Hoe kies ik de meest interessante energieleverancier?

Je kan energieprijzen en mogelijke prijsformules van de verschillende energieleveranciers op de markt vergelijken via o.a.:

  • de V-test van de VREG: KMO's met een aansluitvermogen elektriciteit kleiner dan 56 kVA met jaarlijkse meteropname op laagspanning kunnen gebruik maken van deze prijsvergelijkingstool. Dit is een officiële website/prijsvergelijkingstool van de Vlaamse regulator voor elektriciteit en gas waar je energieprijzen van verschillende leveranciers kan vergelijken voor Vlaanderen, verschillende mogelijke contracten kan vergelijken, en waar je een energiecontract kan vinden die bij jouw (bedrijfs)situatie past
  • Mijnenergie.be. Dit is een onafhankelijke prijsvergelijkingsmodule, ook voor ondernemingen. De vergelijkingsmodule laat je toe om de tarieven van de verschillende energieleveranciers te vergelijken vertrekkend van jouw jaarlijks elektriciteits- en/of gasverbruik.  KMO's en bedrijven met jaarlijkse meteropname, maandelijkse meteropname, of automatische meteropname (waarbij de meterstand op afstand gelezen wordt), kunnen deze tool gebruiken.
  • Zelfstandigen en kmo’s die gelokaliseerd zijn in het Brussels Gewest kunnen de simulator van de Brusselse regulator voor energie gebruiken. Via deze prijsvergelijkingsmodule kunnen ook “professionele gebruikers” (zelfstandigen en kmo’s) prijzen en voorwaarden van de energieleveranciers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vergelijken.

 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 07/08/2024

Kies de goedkoopste energieleverancier en prijsformule

Kleine ondernemingen kunnen hun energiekosten vaak wat terugschroeven door het louter overschakelen naar een andere energieleverancier of ander energiecontract.  Om na te gaan of er een goedkoper aanbod op de markt is dat ook aan jouw energiebehoefte en wensen voldoet, kan je actuele energieprijzen vergelijken via: 

  • de V-test van de VREG: KMO's met een aansluitvermogen elektriciteit kleiner dan 56 kVA met jaarlijkse meteropname op laagspanning kunnen gebruik maken van deze prijsvergelijkingstool. Dit is een officiële website/prijsvergelijkingstool van de Vlaamse regulator voor elektriciteit en gas waar je energieprijzen van verschillende leveranciers kan vergelijken voor Vlaanderen, verschillende mogelijke contracten kan vergelijken, en waar je een energiecontract kan vinden die bij jouw (bedrijfs)situatie past
  • Mijnenergie.be. Dit is een onafhankelijke prijsvergelijkingsmodule, ook voor ondernemingen. De vergelijkingsmodule laat je toe om de tarieven van de verschillende energieleveranciers te vergelijken vertrekkend van jouw jaarlijks elektriciteits- en/of gasverbruik.  KMO's en bedrijven met jaarlijkse meteropname, maandelijkse meteropname, of automatische meteropname (waarbij de meterstand op afstand gelezen wordt), kunnen deze tool gebruiken.
  • Zelfstandigen en kmo’s die gelokaliseerd zijn in het Brussels Gewest kunnen de simulator van de Brusselse regulator voor energie gebruiken. Via deze prijsvergelijkingsmodule kunnen ook “professionele gebruikers” (zelfstandigen en kmo’s) prijzen en voorwaarden van de energieleveranciers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vergelijken.
Opzegvergoeding als je wisselt van leverancier?

Ondernemingen met een jaarlijks gas- en/of elektriciteitsverbruik tot 100MWh, kunnen hun contract in principe kosteloos opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand

Is het jaarlijks gas- en/of elektriciteitsverbruik > 100MWh? Dan kan je niet zo gemakkelijk veranderen van leverancier. Zelfstandigen en KMO’s met totaal jaarlijks verbruik boven deze grenzen moeten de voorziene einddatum en de opzegtermijn van hun contract respecteren. Voor hen zijn er geen wettelijke bepalingen rond de hoogte van de verbrekingsvergoeding. Dit wordt geregeld via de contractuele voorwaarden.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/09/2024

Wat bij een conflict met mijn energieleverancier?

Niet alleen particulieren, ook zelfstandigen, handelaars, vrije beroepen en kmo’s kunnen de Ombudsdienst Energie contacteren om een minnelijke regeling te vergemakkelijken voor een geschil met hun elektriciteits- of aardgasleverancier. Als je een geschil hebt over bv. facturen (voorschotfacturen of eindafrekeningen) of een verkeerd gelopen leverancierswissel dan kan je beroep doen op de Ombudsdienst. Dat kan ook in geval van geschillen met de netwerkbeheerder.

Indien je een klacht indiende bij jouw leverancier en je ontving geen bevredigend antwoord na bv. meer dan 10 werkdagen in geval van betwisting van een factuur, dan kan je deze dienst inschakelen.

De Ombudsdienst zal proberen om tot een minnelijke regeling te komen, maar dat is jammer genoeg niet altijd mogelijk. Na afloop van de bemiddelingsprocedure door de Ombudsdienst is nog steeds een gerechtelijke procedure mogelijk.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/08/2024

Mag de energieleverancier een waarborg vragen bij het afsluiten van een energiecontract?

Ja, dat mag. Sommige leveranciers vragen een waarborg omdat ze oordelen dat er bij de potentiële klant een bepaald risico op toekomstige betalingsproblemen is. Door een waarborg te vragen, bouwt de leverancier meer zekerheden in voor het geval er betalingsproblemen zouden zijn.

De energieleverancier moet duidelijk maken wat het bedrag van de waarborg is (bijvoorbeeld enkele maanden verbruik).  Hij moet ook meedelen wanneer de waarborg zal terugbetaald worden (bijvoorbeeld één maand na de slotfactuur). De waarborg wordt enkel volledig terugbetaald als alle energiefacturen betaald zijn.  Indien je in gebreke blijft, wordt de waarborg gebruikt om de openstaande facturen en bijkomende kosten te betalen. De waarborg wordt op een geblokkeerde rekening gestort.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 07/08/2024

Schadevergoeding bij storingen energieleverancier?

Storingen en technische problemen

Geplande onderbrekingen op het midden- en hoogspanningsnet moeten 10 werkdagen op voorhand meegedeeld worden door de netbeheerder aan de afnemer.

Geplande onderbrekingen op het laagspanningsdistributienet moeten 5 werkdagen op voorhand meegedeeld worden door de netbeheerder aan de afnemer.

Schadevergoeding

De vergoeding van schade die veroorzaakt werd door een fout van de netbeheerder, wordt geregeld in het aansluitingsreglement van uw netbeheerder of, indien u daarover beschikt, in uw aansluitingscontract (bij hoogspanning). Het aansluitingsreglement kan u opvragen bij de netbeheerder of opzoeken op zijn website https://www.fluvius.be

Om recht te hebben op een schadevergoeding ingeval van fout van de netbeheerder, moet de al dan niet zware fout van de netbeheerder bewezen worden, moet de schade rechtstreeks voortvloeien uit deze fout en moet uw schade van materiële aard zijn (dit betekent dat uw schade niet louter mag bestaan uit inkomstenderving of winstverlies; het moet gaan om schade aan goederen). Schade die voortvloeit uit wisselingen in de spanningsfrequentie die binnen aanvaardbare marges ligt en schade veroorzaakt werd door derden, komt niet in aanmerking voor vergoeding.

Algemeen worden de professionele afnemers geacht zichzelf op eigen kosten te beschermen tegen eventuele incidenten op het distributienet die hun bedrijfsvoering in gevaar zou kunnen brengen. De schadevergoeding die de netbeheerder zal uitbetalen, bestaat voor deze categorie van afnemers meestal uit de vergoeding van de niet-geleverde energie.

KMO’s en zelfstandigen kunnen in geval van een langdurige, niet-geplande, stroomonderbreking of bij laattijdige (her)aansluiting ook een aanvraag doen voor een snelle forfaitaire schadevergoeding (eigenlijk een soort “ongemakkenvergoeding”).  Zie daarvoor het andere artikel op deze website.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/08/2024

Gedragscode Energie

Op 27 maart 2023 werd een Gedragscode afgesloten tussen Minister Clarinval en de voornaamste energieleveranciers van het land.  De wetgeving inzake levering van gas en elektriciteit biedt al een ruime bescherming aan de eindklanten, waaronder de consumenten en de KMO’s, maar de gedragscode gaat nog verder. De code biedt meer transparantie en een nog betere bescherming van zelfstandigen en KMO’s die een professioneel elektriciteits- en/of gascontract afsluiten met jaarverbruik van maximaal 100MWh.

De energieleveranciers verbinden zich ertoe om hun flexibele en voordelige beleid inzake afbetalingsplannen voort te zetten dat sinds 2020 aan de zelfstandigen en de KMO’s wordt geboden die dat aanvragen. De energieleveranciers zullen duidelijker communiceren over de modaliteiten voor de berekening van de voorschotten aan hun klanten en bij een wijziging van het bedrag van de voorschotten op initiatief van de leverancier, zal er een transparante uitleg worden verstrekt. De klant zal ook te allen tijde een wijziging van het bedrag van de voorschotten kunnen aanvragen voor zover deze nieuwe bedragen een redelijke weerspiegeling zijn van de kost van de verwachte jaarfactuur. De energieleveranciers verbinden zich ertoe om de praktijk van de bankgarantie of waarborg geen veralgemeende praktijk te maken en niet systematisch toe te passen. Wanneer er toch een garantie wordt gevraagd, verbindt de energieleverancier zich ertoe om dat te doen op basis van objectieve criteria die verband houden met de solvabiliteit van de onderneming. De nieuwe garanties die gevraagd worden, zullen niet hoger zijn dan 4 maanden verbruik.

De volledige Gedragscode vind je hier

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/08/2024

Nuttig voor jou