Is de registratie van handelshuurovereenkomsten verplicht?

De registratie van handelshuursovereenkomsten is verplicht. Elke handelshuurovereenkomst moet binnen de 4 maanden geregistreerd worden bij de ontvanger der registratierechten. In de eerste plaats is dit een fiscale verplichting die het betalen van registratiegelden met zich meebrengt.

De registratie heeft ook andere belangrijke gevolgen (en voordelen): 

  • door de registratie wordt de handelshuur tegenstelbaar (of "inroepbaar") tegenover derden. Als het verhuurde goed bijvoorbeeld verkocht wordt, dan zal de koper van het goed in principe de lopende geregistreerde handelshuur moeten respecteren en kan hij de huurder niet uit het pand zetten.
  • bij faillissement van de huurder, zal de registratie als effect hebben dat het voorrecht van de niet-betaalde verhuurder groter is. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/08/2024

Hoe een handelshuurovereenkomst registreren?

Voor de registratie van huurcontracten, zowel voor woninghuur als handelshuur of andere huurovereenkomsten (zoals de huur van een garage), kan je terecht op de online toepassing MyRent. Het gebruik van MyRent wordt sterk aanbevolen, maar het is niet verplicht. Naast de elektronische registratie via MyRent, kan je het contract ook per post laten registreren. Op deze website kan je het bevoegde registratiekantoor opzoeken. Registratie via e-mail of fax is niet meer mogelijk.
 

Elektronische registratie

Het is mogelijk om de handelshuurovereenkomst online te registreren via het online platform MyRent.

Opgelet! Om van deze toepassing gebruik te kunnen maken moet u een authenticatieprocedure doorlopen. Je moet inloggen met je eID of via itsme. 

De website Myrent.be zal je steeds de nodige aanwijzingen geven zodat je de procedure makkelijk kan doorlopen. Voor meer informatie kan je terecht op de website van de FOD Financiën
 

Registratie per post

Indien je ervoor kiest om je huurcontract per post te registreren bij het bevoegde registratiekantoor, moet je ervoor zorgen dat je over drie exemplaren van het huurcontract beschikt. Ontbreken er exemplaren, dan kan je deze aanvullen met kopieën die door één van de partijen "voor echt verklaard" zijn. Dit doe je door met de hand "voor echt verklaard" op de kopie te schrijven en te ondertekenen.

Eén exemplaar (of een voor echt verklaarde kopie) blijft bij het registratiekantoor, terwijl de twee andere exemplaren na het aanbrengen van zegels worden teruggestuurd. Het is de bedoeling dat elke partij één exemplaar krijgt. Houd er rekening mee dat de registratie pas definitief is nadat de betaling van de registratiekosten is voldaan. Indien je kiest voor registratie per brief, zal het kantoor je een overschrijvingsformulier toesturen om de kosten te betalen.

 

De registratie moet gebeuren binnen de 4 maanden na het sluiten van de overeenkomst, anders moet je een boete betalen gelijk aan het verschuldigde registratierecht.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/08/2024

Hoeveel kost de registratie van een handelshuurcontract?

Het registratierecht bedraagt in principe 0,2% van het totaalbedrag van de huurprijs en de vaste kosten ten laste van de huurder voor de duur van het huurcontract. Het registratierecht kan echter nooit lager zijn dan 50 euro.

Voor een huurcontract van zes jaar met een huurprijs van 1000 euro per maand en 100 euro vaste kosten per maand, zal de registratie 217,6 euro bedragen (108 maanden x 1000 euro + 108 maanden x 100 euro = een totaalbedrag van 118.800 euro waarop 0,2 % gerekend wordt, is 217,6 euro).

Wanneer eenzelfde huurcontract slaat op de verhuring van een onroerend goed wordt dat deels voor huisvesting en deels voor andere doeleinden (bv. kantoor) bestemd is, dan moeten er op beide delen registratierechten worden betaald. Sluit je echter twee afzonderlijke huurcontracten (één voor huisvesting en één voor andere doeleinden), dan kan je enkel het huurcontract dat betrekking heeft op de huisvesting gratis registreren.

Weet wel dat je verplicht bent om je handelshuurcontract binnen de 4 maanden vanaf de ondertekening van het contract te registreren.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024

Wie moet de registratierechten van de handelshuurovereenkomst betalen?

De fiscus kan zowel de huurder als de verhuurder aanspreken om de registratierechten te betalen. Ten aanzien van de fiscus zijn zij ondeelbaar gehouden om dat te betalen. Wat de partijen daarover bepaald hebben in hun huurovereenkomst, kan niet ingeroepen worden tegen de fiscus.

Zo kan de fiscus bijvoorbeeld de verhuurder aanspreken om de registratierechten te betalen en zal de verhuurder dat ook moeten doen, ook al bepaalt de huurovereenkomst dat de huurder hiervoor moet instaan. Tussen partijen gelden de hierover gemaakte afspraken in de huurovereenkomst natuurlijk wel. De verhuurder kan de huurder dan vragen om de gelden terug te betalen. Aangezien de wet hierover niets voorziet, kunnen huurder en verhuurder vrij overeenkomen wie de registratierechten moet betalen, wie de registratie in orde moet brengen,...

Meestal bepaalt de huurovereenkomst dat de huurder de handelshuurovereenkomst moet registreren en dat hij ook voor de betaling moet instaan. Maar zoals gezegd, kunnen partijen hierover dus anders overeenkomen. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024

Moet een hernieuwde handelshuurovereenkomst geregistreerd worden?

De hernieuwde handelshuurovereenkomst moet als een nieuwe huurovereenkomst beschouwd worden en moet dus inderdaad geregistreerd worden.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024

Nuttig voor jou