Het regeerakkoord: Economie & Begroting
We zetten hier de belangrijkste maatregelen uit het regeerakkoord over economie en begroting op een rijtje.
- Overheidsopdrachten: De regering voorziet maatregelen om de toegang van ondernemingen en kmo’s tot overheidsopdrachten te faciliteren. Dit zal gebeuren via vereenvoudiging en toepassing van het only-once principe bij de inschrijvingsprocedure. Daarnaast wenst men de toegang voor kmo’s verbeteren via het implementeren van maatregelen zoals het opdelen van opdrachten in percelen, het prioriteren van kwalitatieve criteria boven prijs en het mogelijk maken van prijsherzieningen bij alle opdrachten. Verder zullen ze ook inzetten op het reduceren van betalingstermijnen en de borgstelling. Tegen het einde van de legislatuur streeft men naar de Europese doelstelling van 80% kmo-deelname en 60% kmo’s onder de winnende bedrijven.
- Onderzoek en ontwikkeling: de voorbije jaren is gebleken dat ondernemingen geconfronteerd worden met rechtsonzekerheid als het gaat over de gedeeltelijke vrijstelling van het doorstorten van de bedrijfsvoorheffing voor onderzoekers. Die vrijstelling is onderworpen aan een aantal voorwaarden zoals het diploma van onderzoekers, het vernieuwend karakter van de activiteiten en een aanmelding bij Belspo. Het probleem is echter dat het wettelijke kader onduidelijke en onnauwkeurige regels bevat die niet afgestemd zijn op de realiteit van O&O. Daarnaast is er aanhoudende onenigheid tussen de FOD Financiën en Belspo over wat als O&O bestempeld kan worden. Ondernemingen hebben hier geen begrip voor. De federale regering wil nu zo snel mogelijk de bestaande onduidelijkheden en problemen (tussen overheidsadministraties) oplossen. Dit juichen we toe.
- Financiering kmo’s: de federale regering wil particulieren stimuleren om hun spaargeld in de economie te investeren via een aanpassing van de bestaande tax shelters voor startende ondernemingen en groeibedrijven. UNIZO juicht die toe.
- Er komt een KMO-plan, met specifieke focus op starters, dat transversale maatregelen neemt om een aantrekkelijker ondernemingsklimaat voor kleine en micro-ondernemingen te ontwikkelen.
- De verplichte wekelijkse sluitingsdag wordt afgeschaft, en ook de wet op de openingsuren wordt versoepeld.
- Digitalisering: elke onderneming moet tegen 2030 toegang hebben tot supersnel internet (>1 Gbps). Dit stond ook zo vermeld in het memorandum van UNIZO.
- De federale regering gaat aan het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) vragen om initiatieven te nemen om de prijzen voor telecomproducten te verlagen. Dit juichen we toe. Er moet daarbij evident ook aandacht zijn voor zakelijke gebruikers (lees: kmo’s).
- Consumentenbescherming:
- Er komt meer aandacht voor het respecteren van de regels voor deur-aan-deur-verkoop en er zal worden gewerkt aan de problematiek van ongewenste telefonische marketing door buitenlandse operatoren via de uitwerking van een opt in-regeling (zoals ook bestaat in Nederland).
- Er zal een juridisch kader worden uitgewerkt voor influencers, gericht op het afdwingen van regels inzake consumentenbescherming.
- Misleidende duurzaamheidsclaims (greenwashing) worden ingeschreven als misleidende handelspraktijk in het Wetboek Economisch Recht.
- De IOS-procedure (invorderen van onbetwiste facturen), zoals die bestaat in B2B-relaties, wordt uitgebreid naar particulieren, met specifieke waarborgen (zoals een onafhankelijke toetsing van de schuldvordering die het voorwerp uitmaakt van de vordering), gelet op het profiel van de schuldenaar.
- Op Europees niveau zal worden gepleit voor een wettelijke garantietermijn van 3 jaar voor bepaalde toestellen. Daarbij zal men ook pleiten voor het verhaalrecht van de eindverkoper t.o.v. de fabrikant te versterken.
- Er zal enerzijds worden ingezet op het harmoniseren en vereenvoudigen van de procedureregels voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting en anderzijds op de invoering van een verkorte gerechtelijke procedure voor consumentengeschillen. Deze initiatieven voorkomen zowel voor de consument en de ondernemer langdurige onzekerheid en een opeenstapeling van kosten.
- Marktpraktijken B2B:
- De Economische Inspectie krijgt extra slagkracht om ambtshalve inspecties uit te voeren en zo oneerlijke handelspraktijken en concurrentievervalsing op te sporen die ondernemingen schaden. Ook de Belgische mededingingsautoriteit zal worden versterkt, ook in de strijd tegen misbruiken van marktmacht tussen ondernemingen.
- De regering zal de lijsten van verboden onrechtmatige bedingen tussen ondernemingen verder aanvullen om komaf te maken met wurgclausules. Zij verwijst hier expliciet naar het invoeren van een verbod op het opzeggen van een huurovereenkomst wanneer tekort wordt geschoten aan een verplichting die losstaat van de huurovereenkomst, zoals een exclusieve en/of minimale afnameverplichting.
- Er komt een evaluatie van het huidig verbod op verkoop met verlies om te bekijken welke maatregelen genomen kunnen worden om de doelstellingen van de wet beter na te streven.
- Betalingen:
- Binnen de 12 maanden na de start van de regering, komt er een evaluatie van het protocol tussen de federale overheid en Febelfin over het aantal bankautomaten. Op die manier moet de toegang tot cash geld voor alle burgers gegarandeerd worden, en komt er extra aandacht voor de plaatsing van bijkomende automaten om cash te storten. Ook het plaatsen van betaalautomaten in de winkel wordt mogelijk gemaakt.
- Er komt een ‘totaalaanpak’ komen voor de kosten die gepaard gaan met het ontvangen van elektronische betalingen voor ondernemingen.
- Banken moeten verplicht een IBAN-naamcontrole doorvoeren, om betaling van vervalste facturen tegen te gaan.
- Er komen bijkomende controles op ‘derisking’, waardoor banken minder snel bepaalde groepen van ondernemers als klant zullen kunnen weigeren.
- De witte kassa wordt ingevoerd in de gehele horeca om een level playing field te garanderen. Daarnaast komt er een uitbreiding naar andere ‘fraudegevoelige sectoren’ Er wordt een tolerantie ingebouwd voor kleinschalige activiteiten zodat deze buiten het toepassingsgebied blijven, de drempel van 25.000 EUR wordt behouden maar de berekening ervan zal worden aangepast.
- Industrie: Het belang van industrie wordt op verschillende plaatsen in het regeerakkoord onderstreept. In alle bevoegdheden wil men stappen zetten om onze productiviteitsgroei te versterken en onze concurrentiekracht te verbeteren (bijv. loonkost, energiekost). Het behoud en de beoogde vereenvoudiging van de toepassing van de federale belastingkortingen voor O&O zijn daar ook onderdeel van. Er komt eveneens een interfederaal actieplan onder de naam MAKE 2030 en men zal regionale initiatieven ondersteunen zoals het Industrieforum.