Voor wie dacht dat het bij één generatie BV’s zou blijven, think again. Net als in de politiek en het bedrijfsleven zie je nu ook in het televisielandschap heuse familiedynastieën ontstaan.    

Over de meerwaarde voor de kijker kan je heuse boompjes opzetten als je de strapatsen ziet van de BV-families. En toch smullen de kijkers van Gertje die zich een nieuwe speedo aanmeet, het dierenartsbezoek van Marcel of van Kenji die een cheeseburger verorbert op doorreis door de USA. 

Volksverheffend of brood en spelen? Dat laat ik gemakshalve even in het midden. Eén ding moet je hen allemaal wel nageven. De fakkels in het familiebedrijf lijken vlekkeloos doorgegeven. Zonder uitzondering hebben ze allemaal hun plaatsje veroverd, worden voortdurend spin-offs gecreëerd en draait de merchandising op volle toeren.  

Een familiale opvolging verloopt heus niet altijd zo harmonieus in het bedrijfsleven. Niet voor niets wordt er traditioneel in familiebedrijven verwezen naar de generatie van de wervers, de ervers en de bedervers. Het pad loopt niet altijd over rozenblaadjes. Integendeel! Vanuit UNIZO weten en beseffen we dat zeer goed. Door dagelijks in contact te komen met familiebedrijven detecteerden we een zeer grote nood, zeker bij de volgende generaties, om de nodige ondersteuning te krijgen in dit precair proces.  

Zonen en dochters van zaakvoeders staan dikwijls klaar om in het bedrijf te komen of werken al actief mee, maar moeten ook geduld oefenen. Ze leren ondertussen de kneepjes van het vak op de werkvloer. En toch missen ze iets. Een extern klankbord, inzicht in hoe het in andere familiebedrijven verloopt, de kans om in een ongedwongen sfeer en los van de ouders even te reflecteren en mekaar te inspireren. Vanuit UNIZO hebben we daarom iets nieuws ontwikkeld op maat van die volgende generaties: Up Next. De volgende generatie mét ambitie, die klaargestoomd wordt, heeft alle belang aan een goede omkadering en een vlotte overgang. Doe dus zoals Marie, Victor en Shania en begin vroeg aan later!