan dus stoom afblazen in de auto en luidkeels mee brullen. Muziek maakt veel emoties bij me los én vangt ze op.”

FRONTVROUWEN IN ONDERNEMEN

Check hier de andere bandleden.