Administratieve vereenvoudiging is één van de roden draden in het regeerakkoord. Naast de steeds wederkerende belofte om na te gaan welke regels vereenvoudigd of geschrapt kunnen worden, vertaalt zich dat o.a. in een Wet lagere kosten die de regering kleinere zal gebruiken om taksen af te schaffen en administratieve formaliteiten te schrappen of bij te sturen. Er zal ook een KMO-plan worden ontwikkeld voor een aantrekkelijker ondernemingsklimaat voor kleine en micro-ondernemingen te ontwikkelen.

Voor meer rechtszekerheid, komt er de mogelijkheid om een voorafgaandelijke ‘comfort letter’ aan te vragen bij een regulator of toezichthoudende overheid. Op deze manier verkrijgen ondernemingen maximale zekerheid over de correcte implementatie van wetgeving.

Voor wat betreft nieuwe regelgeving, belooft men een hervorming van de bestaande verplichte voorafgaandelijke  regelgevingsimpactanalyse met specifieke aandacht voor kmo’s en ook de belofte om niet aan gold plating te doen bij de omzetting van Europese regelgeving.  Op Europees niveau zal men het ‘one in, two-out' principe bepleiten, maar ook een competitiviteitstoets en versterkte kmo-toets.

The proof of the pudding is in the eating, heeft het verleden ons geleerd wat betreft de effectieve daadkracht in dit domein. Wat ons wel hoopvol stelt, zijn ook de concrete werven en voorstellen waar men wil vereenvoudigen, zoals:

  • In het arbeidsrecht door oa de schrapping van de federal learning account; het schrappen van de startbaanverplichting; vereenvoudiging van de verplichtingen voor deeltijdse arbeid; ook zullen risico-analyses die de welzijnswet verplicht niet jaarlijks hoeven herhaald te worden indien de omstandigheden niet wijzigen en zullen ook rapporteringsverplichtingen kritisch worden bekeken, in het bijzonder voor kmo’s.
     
  • Inzake fiscaliteit zal de regering de bijlage nr. 270 MLH (huurbijlage) zo snel mogelijk schrappen en werken aan een minder administratief belastend alternatief. Het dagontvangstenboek, diverse btw-registers ... zal de regering schrappen, bijsturen, of vereenvoudigen. Andere administratieve formaliteiten zoals bijvoorbeeld de nihil klantenlisting, …   zullen worden afgeschaft n.a.v. de invoering van e-reporting. De regering zal de regels rond transfer pricing documentatie vereenvoudigen, in het bijzonder voor kleine en middelgrote ondernemingen.
     
  • Er zal worden voorzien in een ICT-omgeving voor de publicaties in het Belgisch Staatsblad, die rechtstreeks online kunnen worden ingediend met behulp van een duidelijk en toegankelijk formulier.  Ook onderhandse wijzigingsakten en jaarrekeningen van verenigingen en ondernemingen moeten elektronisch kunnen worden neergelegd en digitaal geraadpleegd worden.
     
  • Eenvoudigere wetgeving in het kader van overheidsopdrachten
     
  • Mogelijkheid tot gedeeltelijke digitale etikettering om productiekost te drukken
     
  • De wetgeving inzake het UBO-register wordt aangepast. Alle informatie die in het UBO moet komen, en reeds via andere kanalen (notaris, KBO, ...) beschikbaar is, moet rechtstreeks doorstromen naar het UBO (zonder kosten of lasten).

Wat digitalisering betreft, belooft men het landschap van de digitale loketten te hertekenen en maximale coördinatie tussen de verschillende beleidsniveaus (zo heb je op Vlaams niveau al het e-loket voor ondernemers).

De regering houdt vast aan de vooropgestelde begindatum (2026) voor het verplicht gebruik van de e-Box Enterprise in B2B. Zelf moet elke overheidsdienst ervoor zorgen dat tegen 2030 alle interacties met bedrijven en burger digitaal kunnen verlopen.

Om de aangifte van loon- en arbeidstijdgegevens te moderniseren, de administratie voor de werkgevers te vereenvoudigen en innovaties te faciliteren, wordt het project e-gov 3.0 geïmplementeerd.