Belangenbehartiging: Het mobiliteitsplan
Het Loois mobiliteitsplan, al sinds 2002 een sleuteldossier! #onsgedacht
12/01/2023 De gefaseerde invoering van het in 2020 door de Looise gemeenteraad goedgekeurde (aangepaste) Mobiliteitsplan blijft voor beroering zorgen. Vooral de knip van de Markt naar de Schoterweg en alle nare gevolgen voor de verkeerscirculatie is een groot discussiepunt. Dit is ook zo voor de plaatselijke ondernemers en handelaars-winkeliers. Het handelscentrum dreigt dagelijks enkele malen volledig vast te lopen.
In juli 2019 diende UNIZO-Tessenderlo via de Lokale Handelsraad een bezwaarschrift in bij het College van Burgemeester en Schepenen van de gemeente Tessenderlo. Het Openbaar onderzoek liep van 10/6 tot 12/7/2019. UNIZO-Tessenderlo deed toen ook een oproep naar alle lokale handelaars om in te gaan op de uitnodiging van het gemeentebestuur om op 20/6/2019 in cultuurhuis het LOO deel te nemen aan de speciale en exclusief voor ondernemers voorbehouden infosessie over dit mobiliteitsplan.
Het gemeentelijk mobiliteitsplan dat naast een vlotte bereikbaarheid en verkeerscirculatie moet zorgen voor het parkeerbeleid van winkeldorp Tessenderlo, is al sedert de heropstart van onze NCMV/UNIZO-afdeling in 2002 een sleuteldossier. Hiervoor kregen wij telkens de volledige ondersteuning van de nationale en provinciale UNIZO-studiediensten. Tijdens latere gesprekken met het gemeentebestuur werd steeds sterk aangedrongen op het nemen van voldoende en subsidieerbare flankeringsmaatregelen zoals de opsmuk van de doorsteekpaadjes naar de verschillende langparkeerparkings (Kolmen, Binnenhof).
In 2014 kregen we inzage in de studies over de aanpassing van het gemeentelijk mobiliteitsplan en waarin voor het eerst sprake is van de knip Markt-Schoterweg. Deze werd door het studiebureau Vectris voorgesteld voor zover de gemeente er zou in slagen te zorgen voor a) een dynamische parkeerbewegwijzering en b) de looproutes van en naar de randparkings zo aangenaam mogelijk te maken. Met het oog op de creatie van een voldoende draagvlak bij bewoners, bezoekers en passanten. UNIZO speelde hierin via de Lokale Handelsraad een belangrijke rol via allerlei mediacampagnes. Er werden acties georganiseerd rond parkeren en het opsmukken van de looproutes.
Op 7 juli 2019 werd een bezwaarschrift ingediend bij het schepencollege van Tessenderlo, vertrekkende vanuit volgende belangrijke invalshoeken voor onze lokale handel : 1/ wenselijkheid 2/ bereikbaarheid 3/ parkeren 4/ concurrentiepositie winkeldorp Tessenderlo 5/ kernversterking.
UNIZO Tessenderlo stelde in dit bezwaarschrift o.a. volgende aanbevelingen naar het gemeentebestuur van Tessenderlo:
- Alhoewel verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid belangrijke maatschappelijke uitdagingen zijn, stelt UNIZO zich fundamenteel vragen over de ongewenste impact van verkeersremmende maatregelen op het economisch weefsel en handelsapparaat.
- Tessenderlo, winkeldorp : hou de winkels in het handelscentrum bereikbaar, ook met de auto. Wie online winkelt, moet niet in de file staan, geen parkeerplaats zoeken en geen parkeerticket betalen. Een bestuur dat zijn gemeente op de kaart wil zetten als commercieel centrum, moet de drempels zo laag mogelijk houden.
- Tessenderlo, winkeldorp : niettegenstaande het belang van inspanningen voor een multimodale ontsluiting, blijft een vlotte bereikbaarheid per auto primordiaal voor de leefbaarheid van de handel in onze handelskern. Initiatieven ten behoeve van de verkeersleefbaarheid en -verkeersveiligheid dienen ten gronde beoordeeld te worden op hun impact op de leefbaarheid van de aanwezige handel en economie.
Het Citymarketingbureau CityD-WES Group zegt over de knip Markt-Schoterweg tijdens een overleg dd 8-2-2019 met zaakvoerder en strategisch klankbord Jan Boots het volgende: UNIZO maakt zich zorgen over mobiliteitsvisie van gemeente, eventueel invoeren van knip. CityD raadt dit ten stelligste af, doorstroming in een (boven-)lokaal centrum is belangrijk.
Tijdens de voorbije bijeenkomst van de Lokale Handelsraad op 11 januari 2023 met burgemeester Karolien Eens heeft UNIZO Tessenderlo gevraagd om de invoering van de knip, na afloop van de huidige testfase die nog tot februari ’23 loopt, te herzien. Dit wil zeggen: schrappen. Er is momenteel ook geen draagvlak bij de lokale handelaars en ondernemers. En blijkbaar ook niet bij een breder publiek als wij de commentaren in sociale media lezen. Ook zijn er nog een reeks andere projecten lopende die de omgeving van het marktplein en de kleinhandelszone ingrijpend zullen veranderen. Er zijn immers 1/ het project Leefbuurten met een grondige herinrichting van de Markt, absolute kern van ons handelscentrum 2/ de Profploeg, 3/ het Masterplan (scholensite Heilig-Hartlaan, zone Vismarkt-Groenstraat, zone Neerstraat-Kolmen, zone Kerkstraat). Volgens UNIZO zijn de ingrepen zoals de knip Markt-Schoterweg alsook de invoering van een gedeeltelijk eenrichtingsverkeer in de Weggevoerdenstraat momenteel zeker voorbarig en zelfs gevaarlijk voor de slagkracht en regionale aantrekkingskracht van winkeldorp Tessenderlo.
Standpunten van UNIZO Tessenderlo :
1/ opname van een UNIZO vertegenwoordiging in de gemeentelijke begeleidingscommissie (herhaling van onze vraag van 2002, … en 2019) mobiliteit en mobiliteitsplan,
2/ definitieve intrekking en verwijdering van huidige proefopstelling knip Markt-Schoterweg
3/ intrekking van de geplande invoering van een gedeeltelijk eenrichtingsverkeer Weggevoerdenstraat
4/ dringende aanpak van de kwaliteit en capaciteit van langparkeerparkings en de looproutes ernaar
5/ blijvende coherente aanpak van het foutparkeren als kernversterkende maatregel