De UNIZO-directieraad (v.l.n.r.): Elke Tielemans (UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel), Vincent Kint (UNIZO West-Vlaanderen), Bart Lodewyckx (UNIZO Limburg), Danny Van Assche (UNIZO Nationaal), Jos Vermeiren (UNIZO Oost-Vlaanderen), Carl Van Dyck (UNIZO Antwerpen)

In de aanloop naar de zoveelste actiedag van de vakbonden voor meer loon, op 16 december, lanceert de UNIZO-directieraad een open brief aan de vakbondsmilitanten. Daarin belicht UNIZO een door de vakbonden vaak verzwegen, ongemakkelijke, waarheid over de nefaste impact van hun eisen op onze kmo-werkgevers. Je kan de brief hier lezen.

Beste vakbondsmilitant,

Volgende vrijdag roepen de vakbonden op om het werk neer te leggen.  Misschien ga jij dit ook doen?  Je bent bevreesd over je inkomen en over de toekomst in het algemeen.  En daar hebben wij alle begrip voor.  Het zijn immers onzekere tijden.

Er zijn echter vele zaken die je vakbond je helaas niet vertelt.  Men gaat er nogal lichtjes over dat België één van de laatste landen is waar de automatische loonindexatie nog bestaat.  En dat zorgt er wel degelijk voor dat jouw loon beter beschermd is dan in vele andere landen, waar men een stapje achteruit moet zetten.  Voor diegenen die in januari hun lonen geïndexeerd zien, komt er meer dan 11% bij.  Wist je dat die 11% er voor jou in één keer bijkomt, terwijl de collega’s in Duitsland akkoord gingen met 8,5% , gespreid over twee jaren.  Dus eigenlijk is het hier allemaal zo slecht nog niet.

Maar toch gaan jullie betogen voor méér.  Terwijl de lonen via de automatische index al zo veel stijgen, dat vele van onze ondernemers dit niet aankunnen.  Wie ligt daar van wakker? Beste vakbondsmilitant, wij, bij UNIZO, liggen daar van wakker.  Ter herinnering, de leden van UNIZO zijn ondernemers die met hun eigen geld in hun zaak zitten.  Als het goed gaat, dan verdienen ze goed hun boterham en zit er voor iedereen meer in. Maar als het slecht gaat, zoals nu, verliezen ze alles.

Het aantal faillissementen in 2022 in Vlaanderen is ondertussen met meer dan 8% gestegen tegenover 2019.  Onze ondernemers zitten met de handen in het haar.  Want na de stijging van de grondstofprijzen en de explosie van de energiekosten, staan ze nu voor de grootste indexering die ze ooit meemaakten (of ze voerden die al door).  Als kosten stijgen, moet je die doorrekenen, maar in de praktijk lukt dat gemiddeld slechts voor 40%.

Bijna 1 op 3 van onze KMO-ondernemers vreest volgend jaar met minder personeel te moeten gaan werken.  Wie met tien werkt, zal er vanaf januari immers elf moeten betalen.  Dat gaat zo maar niet.  Dus naast de winst, zal ook de tewerkstelling achteruit boeren.  Dat leidt tot enorme stress bij onze ondernemers.  Want als hun onderneming mislukt, zijn ze alles kwijt: niet alleen hun droom en middelen, én alle tewerkstelling die ze creëerden.

Graag doen we daarom een oproep aan jullie allemaal.  Stop met staken.  Evalueer jullie loonsituatie en ontdek dat die beter is dan elders.  Laat ons samen oplossingen zoeken voor die werknemers die het effectief  heel moeilijk hebben.  Maar besef ook dat het de zelfstandige ondernemers zijn die echt in de shit zitten.  En als dat raderwerk niet meer marcheert, dan heeft ons land pas echt een probleem.  Laat ons dat samen voorkomen.

Danny Van Assche – UNIZO
Vincent Kint – UNIZO West-Vlaanderen