In principe wordt er naar regelgeving toe geen onderscheid gemaakt tussen pop-ups en gewone winkels. De wetgeving inzake marktpraktijken en consumentenbescherming moet op dus dezelfde manier nageleefd worden. Hetzelfde geldt voor de regels rond openingsuren en tewerkstelling.
De volgende punten verdienen aandacht in de context van zowel pop-up-, outlet- als fabriekswinkels:
- Naleving wetgeving op de openingsuren in de handel en tewerkstelling van personeel op zondag.
- Bij verkoop in pop-up-, outlet- of fabriekswinkels mag je niet spreken over “stockverkoop”. Het gebruik van de benaming "uitverkoop", “stockverkoop”, "liquidation" of enige andere gelijkwaardige benaming is slechts in negen welbepaalde gevallen toegelaten. Er mag dus geen verwijzing zijn naar “uitverkoop” wanneer je je niet in één van de wettelijke gevallen daarvan bevindt.
- Als je prijsverminderingen of kortingen wil aankondigen, moet je de regels op dat vlak naleven. Dit wil onder meer zeggen dat:
- de prijsvermindering reëel moet zijn ten opzichte van de vroeger toegepaste (referentie)prijs: de referentieprijs moet door de handelaar werkelijk toegepast zijn gedurende een redelijke referentieperiode.
- kortingen aankondigen is verboden tijdens de sperperiode in de sectoren van kleding, schoenen en lederwaren.
- Reclame: De wet verbiedt reclame die misleidend is voor de consument, onder meer wat de aard, de samenstelling, de oorsprong, de hoeveelheid, de beschikbaarheid, de wijze en datum van vervaardiging of de kenmerken van een product of een dienst betreft. De vermelding van twee prijzen (vb. outlet vs. retailprijs) kan beschouwd worden als (toegelaten) vergelijkende reclame, als je je houdt aan de voorwaarden op dat vlak.
- Het verbod op verkoop met verlies: verkopen aan lage of voordelige prijzen is mogelijk, op voorwaarde dat er niet met verlies verkocht wordt (behalve tijdens solden en uitverkoop).