Mijn afvalstoffen. Hoe kan ik ze sorteren?

Voor bedrijven, ook KMO’s, geldt een afvalsorteerverplichting. Dit betekent dat je niet zomaar al je afval in een restafvalcontainer mag gooien. In Vlaanderen moeten bedrijven in principe 29 verschillende afvalstromen selectief inzamelen. Uiteraard heeft niet elke KMO of elke handelszaak zoveel verschillende afvalstromen, gelukkig maar….  Voor bv. een horecazaak zou het kunnen gaan om papier/karton, plasticverpakkingen of folies, PMD, glas, keukenafval en etensresten.  Ook bedrijven in het Brussels Gewest zijn verplicht om een hele reeks afvalstromen te sorteren, zo o.m. papier/karton, PMD, glasverpakkingen, houtafval, metaal, harde plastics, geëxpandeerd polystyreen, tuinafval, etc…. De facilitator bedrijfsafval van Leefmilieu Brussel beantwoordt alle vragen van Brusselse KMO’s rond het beheer van bedrijfsafval. Je kan hen contacteren via https://recyclebxlpro.be/nl/goed-sorteren-van/andere/#facilitator

Restafvalcontainer

Meestal doen bedrijven beroep op één van de containerfirma’s die op de markt aanwezig zijn om verschillende selectieve afvalcontainers in te schakelen. Als jouw bedrijf toch nog een restfractie heeft en daarvoor een restafvalcontainer gebruikt dan moet in het Vlaamse Gewest een zogenaamd VLAREMA-contract afgesloten worden met de ophaler van het bedrijfsrestafval. Dit contract bevat informatie over de afvalfracties die je selectief moet inzamelen en die dus niet in de restafvalcontainer toegelaten zijn.

Bedrijfsrestafval in transparante zakken ?

Als je afvalzakken gebruikt in jouw container bedrijfsrestafval, moeten dat transparante zakken zijn zodat een visuele controle door de inzamelaar mogelijk is. Als de inzamelaar een sorteerfout vaststelt, zal hij dit aan jou melden en bijhouden in een register. Ook intern binnen jouw bedrijf dien je gebruik te maken van transparante zakken zodra er bedrijfsrestafval vrijkomt. Het gaat dus ook om kleine zakjes of zakken in een sorteereiland.

Wat als ik mijn afval niet sorteer?

Afval sorteren aan de bron is een verplichting. Als je niet (correct) sorteert, riskeer je bij een inspectie een aanmaning of een proces-verbaal. Daar kunnen boetes uit volgen.

Jouw afvalophaler mag volgens de milieuwetgeving jouw bedrijfsrestafval ook niet zomaar meenemen als daar nog afvalstoffen in zitten die onder de sorteerplicht vallen. Ook jouw inzamelaar kan controles en boetes krijgen.

Waarom is het belangrijk om zoveel afvalstromen te sorteren?

Omdat het wettelijk verplicht is, maar ook om de latere recyclage mogelijk te maken.

Om afval te kunnen recycleren moeten de verschillende afvalfracties (etensresten, papier/karton, PMD, etc….) eerst correct gesorteerd worden en selectief aangeboden worden. Dat heet ‘bronsortering’.  Dit zorgt voor een betere en hoogwaardige recyclage. Zo worden grondstoffen effectief gerecycleerd en komen we een stapje dichter bij een circulaire economie.

Maximaal sorteren is niet alleen wettelijk verplicht en goed voor het milieu, het is ook goed voor jouw bedrijf, want in principe zijn restafvalfracties/restafvalcontainers steeds duurder dan selectieve afvalcontainers met slechts één soort recycleerbaar afval. Het komt er dus op aan om de fractie bedrijfsrestafval tot een strikt minimum te beperken.

 

Hoe pak ik dat aan zonder al te veel kosten?

  • Neem contact op met één van de containerfirma’s die op de markt aanwezig zijn voor een geschikte afzet- of rolcontainer (of geschikte zakken) om jouw verschillende afvalfracties in te verzamelen. In geval van een horecazaak zal dat – afhankelijk van de hoeveelheden die vrijkomen – wellicht moeten voor papier/karton, glas, PMD, keukenafval en etensresten.  Bekijk met jouw afvalophaler welke containers het best geschikt zijn en welke inzamelfrequentie het best tegemoet komt aan de hoeveelheden van de verschillende afvalfracties die je produceert.
  • Zorg voor verschillende goede afvalbakken op de werkplek, en bij voorkeur ook op alle plaatsen waar mensen eten, drinken of vaak langskomen. Groepeer ze in sorteereilanden, zo ziet iedereen meteen dat er gesorteerd wordt en dat niet alles in dezelfde bak gaat.
  • Informeer en communiceer naar personeel: zorg ervoor dat u duidelijk uitlegt dat er gesorteerd moet worden, en voorzie een label voor elke afvalbak. Ideaal is een combinatie van pictogrammen en tekst. Fost Plus biedt daarvoor stickers aan via “de sorteerwinkel”, zie https://shop.fostplus.be/nl/de-sorteerwinkel/products

Als je een kleiner bedrijf hebt met enkel afval dat qua ‘aard, samenstelling en hoeveelheid’ vergelijkbaar is met het afval van gezinnen, kan je met dit bedrijfsafval waarschijnlijk ook terecht bij de gemeentelijke inzamelsystemen zoals de huis-aan-huis-inzamelingen of het gemeentelijke recyclagepark. Het gaat dan bijvoorbeeld om een beperkte hoeveelheid papier en karton of een occasionele PMD-zak. Voor restafval geldt meestal de hoeveelheidsbeperking van maximaal 3 restafvalzakken van 60 liter.

Voor bedrijfsmatig verpakkingsafval (bv. kunststoffolies, karton, etc….), dat correct gesorteerd en verzameld is in selectieve (rol)containers, kan je onder voorwaarden eventueel premies ontvangen van de organisatie Valipac. Daarvoor moet je samenwerken met een privé-afvalophaler aangesloten bij Valipac. Meer info vind je op de website van Valipac: https://www.valipac.be/nl/afval-sorteren-in-uw-bedrijf/

Om bedrijven te helpen hun afval correct te sorteren ontwikkelde Valipac een informatieve site, zie https://iksorteerinmijnbedrijf.be/

TIP

Sorteer zodanig dat de gemengde fractie beperkt wordt tot een minimum. Dat is niet alleen goed voor het leefmilieu en wettelijk verplicht, maar kan ook financieel heel wat opleveren omdat de afvoer van gemengd afval in principe steeds duurder is dan de afvoer van selectief ingezamelde afvalstoffen.

Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/07/2024

Moet uw bedrijf een afvalstoffenregister bijhouden?

Producenten van bedrijfsafvalstoffen moeten een afvalstoffenregister bijhouden. Iedereen die bedrijfsafval produceert is een producent van bedrijfsafvalstoffen en bedrijfsafval is een vrij ruim begrip, dat kan gaan van productie-uitval, horeca-afval, bouwafval, verpakkingen, ... tot “gemengd bedrijfsafval”. Het afvalstoffenregister moet volgende gegevens bevatten:

  • De hoeveelheid afvalstoffen in liter of kg;
  • De aard en samenstelling van de afvalstoffen (met code-vermelding);
  • De verwerkings- of toepassingswijze van de afvalstoffen (vb. storten, verbranden, recyclage, ….);
  • indien van toepassing, naam, adres en identificatienummer van de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of –makelaar, van Belgische inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars het ondernemingsnummer en van buitenlandse het btw-nummer;
  • naam, adres en identificatienummer van de verwerker van de afvalstoffen, van Belgische verwerkers het ondernemingsnummer en van buitenlandse verwerkers het btw-nummer.

Bedrijven moeten het afvalstoffenregister ten minste elke maand aanvullen met de meest recente gegevens.

Als register van geproduceerde afvalstoffen kan een verzameling van identificatieformulieren gebruikt worden, aangevuld met de gegevens over de afvalbewegingen waarvoor geen identificatieformulier vereist is of waarvoor de afvalstoffenproducent zelf regelingen treft.

Het register wordt gedurende vijf jaar door de afvalstoffenproducent bijgehouden. Dat mag ook op papier zijn. Het register ligt ter inzage op de exploitatiezetel.

Om bedrijven te helpen met deze administratieve verplichting, lanceert de OVAM via haar tool ‘Cirkeltips’ een online toepassing om dit afvalstoffenregister bij te houden. De OVAM heeft een standaard sjabloon ontwikkeld dat u kan gebruiken als afvalstoffenregister en u ook kan opladen in uw online afvalstoffenregister van Cirkeltips.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 19/08/2024

Wat bedoelt men met afval-aanvaardingsplicht?

De bedoeling van het instrument aanvaardingsplicht is om de financiële verantwoordelijkheid voor de verwijdering of nuttige toepassing van afvalstoffen te leggen bij de producenten en invoerders die goederen op de markt brengen die op het einde van hun levenscyclus afvalproblemen doen ontstaan. Op die manier wil men preventie van afvalstoffen aan de bron stimuleren. Het zijn immers de producenten die een impact hebben op de ganse levenscyclus van hun product, dus ook op de afvalfase.

Vóór de aanvaardingsplicht droeg de bezitter van de afvalstof de verantwoordelijkheid en de kosten.

In de afvalreglementering VLAREA zijn de afvalstoffen aangeduid die onder de aanvaardingsplicht vallen. Het gaat o.m. om batterijen, afgedankte voertuigen, afvalbanden en electro-apparaten. De aanvaardingsplicht houdt in dat een eindverkoper verplicht is om gratis een afvalproduct te aanvaarden wanneer een consument een overeenstemmend product aanschaft.  Dit is het zogenaamde “1 tegen 1”-principe (bv. oude TV aannemen wanneer een nieuwe TV wordt aangekocht). In een aantal gevallen geldt echter het “0 tegen 1”-principe. Dit betekent dat de eindverkoper verplicht is de afvalstof van de consument gratis te aanvaarden zelfs wanneer deze consument geen vervangend product aanschaft. Dit is momenteel reeds het geval voor bv. batterijen. De eindverkopers kunnen op hun beurt de afvalstoffen doorgeven aan de tussenhandelaars die ze dan weer kunnen inleveren bij de producenten of invoerders. Het zijn uiteindelijk de producenten of invoerders die op hun kosten moeten instaan voor de nuttige toepassing of de verwijdering van de afvalstoffen. De eindverkopers, tussenhandelaars, producenten en invoerders kunnen op hun kosten de aanvaardingsplicht toevertrouwen aan een erkende afvalbeheerorganisatie, zo bv. Recupel voor elektro-apparaten, Bebat voor batterijen, Recytyre voor afvalbanden, enz….

Dit betekent dat de aanvaardingsplicht in de praktijk niet letterlijk hoeft te verlopen zoals hoger beschreven. In een milieubeleidsovereenkomst of in een afvalbeheerplan kan immers een totaal andere werkwijze uitgewerkt zijn die tot hetzelfde resultaat leidt.  De afvalbeheerorganisaties moeten t.o.v. de overheid bewijzen dat de minimale doelstellingen (percentages) inzake bv. recyclage gehaald worden.

 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/08/2024

Regels ivm voorlopige stockage van afvalstoffen voor ophaling door containerfirma

Afvalstoffen moeten opgeslagen worden in aangepaste verpakkingen en/of afvalcontainers, tenzij het gaat om zogenaamde inerte afvalstoffen die niet “reageren”.

De voorlopige opslag van afvalstoffen op de plaats van productie, voorafgaand aan elke inzameling, is geen inrichting voor het verwerken van afvalstoffen indien die opslag gebeurt in functie van een georganiseerde regelmatige afvoer van de afvalstoffen. In principe is hiervoor geen omgevingsvergunning (milieuvergunning) of melding vereist.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/08/2024

Afvalbeheer in Brussel

Nieuwe ordonnantie voor afvalbeheer in Brussel

Ben je actief in de afvalsector, heb je gevaarlijk afval of sta je in voor het recupereren van afgedankte elektronische apparatuur, afgedankte voertuigen, vervallen geneesmiddelen…., dan kan je best kennis nemen van deze wijzigingen. Je vindt in deze uitgebreide nota een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

Enkele belangrijke aandachtspunten :

  • Nieuwe verplichtingen voor vervoerders en het vervoer van niet-gevaarlijk afval !
  •  Nieuwe verplichtingen voor de inzamelaar, de handelaar en de makelaar van niet-gevaarlijke afvalstoffen, meer bepaald met betrekking tot het kwaliteitsbeheersysteem en de verplichte vakbekwaamheid !
    • Behalve : de uitbatingszetel van de kleinhandelaar waarnaar de consument zijn afvalstoffen , van dezelfde aard als de verkochte producten , worden NIET beschouwd als inzamelinrichtingen voor afvalstoffen (zij moeten dus niet beschikken over een vergunning van inzamelinrichting, noch over een kwaliteitsbeheersysteem.
  • De in andere gewesten afgeleverde certificaten voor materialen die, conform de regelgeving van één van de andere gewesten de einde afvalfase hebben bereikt, hadden tot nu toe geen juridische waarde in het Brussels gewest, Vanaf  nu worden deze valoriseerbare materialen niet meer als afval beschouwd in de Brusselse wetgeving.
  • De bepalingen betreffende de AEEA in titel IV zijn van toepassing op alle bij het beheer van AEEA betrokken actoren. De verplichtingen uit hoofde van titel II gelden enkel voor de actoren die onder de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid vallen.
  • De terugnameplicht blijft van toepassing voor de volgende producten: batterijen en accu's, AEEA, versleten banden, afgewerkte oliën en afgedankte voertuigen.
  • De kleinhandelaar die beschikt over een verkoopruimte van minstens 400 m² voor elektrische en elektronische apparatuur heeft een "1 voor 0" terugnameplicht (zonder aankoopverplichting van de consument) voor de erg kleine elektrische en elektronische apparatuur (kleiner dan 25 cm). Het inzamelrecipiënt moet zichtbaar zijn, zich in de verkoopruimte of in de onmiddellijke omgeving ervan bevinden en mag niet worden vervangen door informatieborden.
  • De wijziging van de huidige regeling voor bouw- en sloopafval. De houder van deze afvalstoffen is verplicht tot het zelf sorteren of laten sorteren van zijn bouw- en sloopafval in een sorteerinrichting.

Een volledig overzicht van de wijzigingen in de zogenaamde Brudalex (Bruxelles/Brussel-Déchets-Afvalstoffen-LEX) vind je in onderstaande infofiche.

Nieuwe verplichting gescheiden inzameling van gebruikt textiel in Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Vanaf 1 januari 2025 wordt de gescheiden inzameling van gebruikt textiel verplicht in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Professioneel textielafval zoals werkkledij, uniformen, schorten, linnen zoals tafelkleden, handdoeken, lakens, enz… vallen onder deze regeling, met uitzondering van nat en vuil textielafval.

Om deze afvalstroom in te zamelen moeten professionelen een beroep doen op hun eigen afvalinzamelaar of een speciale textielinzamelaar. Professionelen hebben ook toegang tot bepaalde regionale recyclageparken (Buda, Humaniteit, Zuid en Demets).  Textiel kan daar ingeleverd worden en het recyclagepark zal een bewijs van afvalbeheer overhandigen.

Voor meer info: recyclebxlpro.be

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/12/2024

Afvalwaterheffing en/of saneringsbijdrage ondernemingen?

Bedrijven die klant zijn bij een openbare waterdistributiemaatschappij moeten voor het gedeelte water dat zij afnemen van de waterdistributie een bovengemeentelijke saneringsbijdrage betalen die opgenomen is in de prijs van het drinkwater. Die bovengemeentelijke bijdrage is onderdeel van de zogenaamde “integrale waterfactuurdie de drinkwatermaatschappij verstuurt.

Bedrijven die een zeer lage saneringsbijdrage betalen omdat zij maar minieme hoeveelheden drinkwater afnemen en bv. grote hoeveelheden grond- of hemelwater gebruiken, zullen voornamelijk belast worden via de afvalwaterheffing die de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) aanrekent.

Let wel:

De saneringsbijdrage wordt berekend op het drinkwaterverbruik van het lopende jaar terwijl de afvalwaterheffing wordt berekend op het waterverbruik van het voorgaande jaar.

Bedrijven die lozen op een operationele rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) kunnen een contract afsluiten met de nv. Aquafin. Zij betalen dan een vergoeding aan Aquafin voor de zuivering van hun afvalwater. In tegenstelling tot de afvalwaterheffing is die vergoeding wel fiscaal aftrekbaar. Die fiscaal aftrekbare vergoeding kan men in mindering brengen van de afvalwaterheffing, waardoor die in de praktijk sterk gereduceerd kan worden of (bijna) tot nul herleid kan worden. Dit is vooral interessant voor ondernemingen die aanzienlijke hoeveelheden grondwater, oppervlaktewater of hemelwater gebruiken.

Naast de bovengemeentelijke saneringsbijdrage zijn er reeds heel wat gemeenten die ook een gemeentelijke saneringsvergoeding (een zogenaamde rioleringsbijdrage) aanrekenen, ook deze vergoeding (bijdrage) maakt dan onderdeel uit van de zogenaamde “geïntegreerde waterfactuur” die u ontvangt van uw drinkwatermaatschappij.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/08/2024

Moet u ook jaarlijks een afvalstoffenmelding doen via het digitale loket van het integraal Milieujaarverslag?

Niet alle bedrijven moeten een afvalstoffenmelding doen via het Integraal Milieujaarverslag (IMJV). In elke sector worden jaarlijks een aantal bedrijven geselecteerd die de melding moeten doen. Op basis van een “statistisch onderbouwde steekproef” worden bedrijven aangeschreven met de vraag hun afvalstoffenproductie van het voorgaande jaar te melden. Dus enkel wie aangeschreven is moet de aangifte (melding) doen. De lijst met geselecteerde bedrijven is terug te vinden op de IMJV-website.

De geselecteerde exploitatiezetels van Vlaamse bedrijven hebben de plicht mee te delen:
• welke en hoeveel afvalstoffen ze het vorige jaar voortgebracht hebben;
• door wie en hoe deze afvalstoffen ingezameld werden;
• door wie en hoe deze afvalstoffen verwerkt zijn.
De gemelde gegevens hebben betrekking op het vorige kalenderjaar.

Meer info

Voor meer info en om rechtstreeks naar het digitale formulier te gaan (via de knop “IMJV-loket enkel afvalstoffenmelding”) ga naar de website http://imjv.milieuinfo.be/

In principe moet de ondernemer dan het deelformulier “Afvalstoffenmelding voor producenten” van het integraal Milieujaarverslag (verder) invullen, maar in de praktijk is het wel zo dat veel containerfirma’s (inzamelaars van afvalstoffen) als een service voor hun klanten de afvalstoffengegevens van het vorige jaar reeds op voorhand in het IMJV-internetloket opgeladen hebben.

De ondernemer blijft (als producent van afvalstoffen) aanspreekbaar over de inhoud van zijn dossier in het IMJV-internetloket. Daarom moet elke ondernemer hoe dan ook de informatie die al vooraf in zijn dossier zit nakijken voor hij ze bevestigt. Hij moet ook de afvalstromen melden waarvoor nog geen informatie opgeladen werd in zijn dossier, bijvoorbeeld het eventueel zelf verwerkt afval, het zelf weggebracht afval, alsook het afval dat afgevoerd werd door containerfirma’s (inzamelaars) die de service van het vooraf invullen van afvalgegevens in het internetloket niet aanbieden aan hun klanten.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/08/2024

Nuttig voor jou