Verplichtingen online verkopen
Heb je een vergunning nodig om een webshop te starten? En welke regels moet je toepassen als je online verkoopt? Ontdek het in dit adviesartikel rond e-commerce.
Informatie
- Verplichte informatie voor klant
- Dubbele leveringswijze verplicht bij webshop
- Toegankelijkheid webshop
- Checklist verplichtingen online verkoop B2B
- Vergunning voor webshop?
- KBO verplicht voor buitenlandse onderneming?
- Verplichte vermelding ODR-platform
- Mag de prijs van een product anders zijn in de webshop dan in de winkel?
- Hoofdelijke btw-aansprakelijkheid webshop
- Premie e-commerce Brussels Gewest
Regels webshop: welke informatie moet je bij verkoop via een webshop verplicht meedelen aan de consument?
1. Vóór de bestelling
Voordat de consument een bestelling plaatst in jouw webwinkel, moet je hem ondubbelzinnig, helder en begrijpelijk inlichten over een heel aantal gegevens, die je terugvindt in dit document:
Gebruik het model van algemene voorwaarden voor een webshop van UNIZO, waar de bovenstaande verplichte vermeldingen in verwerkt werden:
Ook voor aankopen via smartphones?
De wet houdt gelukkig rekening met de toenemende mobiele verkopen en verkopen via sociale media. Vanwege de vrij beperkte schermgrootte van een smartphone, is het toegelaten dat je als online ondernemer enkel de essentiële informatie meteen verstrekt en de rest via een link in de bevestiging toegankelijk maakt. De essentiële informatie is: de precontractuele informatie over de voornaamste kenmerken van de goederen of de diensten, de identiteit van jouw onderneming, de totale prijs, het herroepingsrecht, de duur van de overeenkomst en, bij onbepaalde duur, de voorwaarden om de overeenkomst op te zeggen.
Hoe de algemene voorwaarden laten lezen en goedkeuren door de klant?
Goede en duidelijke afspraken voorkomen veel problemen. Zeker in e-commerce is het belangrijk dat alle partijen op de hoogte zijn van hun rechten en hun plichten.
De klanten moeten jouw algemene voorwaarden hebben gelezen en aanvaard vóór het sluiten van de overeenkomst. Anders kan je die algemene voorwaarden ook niet tegen hen inroepen!
Concreet is het aan te raden om op alle pagina’s van de e-commerce website een hyperlink te plaatsen naar een afdeling waarin de algemene voorwaarden integraal opgenomen zijn. Bovendien moet die hyperlink heel goed zichtbaar zijn tijdens de online bestelling, en meer in het bijzonder net vóór de bevestiging van de bestelling. Concreet kan u naast die link best een afvinkvakje plaatsen, gevolgd door een melding “Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en aanvaard ze”
Jouw klant moet jouw algemene voorwaarden bij verkoop op afstand steeds kunnen opslaan en weergeven. Hij moet ze dus (integraal en correct) kunnen afprinten of op een harde schijf opslaan (geef de keuze om ze in html-, word- of pdf-formaat te downloaden).
Vermeld de algemene voorwaarden uiteraard ook op de factuur, de bestelbon en de orderbevestiging en geef aan dat ze integraal deel uitmaken van de overeenkomst.
Verboden: vooraf aangevinkte vakjes voor bijkomende kosten (zgn. default-opties)
Voor elke extra betaling boven de overeengekomen aankoopprijs, bijvoorbeeld kosten voor de levering, betaling, verzekering, extra opties, etc., moet je de klant om toestemming vragen. Maar dat mag niet op een impliciete manier, door vooraf al een aantal vakjes aan te vinken. De toestemming moet uitdrukkelijk zijn en niet afgeleid door het gebruik van standaardopties die de klant zelf moet afvinken om extra betaling te vermijden. In dat geval mag hij zelfs terugbetaling eisen.
Vergoeding voor betaling = kosten voor onderneming
Het is verboden om de consument voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel vergoedingen aan te rekenen.
2. Informatieverplichting na de bestelling: bevestiging van de bestelling
Van zodra de bestelling voltooid is, moet je de klant een bevestiging van de gesloten overeenkomst bezorgen. Dat kan onder de vorm van een e-mail, maar ook worden opgeslagen op cd-roms, dvd’s, op de harde schijf van de pc van de klant, of een andere duurzame drager. Internetwebsites vallen hier in de regel niet onder.
Deze bevestiging moet volgende informatie omvatten:
- Alle informatie die vóór de bestelling moet meegedeeld worden (zie hoger…), tenzij je die al vóór de sluiting van de overeenkomst op een duurzame gegevensdrager had bezorgd.
- Als het gaat om digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd: de bevestiging van de uitdrukkelijke voorafgaande toestemming en de erkenning dat de consument zijn herroepingsrecht verliest.
De consument moet deze informatie ten laatste ontvangen op de dag van de levering van de producten. Voor de levering van diensten moet de informatie overgemaakt worden vóór de uitvoering van elke dienst (of indien van toepassing, tijdens de uitvoering van de dienstenovereenkomst indien de uitvoering met akkoord van de consument voor het verlopen van de herroepingstermijn is begonnen). Als de consument wenst dat de levering van diensten start voor het einde van de herroepingstermijn van 14 dagen, moet je eisen dat de consument daar uitdrukkelijk om verzoekt.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/10/2024
Dubbele leveringswijze verplicht bij webshop
Als je een webshop hebt, dan bepaal je in principe zelf welke leveringsmogelijkheden je voorziet. Sommige webshops kiezen er voor om enkel ophaling in de winkel of het magazijn te voorzien, maar meestal krijgt de consument ook de mogelijkheid aangeboden om de bestelde goederen te laten leveren (thuis, in een postpunt of een pakketautomaat).
Sinds september 2024 zijn ondernemers die maar één leveringsoptie voorzien, verplicht om ook een tweede leveringsoptie te voorzien. Concreet: een webshop die enkel de mogelijkheid voorziet om de producten thuis te laten leveren via één specifieke pakjesdienst, zal nu ook een mogelijkheid moeten voorzien om de producten bijvoorbeeld in een postpunt, een pakketautomaat, of op het werk te laten leveren. Ook het afhalen in je winkelpunt kan gelden als tweede leveringsoptie. De webshop mag er ook voor kiezen om enkel thuislevering te blijven aanbieden, maar dan de consument de keuze te geven uit twee pakjesdiensten. Zolang de consument maar de keuze heeft tussen minstens twee leveringsopties. De webshop bepaalt zelf de tarieven voor elk van de leveringsopties
De nieuwe regels gelden niet voor:
- Ondernemingen die nog geen drie jaar oud zijn. Omdat jonge start-ups nog de tijd nodig hebben om het leverings- en eventueel afhaalsysteem in hun winkels op touw te zetten, gaat de verplichting pas in vanaf het moment waarop een onderneming 3 jaar bestaat;
- Ondernemingen die aantonen dat een tweede leveringswijze praktisch niet haalbaar is door objectieve redenen eigen aan de goederen of eigen aan de plaats waar de goederen geleverd worden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn voor:
- Grote of zware bestellingen zoals meubels
- Goederen die een hoge mate van confidentialiteit of persoonlijk contact bij levering vereisen
- Thuislevering van maaltijden
- Ondernemingen die als enige leveringswijze het ophalen van het goed in een vestigingseenheid van de onderneming aanbieden.
Webshops die slechts één leveringswijze aanbieden, zijn verplicht om duidelijk te communiceren waarom dit het geval is. De consument moet op de hoogte zijn van de redenen waarom er geen tweede keuze is.
Deze verplichting is enkel van toepassing op overeenkomsten waarbij de levering van de bestelde goederen op Belgisch grondgebied plaatsvindt.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/10/2024
Is jouw webshop toegankelijk?
Vanaf 28 juni 2025 is het voor aanbieders van e-handelsdiensten verplicht om hun websites toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Dit is een belangrijke stap richting een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijkwaardig kan deelnemen. Toegankelijkheid betekent dat jouw webshop begrijpelijk en bruikbaar is voor iedereen, ongeacht visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen. Dit is niet alleen essentieel voor een positieve gebruikerservaring, maar ook om te voorkomen dat klanten jouw webshop mijden of negatieve beoordelingen achterlaten.
1/ Wie moet voldoen aan de verplichtingen?
E-handelsdiensten: De nieuwe toegankelijkheidsvereisten gelden voor alle diensten die op afstand worden verleend via websites en mobiele apparaten, waarbij een consument een overeenkomst kan sluiten. Dit betekent dat elke webshop aan deze regels moet voldoen.
Micro-ondernemingen: Heb je minder dan 10 werknemers en een jaarlijkse omzet van minder dan 2 miljoen euro? Dan krijg je een langere implementatietermijn en ben je vrijgesteld van de verplichtingen tot 28 juni 2030.
2/ Wat houdt toegankelijkheid in?
De Europese wetgeving stelt als doel dat iedereen, ongeacht een beperking, jouw webshop net zo gemakkelijk kan gebruiken als iemand zonder beperking. Dit betekent dat gebruikers de inhoud van je website moeten kunnen zien, begrijpen en gebruiken, ook met behulp van hulpmiddelen zoals schermlezers of spraakbesturing.
Vier basisprincipes voor toegankelijkheid:
- Waarneembaar: De informatie op je website moet voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor mensen met gezichts- of gehoorverlies.
- Bedienbaar: Gebruikers moeten je website gemakkelijk kunnen bedienen, ook zonder een muis. Dit betekent dat alle functies ook via het toetsenbord te bereiken moeten zijn.
- Begrijpelijk: De informatie op je website moet duidelijk en logisch georganiseerd zijn. De taal moet eenvoudig te begrijpen zijn.
- Robuust: De website moet compatibel zijn met diverse technologieën, waaronder hulpmiddelen die vaak door mensen met een beperking worden gebruikt, zoals schermlezers.
Webshops moeten de focus leggen op de functies voor identificatie (inlog- en registratieformulier), beveiliging en betaling.
Toegankelijkheid van producten en diensten:
Naast je website moet je ook informatie verstrekken over de toegankelijkheid van de producten en diensten die je verkoopt, als je die informatie beschikbaar hebt.
3/ Praktische voorbeelden voor toegankelijke webshop
- Leesbaarheid verbeteren: Zorg voor voldoende kleurencontrast, duidelijke lettertypen en de mogelijkheid om in te zoomen. Zorg dat de website zowel in landscape- als portraitmodus goed werkt.
- Alt-teksten toevoegen: Beschrijf afbeeldingen met alt-teksten zodat mensen met een visuele beperking de context kunnen begrijpen.
- Screenreader-compatibiliteit: Zorg ervoor dat je website goed werkt met screenreaders, zodat de inhoud kan worden voorgelezen.
- Consistente en duidelijke structuur: Gebruik consequent dezelfde bewoordingen en geef informatie een duidelijke, logische structuur.
- Ondertitels en audiobeschrijving: Voeg ondertitels en audiobeschrijvingen toe aan instructievideo’s.
- Vermijd knipperende inhoud: Zorg dat er geen storende, knipperende inhoud op de site staat.
- Toetsenbordnavigatie: Maak alle functies toegankelijk via het toetsenbord, zodat een muis niet nodig is.
- Genoeg tijd voor taken: Geef gebruikers voldoende tijd om een taak uit te voeren en bied de mogelijkheid om een sessie te verlengen.
- Geen automatisch afspelende audio: Geluid mag niet automatisch beginnen te spelen.
- Stopknop voor beweging: Voorzie een pauzeknop voor bewegende elementen.
- Beperk pop-ups en animaties: Zorg ervoor dat deze het gebruik van de site niet verstoren.
- Toegankelijkheidsinformatie: Publiceer fiches over de toegankelijkheid van specifieke producten, vaak opgenomen in de technische specificaties van het product.
4/ Verplichte toegankelijkheidsverklaring en documentatie
Vanaf de inwerkingtreding van deze regelgeving is het verplicht om op je website een EU-conformiteitsverklaring op te nemen. In deze verklaring moet je aantonen dat jouw webshop voldoet aan de wettelijke toegankelijkheidseisen. Als je van mening bent dat een bepaalde vereiste een onevenredige last vormt, moet je dit specificeren en documenteren.
In de verklaring moeten de volgende zaken vermeld worden:
- Hoe toegankelijk is jouw site of applicatie.
- Welke delen van je site nog niet toegankelijk zijn en welke alternatieven je biedt.
- Geplande verbeteringen op korte tot middellange termijn.
- Hoe je de toegankelijkheid hebt getest.
- Wie gebruikers kunnen contacteren bij problemen.
5/ Zelf een check uitvoeren op jouw webshop
Je kunt zelf de toegankelijkheid van je webshop controleren met de "BOSA Accessibility Check," een softwaretool ontworpen door de overheid.
Meer informatie over de tool: BOSA Accessibility Check - Belgian Web Accessibility (belgium.be)
Installatie van de tool: BOSA Accessibility Check (openfed.github.io)
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/10/2024
Checklist verplichtingen online verkoop B2B
Wanneer je online verkoopt gelden er steeds een aantal bijkomende informatieverplichtingen waar je op moet letten. Verkoop je online aan consumenten, dan vind je alle relevante regels elders in dit artikel.
Verkoop je via jouw webshop aan andere ondernemers, dan moeten zij gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegang krijgen tot de volgende informatie:
- jouw naam of handelsnaam;
- het geografische adres waar je gevestigd bent (niet de plaats van de server);
- nadere gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met je mogelijk maken, met inbegrip van jouw mailadres;
- jouw ondernemingsnummer en BTW-nummer (als je aan de BTW onderworpen bent);
- als je een vergunning nodig hebt voor jouw activiteit: de gegevens over de bevoegde toezichthoudende autoriteit (voor de duidelijkheid: het starten en uitoefenen van een online dienst op zich is niet afhankelijk van een voorafgaande vergunning);
- wat gereglementeerde beroepen betreft :
- de beroepsvereniging of beroepsorganisatie waarbij de dienstverlener is ingeschreven,
- de beroepstitel en de staat waar die is toegekend,
- een verwijzing naar de van toepassing zijnde beroepsregels en de wijze van toegang ertoe;
- als je gedragscodes hebt onderschreven: de informatie over de manier waarop die codes langs elektronische weg kunnen worden geraadpleegd.
Prijsaanduiding
Als je naar prijzen verwijst, moet je die duidelijk en ondubbelzinnig aangeven en meer in het bijzonder vermelden of belasting en leveringskosten inbegrepen zijn.
Er is m.a.w. geen verplichting om steeds de prijzen weer te geven maar als prijzen wel worden weergegeven dan moet duidelijk vermeld zijn of taks en leveringskosten zijn inbegrepen.
Afsluiten contract
Vooraleer jouw professionele klant zijn order langs elektronische weg plaatst, moet je op duidelijke, begrijpelijke en ondubbelzinnige manier de volgende informatie beschikbaar stellen:
- de talen waarin het contract kan worden gesloten;
- de verschillende technische stappen om tot de sluiting van het contract te komen (aangeven welke klik op knop “verdergaan/volgende/OK” de eigenlijke aanvaarding inhoudt);
- de technische middelen waarmee invoerfouten kunnen worden opgespoord en gecorrigeerd voordat de order wordt geplaatst;
- aangeven of je het gesloten contract zal archiveren en of het toegankelijk zal zijn (er is geen verplichting tot archiveren).
- De contractuele bepalingen en de algemene voorwaarden van het contract moeten voor de klant beschikbaar zijn op een manier dat hij deze kan opslaan en weergeven.
Praktijk: vermeld duidelijk op elke pagina (of minstens op de pagina’s die direct verband houden met de pagina’s waar de online transactie plaatsvindt) een link naar de contractuele bepalingen en algemene voorwaarden. Of vermeld ze integraal zodat de koper ze moet lezen alvorens te kunnen verder gaan.
Verplichtingen na aankoop
Na de aankoop:
- moet je de klant zo snel mogelijk de ontvangst van de bestelling bevestigen;
- het ontvangstbewijs vermeldt onder meer een samenvatting van de bestelling;
- de bestelling en het ontvangstbewijs worden geacht te zijn ontvangen wanneer deze toegankelijk zijn voor de partijen tot wie zij zijn gericht (= van zodra de e-mail de server bereikt van de berichtendienst waarop de mailbox zich bevindt of van zodra de internetpagina op het scherm verschijnt).
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/10/2024
Heb je een vergunning nodig om een webshop te beginnen?
Neen, je hebt geen vergunning nodig voor een webshop.
Je e-commerce activiteiten moeten wel verplicht worden geregistreerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen, onder NACEBEL-code 4791003. Deze aanpassing kan je aanvragen via je sociaal secretariaat of boekhouder.
Uiteraard moet je ook de regels volgen die van toepassing zijn op e-commerce, vooral dan op vlak van informatieverplichting aan en herroepingsrecht door de consument.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/10/2024
Moet een buitenlandse onderneming die een webshop in België start zich inschrijven in de KBO?
In het Wetboek Economisch Recht is bepaald dat volgende ondernemingen moeten worden opgenomen in de KBO: “elke rechtspersoon naar buitenlands of internationaal recht die in België beschikt over een zetel of een bijkantoor”.
Als de buitenlandse vennootschap geen vestigingseenheid heeft in België moet er dus geen inschrijving gebeuren in de KBO. Als vestigingseenheid wordt beschouwd: een plaats, omschreven door een adres, van waaruit een activiteit van de vennootschap wordt uitgeoefend. Gezien die er voor een webshop niet is, is de inschrijving dus niet vereist.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/07/2024
Het Europese ODR-platform
Als je een webshop hebt, ben je verplicht om op jouw website een link op te nemen naar het ODR-platform (http://ec.europa.eu/odr/).
Het ODR-platform (“Online Dispute Resolution”) is een interactieve website die gratis beschikbaar is in alle officiële talen van de EU. Consumenten en ondernemers kunnen er informatie vinden over de mogelijkheden om hun geschillen buiten de rechtbank om te regelen. Daarnaast kunnen consumenten én ondernemingen er een klacht indienen over een online transactie. Deze klacht wordt dan door het platform bezorgd aan de bevoegde (nationale) entiteit voor alternatieve geschillenregeling, of ADR-entiteit (“Alternatieve Dispute Resolution”). Elke ADR-entiteit hanteert eigen regels en procedures, maar over het algemeen zijn die eenvoudiger, sneller en goedkoper dan een rechtszaak. Belangrijk op te merken is dat deelname aan het ODR-systeem steeds op vrijwillige basis gebeurt. Jij en je consument moeten daar dus geen gebruik van maken om een geschil op te lossen.
Wat dus wél altijd verplicht is, is de opname van de link naar het ODR-platform (http://ec.europa.eu/odr/) op je website. Deze link moet voor consumenten gemakkelijk toegankelijk zijn. Een optie is om deze link op te nemen in jouw algemene voorwaarden.
Voor geschillen tussen handelaars kan je ook steeds een beroep doen op een bemiddelaar indien je dat wenst.
- Als je een webshop hebt, ben je verplicht om op jouw website een link op te nemen naar het ODR-platform (http://ec.europa.eu/odr/).
- De effectieve deelname aan het ODR-systeem is niet verplicht. Je kan dus steeds weigeren om eraan mee te werken, ook als de consument ernaar vraagt.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/10/2024
Mag de prijs van een product anders zijn in de webshop dan in de winkel?
Dat mag en dat gebeurt ook regelmatig. Het is aan de handelaar om te bekijken welke prijs hij toepast in zijn fysieke winkel en welke prijs hij toepast in zijn webshop. Maar hij moet opletten bij het aankondigen van kortingen, en dan vooral bij het bepalen van de referentieprijs waarop hij de korting zal toepassen. Dat is de laagste prijs die de verkoper aan het product gaf in de laatste 30 dagen voordat de korting van start gaat. En die referentieprijs moet worden bepaald per verkoopkanaal.
(Bron: FOD Economie)
Bekijk ook het filmpje van de FOD Economie over dit onderwerp:
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/10/2024
Hoofdelijke btw-aansprakelijkheid webshop
Faciliteer je de levering van goederen in België via een elektronische interface, bijvoorbeeld een webshop? In bepaalde gevallen ben je hoofdelijk aansprakelijk, samen met de leverancier, voor de betaling van de op die levering verschuldigde btw.
Die aansprakelijkheid geldt niet als je te goeder trouw handelde (je wist niet en kon niet redelijkerwijze vermoeden dat de btw niet werd betaald) en je geen fout of nalatigheid beging. Het is dus belangrijk dat je jaarlijks minstens de geldigheid van de btw-nummers van jouw leveranciers controleert.
Ontvang je van de fiscale administratie een kennisgeving met de melding dat er ernstige aanwijzingen zijn dat jouw leverancier zijn btw-verplichtingen schendt? In dat geval moet je binnen één maand die leverancier formeel aanmanen om zijn btw-verplichtingen na te komen. Als je dit niet doet, geldt er een vermoeden van kwade trouw. Je loopt dan het gevaar om, samen met de bewuste leverancier, hoofdelijk aansprakelijk te worden gesteld voor de betaling van de btw.
Beluister de podcast |
---|
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 20/08/2024
Investeer in e-commerce met steun van het Brussels Gewest
Deze regelgeving is geregionaliseerd. Onderstaande tekst is van toepassing op ondernemingen en ondernemers die in het Brussels Gewest gevestigd zijn.
Je wil de online zichtbaarheid van uw onderneming ontwikkelen of verbeteren? Je bent van plan actief te worden in de e-commerce? Geniet dan van een premie voor een externe consultancyopdracht voor de optimalisatie en de ontwikkeling van een website of een e-commerceplatform!
Niet alleen de kosten van de consultancy-opdracht, maar ook de ontwikkeling van de website zelf komen in aanmerking. Je kan een subsidie genieten van 40 % van de kosten, met een minimum van 1000€ tot maximum 5000 euro subsidie (dus als bijvoorbeeld de website 12.500€ kost, ontvang je 5000 € subsidie). Voor starters (minder dan 4 jaar actief) en in de prioritaire sectoren (waaronder industrie en ambachten, handel en horeca, renovatie, ICT, …) kan het steunpercentage tot 60 % worden verhoogd.
Alle informatie en aanvraagformulieren op www.premieskmo.brussels
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/10/2024