Kan je als startend ondernemer een beroep doen op de Kmo-portefeuille?

OPGELET

Onderstaande tekst is van toepassing op ondernemingen en ondernemers die in het Vlaamse Gewest gevestigd zijn. De regeling voor ondernemingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vind je HIER.

Stel je wil starten als zelfstandige of je bent pas gestart en je wil een opleiding volgen. Nu blijkt die opleiding in kwestie wel erg duur te zijn, al wordt ze wel aangeboden door een erkende dienstverlener en komt ze dus in aanmerking voor de kmo-portefeuille. Kan je daarvan gebruik maken zodra je jouw zelfstandige activiteit geactiveerd hebt?

Als startende ondernemer moet jouw ondernemingsnummer geactiveerd zijn vooraleer je je  kan registreren op de site van de KMO-portefeuille. Pas na de registratie kan je een aanvraag doen. Concreet moet de begindatum van de onderneming in de kruispuntbank van ondernemingen (KBO) vòòr de indieningsdatum van de aanvraag tot subsidie bij de kmo-portefeuille liggen.

Hoe wordt dit gecontroleerd? Zijn er bepaalde inkomensgrenzen die je moet halen? Moet jouw onderneming al voor een bepaalde periode bestaan? Worden er gegevens opgevraagd bij de belastingen of bij de btw…?

Dergelijke controles worden uitgevoerd door de inspectiedienst van VLAIO.

Deze controles zijn gerichte controles/ steekproeven. Dus niet elk project wordt altijd gecontroleerd. Tijdens de controles kan nagegaan worden of de gevolgde opleiding nuttig is voor het (verbeteren van) het bedrijfsfunctioneren. Als dan blijkt dat de onderneming nog geen activiteit heeft, dan is hier niet aan voldaan en kan de subsidie worden teruggevorderd.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 04/10/2024

De Startlening

Dit aanbod is enkel geldig voor ondernemers gevestigd in het Vlaams Gewest. Voor ondernemers in het Brussels Gewest, verwijzen we naar de website van Finance Brussels.

Ik heb interesse in de Startlening

Voor starters, aangeboden door PMV

De Startlening is bedoeld voor vennootschappen, zelfstandigen en vrije beroepers die nog met hun activiteiten moeten starten in hoofdberoep of die niet langer dan 4 jaar actief zijn.
PMV is een Vlaamse investeringsmaatschappij en werkt samen met erkende aanbrengers zoals UNIZO. UNIZO helpt je bij de aanvraag van de startlening. Je kan dus een startlening aanvragen zonder de tussenkomst van een traditionele bank.

Waarvoor?

Voor de financiering van 
•    materiële, immateriële en financiële investeringen
•    bedrijfskapitaal gepaard met de start of uitbouw van je activiteit
•    openstaande schulden van minder dan 3 maanden op het moment van de aanvraag 
•    het deel van een onroerend goed dat voor professioneel gebruik bestemd is
Waarvoor niet? De herfinanciering van bestaande schulden.

Kenmerken

Type
De startlening is een achtergesteld krediet. Bij geldproblemen is PMV dus de laatste schuldeiser. En dat geeft andere schuldeisers, zoals banken, meer zekerheid. Bovendien kunnen traditionele banken deze lening beschouwen als een aanvulling op het eigen vermogen van je onderneming. 
Bedrag 
Maximale leningsbedrag: €100.000. Het bedrag mag nooit hoger zijn dan vier keer de eigen inbreng, die eventueel gedeeltelijk of volledig geleend kan worden.
Interestvoet
Vaste jaarlijkse rentevoet van 3,50%. In het eerste jaar betaal je alleen de rente terug. Met een gemotiveerd verzoek kun je dit verlengen tot 2 jaar, of je kunt ervoor kiezen om het kapitaal al in het eerste jaar af te lossen.
Looptijd
Minimaal 3 jaar en maximaal 10 jaar.

Extra voordelen voor werkzoekenden

Een niet-werkende werkzoekende, een volledig uitkeringsgerechtigde werkloze of een begunstigde van een leefloon komt in aanmerking voor een Startlening. Mits voorlegging van een geldig attest Startlening (aan te vragen bij de VDAB of een andere bevoegde instantie) gelden volgende voordelen:
•    de looptijd van de Startlening bedraagt minimaal 5 jaar;
•    PMV vereist geen waarborgen als je een werkzoekende bent.
•    de eigen inbreng mag geheel of gedeeltelijk gefinancierd worden door een kredietinstelling of een instelling voor microkrediet tot het maximaal 10.000 euro;
•    je behoudt recht op werkloosheidsuitkering bij stopzetting binnen de 15 jaar van de zelfstandige activiteit om welke reden dan ook;
•    Als je de zaak of onderneming beëindigt, kan een schuld tot €40.000 worden kwijtgescholden. Je moet als leningnemer binnen drie maanden na beëindiging van de activiteit bewijs leveren van levensvatbaarheidsproblemen. In alle andere gevallen van beëindiging moet je het bedrag van de UNIZO Startlening terugbetalen.

Tip: kies de juiste financieringsmix

Als je externe financiering nodig hebt, is de UNIZO Startlening een optie, maar overweeg ook om met je lokale bankverzekeraar te spreken om te zien welke mogelijkheden zij bieden.

Ik heb interesse in de Startlening

Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 04/10/2024

Tax shelter voor startende ondernemingen

Wat is het?

Particulieren die rechtstreeks of via een crowdfundingplatform inschrijven op nieuwe aandelen van een startende kleine vennootschap hebben recht op een belastingvermindering. 

Het gaat om een belastingvermindering van 30% (of 45% bij een micro-vennootschap).

De toepassing van deze maatregel moet het voor de startende ondernemer eenvoudiger maken om kapitaal te verwerven.

Welke voorwaarden?

De belastingvermindering voor de particulier is gekoppeld aan een heel aantal voorwaarden. Hieronder vind je de belangrijkste voorwaarden:

  • De inbreng moet in geld gebeuren. De inbreng van bijvoorbeeld een gebouw of een materieel vast actief komt niet in aanmerking voor de belastingvermindering.
  • De aandelen waarop de particulier inschrijft, moeten uitgegeven zijn naar aanleiding van de oprichting van de startende kleine vennootschap of naar aanleiding van een kapitaalverhoging binnen de vier jaar na oprichting van de vennootschap.
  • De belastingvermindering geldt niet voor een bedrijfsleider als hij/zij inschrijft op aandelen van zijn/haar eigen vennootschap.
  • De maximumparticipatie die een particulier in de vennootschap kan verwerven bedraagt 30%. Als hij/zij een grotere participatie verwerft, geldt de belastingvermindering enkel voor het bedrag dat de 30%-participatie niet overschrijdt.
  • Enkel de eerste 100.000 EUR die een particulier jaarlijks inbrengt (samen met de tax shelter scale-up) komt in aanmerking voor de belastingvermindering.
  • De verworven aandelen moeten 4 jaar in het bezit van de particulier blijven.

Deze voorwaarden blijven gelden tot 4 jaar na de volstorting van de aandelen van de vennootschap. Bij schending van de voorwaarden binnen de 4 jaar, wordt de belastingvermindering verhoudingsgewijs teruggenomen.

OPGELET: Het maximumbedrag dat een vennootschap kan ontvangen over de jaren heen bedraagt 500.000 EUR.

Attest

Om de belastingvermindering te genieten, moeten de investeerders documenten ter beschikking houden van de belastingadministratie. De startende vennootschap moet deze documenten opstellen en aan de investeerders bezorgen.

Meer informatie over de tax shelter start-up vindt u op de website van VLAIO.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 04/10/2024

Vrijstelling roerende voorheffing bij interest op leningen aan startende ondernemingen

Wat is het?

Een vrijstelling van roerende voorheffing op interesten van leningen toegekend via een erkend crowdfundingplatform.

Voor wie is het?

De maatregel geldt voor startende kleine vennootschappen.

De bedoeling is ‘crowdfunding’ voor startende kleine vennootschappen aan te moedigen.

Welke voorwaarden?

De vrijstelling is gekoppeld aan een aantal voorwaarden:

  • De gelden moeten gebruikt worden om nieuwe economische activiteiten te financieren
  • De vennootschap mag maximaal 4 jaar oud zijn
  • De lening heeft een jaarlijks te betalen interest en moet voor een periode van minimaal 4 jaar worden aangegaan
  • Het is een nieuwe lening (herfinancieringsleningen zijn uitgesloten)

De vrijstelling is beperkt tot een jaarlijks maximumbedrag.

Wil je graag meer informatie over de financiering van je onderneming?

Klik hier voor een individueel begeleidingstraject.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 04/10/2024

Werkloosheidsuitkeringen combineren met zelfstandige in bijberoep: kan dat?

Ontvang je werkloosheidsuitkeringen, dan kun je onder voorwaarden een zelfstandig bijberoep uitoefenen met behoud van de uitkeringen.  Er bestaan 2 mogelijkheden:

  • Via het systeem van de "Springplank naar zelfstandige" kun je 1 jaar lang een zelfstandige activiteit uitproberen of een bestaande activiteit voortzetten. Het is de bedoeling dat je controleert of een zelfstandige activiteit in hoofdberoep haalbaar is.
  • Wil je geen zelfstandige in hoofdberoep worden, dan kun je onder strengere voorwaarden een bestaande activiteit in bijberoep voortzetten.

Springplank naar een zelfstandige activiteit

Ben je werkloos en wil je een zelfstandige activiteit uitproberen, dan kun je dankzij de springplank naar zelfstandige 12 maanden lang een zelfstandige activiteit uitoefenen met behoud van de werkloosheidsuitkeringen. Op die manier doe je ervaring op en kun je nagaan of een zelfstandige activiteit in hoofdberoep haalbaar is.

Wat na 12 maanden Springplank naar zelfstandige?

Na 12 maanden in de Springplank naar zelfstandige moet je kiezen tussen:

  • Zelfstandige in hoofdberoep worden, zonder uitkeringen.
  • Of stoppen als zelfstandige, met behoud van de uitkeringen.

Maar er is een uitzondering: was je al zelfstandige voordat je werkloos werd, dan kun je omschakelen naar het systeem van de voortzetting van een bestaande zelfstandige activiteit in bijberoep.

Welke voorwaarden gelden voor de Springplank naar zelfstandige?

Aan de Springplank naar zelfstandige zijn voorwaarden gekoppeld:

  • Je moet de zelfstandige activiteit vooraf aangeven.
  • De laatste 6 jaar mag je geen zelfstandige in hoofdberoep geweest zijn.
  • Je mag de laatste 6 jaar nog geen beroep gedaan hebben op de Springplank naar zelfstandige.
  • Je mag geen werknemers in dienst nemen en je mag niet met onderaannemers werken. Je mag wel via een vennootschap werken, op alle dagen van de week en op alle uren van de dag.
  • Wie in Brussel zelfstandige wordt, moet voor sommige beroepen de beroepsbekwaamheid bewijzen (bv. om een restaurant uit te baten). Wil je beroep doen op de springplank dan moet je die beroepsbekwaamheid zelf bewijzen.
  • Je mag in de Springplank naar zelfstandige niet je oude job als werknemer uitoefenen.
  • Je mag geen kunstwerkuitkering genieten.
  • Je moet ingeschreven zijn bij de VDAB in Vlaanderen of Actiris in Brussel.
  • Je moet beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt. Dit betekent bijvoorbeeld dat je passend werk moet aanvaarden.

Hoe hoog zijn de werkloosheidsuitkeringen tijdens de springplank naar zelfstandige?

Jouw werkloosheidsuitkeringen kunnen verminderd worden wanneer je via de springplank werkt. Verdien je maximum 17,38 euro per dag, dan behoud je de volledige werkloosheidsuitkering. Verdien je meer, dan wordt je uitkering verminderd met het bedrag dat je te veel verdiende. Was je een gans kalenderjaar zelfstandige, dan zijn je daginkomsten gelijk aan je netto belastbaar jaarinkomen (inkomen na aftrek van de beroepskosten en de betaalde sociale bijdragen als zelfstandige) gedeeld door 312.

Voorbeeld: verdien je 8.000 euro netto per jaar als zelfstandige, dan bedraagt jouw daginkomen 25,64 euro (= 8.000 / 312). Dit betekent dat je uitkeringen dan met 8,26 euro (= 25,64 -17,38) worden verminderd.

Werkte je geen volledig kalenderjaar als zelfstandige, dan moet je je netto belastbaar jaarinkomen delen door het aantal uitkeringsdagen. Als vuistregel zijn er 26 uitkeringsdagen per maand (omdat rekening gehouden wordt met een 6-dagenweek). Voorbeeld: startte je op 1 april, dan deel je volgens de vuistregel je inkomen van 8.000 euro door 234 (9 x 26 dagen). Je daginkomen bedraagt dan 34,19 euro, waardoor je uitkering met 17,96 euro verminderd moet worden.

Voortzetting van een bestaande activiteit in bijberoep

Je kunt een bestaande zelfstandige activiteit onder strenge voorwaarden zonder beperking in de tijd voortzetten:

  • Je was al minstens 3 maanden zelfstandige voordat je ontslagen werd.
  • Je moet de zelfstandige activiteit vooraf aangeven.
  • Je mag het bijberoep gewoonlijk niet op weekdagen tussen 7u en 18u uitoefenen. Werk je uitzonderlijk toch op een weekdag, vermeld dit dan op de controlekaart.
  • Duid arbeidsdagen op zaterdagen, zondagen en feestdagen aan op de controlekaart.
  • De activiteit moet bijkomstig blijven, dit wordt beoordeeld door de directeur van het werkloosheidsbureau.
  • Je moet ingeschreven zijn bij de VDAB in Vlaanderen of Actiris in Brussel.
  • Je moet beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt. Dit betekent bijvoorbeeld dat je passend werk moet aanvaarden.

Wanneer je personeel aanneemt of via een vennootschap werkt, zal je de uitkeringen verliezen. De activiteit zal dan niet meer als bijkomstig beoordeeld worden en wordt dan geacht niet voldoende beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt.

Je kan werkloosheidsuitkeringen niet combineren met één van de volgende zelfstandige activiteiten:

  • Die standaard na 18u uitgeoefend worden (bijvoorbeeld nachtwaker).
  • Die in de bouw in principe niet tussen 18u 's avonds en 7u 's ochtends of in het weekend mogen worden uitgeoefend. Contacteer je uitbetalingsinstelling voor meer informatie.
  • Horeca-activiteiten.
  • Ambulante activiteiten, zoals leurder of reiziger.
  • Verzekeringsagent of verzekeringsmakelaar.

Voor meer informatie kun je bij je werkloosheidskas terecht.

Voor elke dag waarop je als zelfstandige werkt, verlies je 1 dag uitkeringen. Dit geldt ook wanneer je in het weekend of een feestdag werkt, maar niet wanneer je op een werkdag na 18u werkt. Daarnaast zal de uitkering verminderen wanneer je meer dan 17,38 euro per dag verdient.  Meer informatie over de berekeningswijze van de daginkomsten vind je hierboven, bij de Springplank naar zelfstandige activiteit.

Wil je weten of je idee haalbaar is?

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 04/10/2024

Als starter je btw versneld terugkrijgen?

De termijn tussen de betaling van de factuur en de terugbetaling van een btw-tegoed kan snel oplopen tot enkele maanden. Omdat liquide middelen voor jou als starter belangrijk zijn, wordt voorzien in een versnelde teruggave.

Als btw-plichtige kan je een positief saldo hebben ten opzichte van de fiscus: als de betaalde btw groter is dan de verschuldigde btw. Dit tegoed wordt dan bij de fiscus op een rekening-courant geplaatst. Als het tegoed groter is dan 50 EUR, dan kan je dit bedrag terugvragen aan de fiscus. Dit kan door het vakje tot teruggaaf van de btw aan te vinken in je aangifte.

Als starter is het niet ideaal om lange tijd te moeten wachten op de terugbetaling van een btw-tegoed door de fiscus. Daarom kun je als starter maandelijks je btw-krediet terugvragen. De fiscus moet de terugbetaling dan binnen twee maanden uitvoeren, zodat je maximaal drie maanden op je geld moet wachten.

Wat zijn de voorwaarden?

  1. Starters worden in deze regeling omschreven als ondernemers die minder dan 24 maanden geleden gestart zijn met hun activiteit.
  2. Het is gedurende die eerste 24 maanden dat deze specifieke regeling geldt en dat voor de maandelijkse teruggave geopteerd kan worden.
  3. Een bijkomende voorwaarde is dat je als starter een maandaangever moet zijn.
  4. Bovendien moet het tegoed minstens 50 EUR bedragen en moeten de aangiften elektronisch worden ingediend.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/08/2024

JobbonusPLUS voor zelfstandigen

De jobbonusPLUS is een premie van maximaal twee keer 650 euro voor loontrekkende werknemers met een brutomaandloon tot 3099,99 EUR die beslissen om voltijds zelfstandige te worden in 2024. Met deze maatregel wil de Vlaamse Regering het voltijds ondernemerschap in Vlaanderen stimuleren.

Je vindt alle voorwaarden op de website van de Vlaamse Overheid

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 04/10/2024

Werkzoekende en je wil starten als ondernemer? Mogelijks kom je dan in aanmerking voor de transitiepremie!

OPGELET

Onderstaande tekst is van toepassing op ondernemingen en ondernemers die in het Vlaamse Gewest gevestigd zijn. De regeling voor werkzoekenden die een ondernemingen willen starten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vind je hier.

Wat is het? 

De transitiepremie is een Vlaamse premie die gedurende 24 maanden werkzoekenden ondersteunt in de opstart van hun eigen zaak in Vlaanderen. Iedereen die niet werkt, kan onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor de transitiepremie.

Eén van de belangrijkste voorwaarden is dat je een erkend prestarterstraject volgt. Hier komt UNIZO in the picture want het UNIZO Begeleidingstraject Starten is namelijk erkend als prestarterstraject voor de transitiepremie!

Je komt niet in aanmerking wanneer je: 

  • al subsidies of premies voor beginnende zelfstandigen gekregen hebt van het Waalse of het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest;
  • werkloos bent omdat je minder ging werken of stopte met werken als loontrekkende, met de bedoeling om de transitiepremie te krijgen;
  • al een aanvullende vergoeding in het kader van het stelsel werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT) krijgt;

  • minder dan 6 jaar geleden al eens een transitiepremie kreeg;
  • je beroepsbezigheid als zelfstandige combineert met een arbeidsovereenkomst of het statuut van ambtenaar waardoor u niet meer in hoofdberoep actief bent.

Hoogte van de transitiepremie

Wanneer je een uitkering (bv. werkloosheid, ziekte, leefloon, overbruggingsrecht,…) ontvangt én ingeschreven bent bij de VDAB, dan bedraagt je premie 9.183.93 EUR gespreid over een periode van 24 maanden. 

Ben je een werkzoekende ingeschreven bij VDAB, maar ontvang je geen uitkering dan gelden lagere bedragen. Zo ontvang je wanneer je méér dan 12 maanden ingeschreven bent bij VDAB, een transitiepremie van 4.569,57 EUR over 24 maanden. Wanneer je tussen de 6 en 12 maanden ingeschreven bent, ontvang je nog 2.284.77 EUR. 

Een aantal belangrijke aandachtspunten...

  • Vooraleer je de stap naar hoofdberoep zet, moet je het prestarterstraject volledig en succesvol hebben afgerond. De datum die op het attest staat moet dus vallen voor de datum waarop je opstart in hoofdberoep.
  • Het attest van het prestarterstraject is zes maanden geldig. Je mag niet opstarten in hoofdberoep voor je dat attest krijgt, maar je mag dus ook niet te lang wachten.
  • De transitiepremie moet aangevraagd worden binnen de drie maanden na de opstart in hoofdberoep.
  • De transitiepremie wordt toegekend aan de natuurlijke persoon en niet aan de onderneming, waardoor de transitiepremie onderworpen is aan de personenbelasting (onder deel II).  

Waar kan je de transitiepremie aanvragen?

De aanvraag van je transitiepremie gebeurt via een webformulier bij het Departement Werk en Sociale Economie. Hou alvast volgende stukken bij de hand:

  • Bewijs VDAB als niet-werkende werkzoekende op de dag voor de start als zelfstandige in hoofdberoep
  • Bewijs van uitbetalingsorgaan dat toekomstige ondernemer uitkeringsgerechtigd was op de dag voor de start als zelfstandige in hoofdberoep
  • Attest dienstverlener dat de dienstverlener heeft uitgereikt dat de deelnemer succesvol een prestarterstraject heeft doorlopen
  • Bewijs van inschrijving bij KBO
  • Bewijs van aansluiting bij een sociale verzekeringskas voor zelfstandigen, als zelfstandige in hoofdberoep
  • Verklaring op erewoord dat de ondernemer geen subsidie of premie ontvangt (zoals hierboven reeds vermeld)

Uiterlijk 30 dagen na de volledige aanvraag, brengt het departement een beslissing over de toekenning van de transitiepremie.

De ondernemer dient het departement op de hoogte te brengen, mocht hij niet langer voldoen aan de toekenningsvoorwaarden.

Kan UNIZO mij als starter helpen bij het aanvragen van de transitiepremie?

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 21/08/2024

Brusselse premie voor werkzoekende die als zelfstandige start

OPGELET

Onderstaande tekst is van toepassing op ondernemingen en ondernemers die in het Brussels Gewest gevestigd zijn. De regeling voor Vlaanderen vind je hier.

Start je een eigen zaak in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dan kan je beroep doen op een degressieve premie van €4000 die je tijdens de eerste 6 maanden van je zelfstandige beroepsactiviteit in hoofdberoep, op voorwaarde dat je bij het begin van de begeleiding als niet-werkende werkzoekende bij Actiris ingeschreven bent.

Je krijgt gedurende maximum 6 maanden financiële steun:

  • € 1250 de 1ste maand
  • € 1000 de 2de maand
  • € 750 de 3de maand
  • € 500 de 4de maand
  • € 250 de 5de en 6de maand

Om een zelfstandigenpremie te krijgen, moet je:
•    Gedomicilieerd zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
•    Ingeschreven zijn bij Actiris als niet-werkende werkzoekende bij aanvang van de begeleiding
•    Een ondernemingsnummer hebben bij de Kruispuntbank van Ondernemingen
•    Aangesloten zijn bij een Sociaal Verzekeringsfonds voor zelfstandigen als zelfstandige in hoofdberoep
•    Vóór de aansluiting als zelfstandige in hoofdberoep in het bezit zijn van een positief advies van een begeleidingsstructuur dat de levensvatbaarheid van je project verzekert

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen nadat ik mijn activiteit hebt opgestart?

Actiris stuurt je een brief tot toekenning van de premie. Hierna moet je een begeleidingsovereenkomst ondertekenen voor een minimumduur van 6 maanden met de structuur die je opgevolgd heeft voordat je bedrijf werd opgericht.

Wanneer heb ik geen recht op deze premie?

In de volgende gevallen kan je geen premie krijgen:
•    Je bent al eens begeleid in het kader van een activiteitencoöperatie.
•    Je hebt al een premie gekregen.
•    Je hebt al een activiteit als zelfstandige in hoofdberoep uitgeoefend.
•    Je hebt al gebruik gemaakt van de maatregel 'springplank naar zelfstandige'.

Hoe kan ik deze premie krijgen?

Dien je aanvraag in bij Actiris via het formulier "Premie voor zelfstandigen". Doe dit binnen de 3 maanden na het positief opportuniteitsadvies van een begeleidingsstructuur.

Meer info vind je hier.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 12/08/2024

Nuttig voor jou