De transitie naar een koolstofarme economie wordt gestimuleerd. Ter ondersteuning van de ondernemingen, zal de investeringsaftrek uitgebreid worden naar alle investeringen die impuls geven aan de gewenste energie- en klimaattransitie. Om de energiebevoorradingszekerheid te garanderen wordt ingezet op een energiemix van hernieuwbare energie (o.a. offshore windenergie) en kernenergie, én verdere uitbouw van energie-interconnecties (verbindingen van energienetwerken tussen verschillende regio's of landen).

Om de concurrentiekracht van de bedrijven te vrijwaren, wordt de energienorm versterkt met passende maatregelen. Zo wordt het accijnstarief op elektriciteit voor ondernemingen verlaagd naar het Europese minimum.

  • De groene investeringsaftrek zal vereenvoudigd en toegankelijker gemaakt worden, vooral voor investeringen in de energietransitie. De tarieven voor de verhoogde investeringsaftrek voor energie-, mobiliteits- en milieulijsten worden geharmoniseerd naar 40%.  
     
  • Het BTW-tarief voor levering en installatie van warmtepompen gaat tijdelijk van 21% naar 6% voor volgende 5 jaar. 
     
  • Het bestaande toepassingsgebied voor sloop en heropbouw aan 6% BTW wordt uitgebreid naar leveringen, met behoud van de huidige sociale voorwaarden. Bij leveringen wordt het oppervlaktecriterium evenwel verstrengd van 200m² naar 175m². 
     
  • BTW voor levering en installatie van verbrandingsketel op fossiele brandstoffen (gas, mazout, enz.) wordt verhoogd van 6% naar 21% in het kader van een renovatie (voor woningen ouder dan 10 jaar). 
     
  • BTW op steenkool gaat van 12% naar 21%. 
     
  • Verpakkingsheffing
    • De verpakkingsheffing voor water wordt verlaagd,  
    • De verpakkingsheffing voor herbruikbare verpakkingen wordt afgeschaft 
    • De verpakkingsheffing “voor alle producten die bovengemiddeld duurder zijn dan in de buurlanden” zal verlaagd worden.   

      Dit zijn stappen in de goede richting, maar nog onvoldoende want aan de hoge federale verpakkingsheffingen op frisdranken in niet-herbruikbare verpakkingen wordt voorlopig niet geraakt. 
       
  • Korte keten: het zal juridisch mogelijk gemaakt worden om de “korte keten” op te nemen als technische specificatie in de aanbestedingsprocedure van de openbare voedselmarkt.
    UNIZO legt al jaren de nadruk op promotie en ondersteuning van korte ketenprojecten. Ze zorgen voor een lagere koolstofvoetafdruk, geven lokale KMO’s een duwtje in de rug, verdienen extra ondersteuning en moeten gefaciliteerd worden.
     
  • Luchtvaartsector: er komt inschepingstaks van 5 euro per persoon en per vliegticket. Die zou zowel voor vluchten binnen als buiten de Europese Unie gelden. 
     
  • De energiefacturen moeten transparanter en beter onderling vergelijkbaar worden. Er komen ook maatregelen om naast particulieren ook kmo’s beter te beschermen tegen hoge energiefacturen bij de berekening en wijziging van het bedrag van de voorschotten door de energieleveranciers. 
     
  • Voor nieuwe vaste energiecontracten voert de regering gedurende een periode van twee jaar een pro rata verbrekingsvergoeding in. Op het einde van deze periode wordt geëvalueerd of dit een verlagend effect heeft gehad op de prijs. Na afloop voorziet men een vangnetmechanisme voor de betrokken consumenten. Daarna wordt een definitieve beslissing genomen. 
    Gezinnen, zelfstandigen en kleine KMO’s met een jaarlijks energieverbruik van minder dan 100.000 kWh elektriciteit of gas kunnen momenteel op elk moment gratis veranderen van energieleverancier. Men moet enkel rekening houden met een opzegtermijn van één maand. Dat zal dus veranderen: voor nieuwe vaste contracten komt er een verbrekingsvergoeding gedurende een periode van twee jaar, waarna zal geëvalueerd worden of dit een verlagend effect had op de energieprijs. Vervolgens volgt een definitieve beslissing.
    Voor meer info: zie  Jouw energieleverancier | UNIZO
     
  • Er komt een mogelijkheid om bepaalde investeringen in de energietransitie, versneld af te schrijven. 
     
  • Nucleair: voornemen om de levensduur van de nucleaire reactoren Doel 4 en Tihange 3 te verlengen met 20 jaar, en er zal geïnvesteerd worden in nieuwe kerntechnologie. Eerder was al beslist om Doel 4 en Tihange 3 tien jaar langer open te houden (tot 2035), een bijkomende levensduurverlenging (tot 2045) zal niet evident zijn gezien de uitbater van de nucleaire centrales (Engie Belgium) al negatief reageerde op dit voorstel.   
     
  • De  interconnecties  in de brede zin van het woord zijn een essentieel sluitstuk in de energievisie (elektriciteit, CO2, waterstof…). De federale overheid zal pleiten voor een Europees beleid dat hefboomeffecten creëert in termen van financiering en publieke steun voor transportnetwerken en interconnecties die de energiebevoorradingszekerheid in België zullen versterken. 
    Die energie-interconnecties verwijzen naar verbindingen van energienetwerken tussen verschillende regio's of landen om (nog) meer energie-uitwisseling mogelijk te maken. Dat is nodig om de gewenste energietransitie te realiseren, en draagt bij aan een hogere energiebevoorradingszekerheid.
     
  • Om de concurrentiekracht van ondernemingen te vrijwaren, wordt de energienorm versterkt met passende maatregelen.  
     
  • Het accijnstarief op elektriciteit wordt voor ondernemingen verlaagd naar het Europese minimum.   
     
  • Voor de energie-intensieve industrie worden de transmissienettarieven voor elektriciteit verlaagd tot op het niveau van de buurlanden.  UNIZO roept de federale regering op om dat niet te beperken tot de industriële energie-intensieve bedrijven. Dit moet gelden voor alle KMO’s, zodat de stijging van de kosten voor transmissienetbeheer niet meer onverkort doorgerekend worden in de KMO-stroomtarieven.