Eerlijk is eerlijk: wie op zoek is naar een flashy discobrilletje is bij haar aan het verkeerde adres. Maar zet een plaat op van Donna Summer of Boney M. en opticien Kristien Maris schuift meteen alle stoelen aan de kant. Onze Disco Queen ontpopt zich dan in geen tijd tot een onvervalste Dancing Queen. Ster op de dansvloer en bekroonde onderneemster op de werkvloer. En zeggen dat de winnares van de Livia Award 2019 het liefst de schijnwerpers mijdt.

Christine and The Lunettes. Geef toe: het had zomaar een legendarische discoband kunnen zijn. Maar afgezien van haar geboortejaar heeft Kristien Maris weinig met de jaren zeventig. Precies 26 jaar nadat Barry White zijn first, last en everything bezong, opende Kristien haar eigen optiek.  Haar eerste, haar laatste en haar alles. “Het eerste decennium stond ik er helemaal alleen voor”, vertelt de beste Limburgse onderneemster van 2019. “Toen ik medewerkers in dienst nam, begon de zaak te groeien. De verbouwing en rebranding in 2018 gaven een tweede boost. Intussen staan we met vier in de winkel. Optiek Kristien staat voor zuiver zicht, helder comfort, de juiste match en pure sterkte. Voor elke leeftijd. Ik doe dit na 23 jaar nog altijd met evenveel passie. Tussen de brillen en mijn klanten springt het geluk van mij af. Als duizenden lichtjes op een discobol.”

GEEN ONE-HIT WONDER

Voorlopig zegt de Gloria Gaynor van de Banneuxstraat haar winkel dus nog lang niet goodbye. “Eigenlijk doe ik nog een beetje te veel. Enkel de lenzen heb ik volledig uit handen gegeven. Maar verder ben ik van 10 tot 18 uur aanwezig voor de verkoop, metingen, marketing en personeelszaken. Met ons team zetten we voluit in op klantenbeleving, professionaliteit en maatwerk, onder meer door het gebruik van professionele apparatuur en onze constante zoektocht naar nieuwigheden op de markt. Al verkiezen we duurzame kwaliteit boven kortstondige hypes. Een montuur mag nog zo mooi en trendy zijn, zonder de juiste kwaliteitsvereisten komt ze er niet in. Voor ons telt maar één ding: wat willen onze klanten? Dat empathisch vermogen zit ingebakken in elk van mijn mensen. Earth, wind or fire: wij zitten altijd op dezelfde golflengte.”

BREDE PIJPEN

Kortom: een sprankelende visie en energiek tempo geven kleur aan het ondernemerschap van de Hasseltse opticien en optometrist. Ondanks al die discofever-symptomen ambieert ze geen imperium van brillenwinkels. “Liever één zaak goed leiden, dan vijf half. Ik moet mijn persoonlijke visie kunnen uitdragen in een winkel, anders vertroebelt de focus. Bovendien sta ik niet graag in de spotlights. Ik sterf op een podium. Dat heeft niets te maken met een gebrek aan ambitie. Ik wil echt wel vooruit, maar op een losse en comfortabele manier. Alles moet goed zitten, weet je. Zoals een broek met wijde pijpen. Mijn man heeft dezelfde groove en stuwt me mee vooruit met innovatieve en duurzame ideeën. Wij blenden als soul en funk. Professioneel én privé.”

CAMPING KRISTIEN

Als de lichten van de winkel doven, wakkert bij het vierkoppige gezin de partymuziek beetje bij beetje aan. “In onze vriendengroep zijn we dat ene koppel dat de feestjes organiseert. In de zomer meestal in onze tuin. Met alles erop en eraan: een dansvloer, bar en zelfs een camping. Het is intussen een traditie. Dan komt er plots een heel andere Kristien tot leven.” De introverte zakenvrouw ruimt plaats voor de uitbundige partyplanner. Geen glamoureuze fashionista die de aandacht opeist, maar wel een volbloed dansvloerdiva die swingt tot de ochtendstond. “Soms zelfs op de tafel. De enige discoplaat van Michael Jackson vat het voor mij állemaal samen: Don’t stop ‘til you get enough!

MUZIKAAL INTERMEZZO

Welke artiest draaide je als tiener grijs?
“Ik ben totaal geen material girl, maar Madonna was voor mij dé artieste!”

Welke muziek staat er in de winkel op?
“Qmusic. Die spreken net als wij een heel breed publiek aan.” 

Op welke BV-neus zou je graag een bril zetten?
“Iemand als Camille intrigeert me wel. Zo jong en toch al zoveel lef. Daar hou ik van.” 

FRONTVROUWEN IN ONDERNEMEN

Check hier de andere bandleden.