Storingen en technische problemen
Geplande onderbrekingen op het midden- en hoogspanningsnet moeten 10 werkdagen op voorhand meegedeeld worden door de netbeheerder aan de afnemer.
Geplande onderbrekingen op het laagspanningsdistributienet moeten 5 werkdagen op voorhand meegedeeld worden door de netbeheerder aan de afnemer.
Schadevergoeding
De vergoeding van schade die veroorzaakt werd door een fout van de netbeheerder, wordt geregeld in het aansluitingsreglement van uw netbeheerder of, indien u daarover beschikt, in uw aansluitingscontract (bij hoogspanning). Het aansluitingsreglement kan u opvragen bij de netbeheerder of opzoeken op zijn website https://www.fluvius.be
Om recht te hebben op een schadevergoeding ingeval van fout van de netbeheerder, moet de al dan niet zware fout van de netbeheerder bewezen worden, moet de schade rechtstreeks voortvloeien uit deze fout en moet uw schade van materiële aard zijn (dit betekent dat uw schade niet louter mag bestaan uit inkomstenderving of winstverlies; het moet gaan om schade aan goederen). Schade die voortvloeit uit wisselingen in de spanningsfrequentie die binnen aanvaardbare marges ligt en schade veroorzaakt werd door derden, komt niet in aanmerking voor vergoeding.
Algemeen worden de professionele afnemers geacht zichzelf op eigen kosten te beschermen tegen eventuele incidenten op het distributienet die hun bedrijfsvoering in gevaar zou kunnen brengen. De schadevergoeding die de netbeheerder zal uitbetalen, bestaat voor deze categorie van afnemers meestal uit de vergoeding van de niet-geleverde energie.
KMO’s en zelfstandigen kunnen in geval van een langdurige, niet-geplande, stroomonderbreking of bij laattijdige (her)aansluiting ook een aanvraag doen voor een snelle forfaitaire schadevergoeding (eigenlijk een soort “ongemakkenvergoeding”). Zie daarvoor het andere artikel op deze website.