Voor de registratie van huurcontracten, zowel voor woninghuur als handelshuur of andere huurovereenkomsten (zoals de huur van een garage), kan je terecht op de online toepassing MyRent. Het gebruik van MyRent wordt sterk aanbevolen, maar het is niet verplicht. Naast de elektronische registratie via MyRent, kan je het contract ook per post laten registreren. Op deze website kan je het bevoegde registratiekantoor opzoeken. Registratie via e-mail of fax is niet meer mogelijk.
Elektronische registratie
Het is mogelijk om de handelshuurovereenkomst online te registreren via het online platform MyRent.
Opgelet! Om van deze toepassing gebruik te kunnen maken moet u een authenticatieprocedure doorlopen. Je moet inloggen met je eID of via itsme.
De website Myrent.be zal je steeds de nodige aanwijzingen geven zodat je de procedure makkelijk kan doorlopen. Voor meer informatie kan je terecht op de website van de FOD Financiën.
Registratie per post
Indien je ervoor kiest om je huurcontract per post te registreren bij het bevoegde registratiekantoor, moet je ervoor zorgen dat je over drie exemplaren van het huurcontract beschikt. Ontbreken er exemplaren, dan kan je deze aanvullen met kopieën die door één van de partijen "voor echt verklaard" zijn. Dit doe je door met de hand "voor echt verklaard" op de kopie te schrijven en te ondertekenen.
Eén exemplaar (of een voor echt verklaarde kopie) blijft bij het registratiekantoor, terwijl de twee andere exemplaren na het aanbrengen van zegels worden teruggestuurd. Het is de bedoeling dat elke partij één exemplaar krijgt. Houd er rekening mee dat de registratie pas definitief is nadat de betaling van de registratiekosten is voldaan. Indien je kiest voor registratie per brief, zal het kantoor je een overschrijvingsformulier toesturen om de kosten te betalen.
De registratie moet gebeuren binnen de 4 maanden na het sluiten van de overeenkomst, anders moet je een boete betalen gelijk aan het verschuldigde registratierecht.