Het zou een quizvraag kunnen zijn: sinds wanneer zijn er plannen voor een Noord-Zuidverbinding in Limburg? Wel, de eerste officiële vermelding dateert van het gewestplan van 1963. Exact 60 jaar geleden, dus. Meteen goed voor een diamanten jubileum. Geen feestjubileum, want dat maakt de Noord-Zuid meteen ook tot één van de traagste projecten uit onze geschiedenis. 
 
Het goede nieuws is dat de Vlaamse regering vorig jaar eindelijk het definitieve tracé heeft gekozen. Daarmee staat het licht op groen om binnen afzienbare tijd de eerste spade in de grond te steken. Toch blijven er nog enkele vragen open waarover wij ons zorgen maken. Nadat traagheid de voorbije decennia het dossier belemmerde, dreigt het nu ook het tracé zelf te belemmeren. Zo is er het plan om de maximumsnelheid van 120 km per uur op sommige stukken af te bouwen naar 90 km per uur (vanaf Hechtel) en naar 70 per uur (vanaf Helchteren-Noord) tot aan de E314. 
 
Daarom heeft de SERR, het overlegorgaan van werkgevers- en werknemersorganisaties (waarvan ondergetekende momenteel voorzitter is) er afgelopen week op aangedrongen om de snelheid te verhogen naar respectievelijk 90 en 120 km per uur, op respectievelijk enkele en dubbele stroken. Daarnaast formuleerden we nog enkele andere adviezen (u leest ze hier) om de reistijd tussen Noord-Limburg en Hasselt aanzienlijk te verkorten of om mogelijke risico’s op bottlenecks te vermijden. Het is niet alleen ‘vooruit met de Noord-Zuid’ maar ook ‘vooruit op de Noord-Zuid’.

Bart Lodewyckx
Gedelegeerd Bestuurder UNIZO Limburg