Wat beschermt het auteursrecht?

De wettelijke omschrijving van een “werk van letterkunde of kunst” een zeer brede term die op voorhand geen enkel soort werk uitsluit. Er is een niet-limitatieve lijst van werken die onder het auteursrecht beschermd kunnen worden: "boeken, brochures en andere geschriften, voordrachten, toespraken, preken en andere werken van dien aard, toneelwerken of dramatisch-muzikale werken, choreografische werken en pantomimes, muzikale composities met of zonder woorden, cinematografische werken, teken-, schilder, bouw-, beeldhouw-, grafeer-, en lithografeerkunst, fotografische werken, werken van toegepaste kunst, illustraties en aardrijkskundige kaarten, schetsen en plastische werken i.v.m. aardrijkskunde, topografie, bouwkunde of wetenschappen”.

Deze opsomming suggereert dat vrijwel niets bij voorbaat uitgesloten is van auteursrechtelijke bescherming. Zelfs handleidingen van stofzuigers kunnen onder het auteursrecht vallen. Andere producten of werken kunnen ook auteursrechtelijke bescherming krijgen op voorwaarde dat ze origineel zijn. Bijvoorbeeld: een logo of merk, gebruiksvoorwerpen, karakters in computerspelletjes, verzekeringspolissen, algemene voorwaarden, verpakkingen.

1. Literaire werken (boeken, gedichten, toneelstukken, gebruiksaanwijzingen, algemene voorwaarden, reclameteksten,...)

Geldt het auteursrecht ook op vertalingen?

Ja, de vertaling van een boek kan auteursrechtelijk beschermd zijn. Maar hou er rekening mee dat de basistekst die vertaald wordt ook auteursrechtelijk beschermd is en u dus eerst de toestemming zal nodig hebben om de vertaling te kunnen uitvoeren. Hetzelfde geldt, zoals gezegd, voor de adaptatie van een werk (bv. een boek dat wordt verfilmd; of een muziekwerk dat wordt gesampled in een nieuw liedje.

2. Grafisch-visuele werken (schilderijen, tekeningen, foto's, logo's, strips,...)

Wat met (illegale) graffiti op de muur van uw zaak?
  • Als de graffiti aangebracht is op uw eigendom zonder toestemming, dan gaat het om illegale graffiti. En aangezien de wetgeving rond de openbare orde voorgaan op de auteurswet, kan de auteurswet dus geen toepassing vinden op illegaal aangebrachte werken.  De graffiti-spuiter kan er dus geen auteursrecht op claimen.

  • Gaat het om legaal aangebrachte graffiti ( dus met toestemming van de eigenaar van de woning), dan kan dit wel auteursrechtelijk beschermd zijn, zolang de voorwaarde voldaan is dat het werk voldoende originaliteit bevat. In dat laatste geval mag u ook geen beelden van de graffiti commercialiseren zonder toestemming van de artiest.

3. Muziek

Voor muziek moet u niet enkel rekening houden met de auteursrechten, voor degene die de partituur en/of tekst geschreven heeft. Daarnaast hebben ook de producenten en de uitvoerende artiesten recht op een vergoeding op grond van hun naburige rechten op de uitvoering. Auteursrechten en naburige rechten mogen dan halfbroertjes zijn, ze bestaan wel autonoom naast elkaar. Het auteursrecht beschermt het werk zelf, de naburige rechten de uitvoering van het werk. Als een orkest bv. een werk van Bach speelt, dan zal het werk zelf niet auteursrechtelijk meer beschermd zijn (zie verder), maar de uitvoering zal wel nog beschermd worden door het naburig recht van de artiesten.

4. Audiovisuele werken

Ook als u een bedrijfsfilmpje maakt of laat maken, zal dat beschermd zijn door het auteursrecht. Zelf mag u dus ook niet zomaar filmpjes kopiëren of downloaden om af te spelen op uw website of in uw zaak.

5. Andere creatieve werken (beeldhouwwerken, architecturale gebouwen, danscomposities, software en databanken

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Welke rechten heeft u als u een auteursrecht heeft op een werk of creatie?

Het auteursrecht bestaat uit 2 types van rechten: enerzijds de vermogensrechten en anderzijds de morele rechten.

Vermogensrechten

Vermogensrechten verwijzen naar het exclusieve recht van de auteur om het gebruik van zijn werk, in welke vorm dan ook, toe te staan of te weigeren. Hierin bestaan volgende categorieën:

  • Reproductierecht sensu stricto: alleen de auteur heeft het recht om een werk op eender welke manier (via een kopiemachine, print, foto, download, scan, …) en op gelijk welke drager te kopiëren (computer, iPod, iPad, cd, memory stick,...).
  • Vertaal- en adaptatierecht: alleen de auteur heeft het recht om vertalingen te (laten) maken of het werk te (laten) bewerken.
  • Bestemmingsrecht: alleen de auteur heeft de mogelijkheid om de kopiename van een werk te beperken tot een bepaald gebruik of bestemming. Bijvoorbeeld: een vrije kopiename toestaan voor niet-commercieel gebruik.
  • Verhuur- en leenrecht: alleen de auteur heeft het recht om toe te staan dat een werk wordt verhuurd of uitgeleend. De auteur die zijn verhuur- of leenrecht afstaat of overdraagt, behoudt steeds een recht op een billijke vergoeding waarvan hij geen afstand kan doen. Het openbaar leenrecht is in België wel gedekt door een specifieke uitzondering op het auteursrecht, zodat uitlenen in bibliotheken kan zonder toestemming van de auteur of  uitgever.
  • Distributierecht: alleen de auteur heeft het recht om exemplaren van het werk door eigendomsoverdracht in omloop te brengen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen het recht op het maken van een kopie en het recht om deze kopie in het verkeer te brengen. Zo kan een auteur aan een drukkerij het recht geven om een manuscript te kopiëren, maar Let wel, dit recht kan maar éénmaal uitgeoefend worden(althans binnen de Europese Gemeenschap). Daarna speelt het principe van de 'communautaire uitputting'. Dit betekent dat een auteur zich niet meer kan verzetten tegen de verdere verhandeling, binnen de Europese Gemeenschap, van een werk dat met zijn toestemming in het vrije verkeer is gebracht. . 
  • Openbaar mededelingsrecht: hiermee wordt verwezen naar het bewust mededelen van een werk aan – in principe – een groep mensen die niet beperkt is tot een klein aantal personen. Een concreet voorbeeld: kijkers van een televisie-uitzending, luisteraars van een radioprogramma zijn een publiek, ook al zien of horen ze het programma niet samen of op hetzelfde moment. Wie een cd afspeelt in de eigen leefruimte terwijl enkel de gezinsleden aanwezig zijn doet geen publieke mededeling, wie hetzelfde doet op de Grote Markt in Brussel, doet dat wel. Een publieke mededeling is ook van toepassing als er maar één ontvanger is (bijvoorbeeld on-demand).

Morele rechten

De morele rechten zijn deze waarvan wordt aangenomen dat zij een nauwe band vertonen met de persoonlijkheid van hun auteur. Er zijn 3 categorieën van morele rechten:

  • Recht op bekendmaking: enkel de auteur kan beslissen of zijn werk klaar is om bekend te worden gemaakt. De componist die een partituur in de vuilbak werpt, kan op basis van zijn recht op bekendmaking opkomen tegen de vuilnisman die de partituur vindt en besluit deze bekend te maken.
    Dit recht kan maar één keer worden uitgeoefend. Eens het werk is bekend gemaakt, bestaat er geen recht tot inkeer dat de auteur toelaat zijn toestemming te herzien.
  • Recht op vaderschap of naamsvermelding: enkel de auteur kan beslissen of een werk onder zijn naam, anoniem of onder een pseudoniem zal worden bekend gemaakt.
  • Recht op eerbied of integriteit voor het werk: als algemene regel geldt dat een auteur zich kan verzetten tegen elke wijziging van zijn werk zonder dat hij enige belangenschade dient aan te tonen. In de gevallen waarin de auteur zich akkoord heeft verklaard met bepaalde wijzigingen van zijn werk, voorziet de auteurswet nog een vangnet in die zin dat de auteur zich zelfs dan nog kan verzetten tegen elke aanpassing of wijziging van het werk die zijn eer of reputatie kunnen schaden.
    Een voorbeeld: Zo zal een kalligraaf die akkoord gaat om een door hem ontworpen logo te laten bewerken door een reclamebureau nog steeds kunnen opkomen tegen een minderwaardige bewerking die schade toebrengt aan zijn eer en reputatie.

De morele rechten kunnen door de auteur slechts zeer beperkt overdragen worden. Hij kan in de regel ook geen, of slechts zeer beperkt, afstand doen van deze rechten. Algemeen wordt echter aangenomen dat men wel kan contracteren over morele rechten in die zin dat een auteur zich in een contract akkoord kan verklaren met een welbepaalde werkwijze.

Welk juridisch statuut hebben vermogensrechten en morele rechten?

Beide types auteursrechten behoren initieel de auteur toe maar vermogensrechten mogen vrij worden overgedragen, terwijl de overdracht van morele rechten wettelijk sterk wordt beperkt. Zo is een algemene overdracht van morele rechten voor de toekomst niet mogelijk.
De overdracht van vermogensrechten (bv. aan een uitgever, of aan de eigen vennootschap) mag dan veel soepeler zijn, ook hier is er een gradatie: rechten op werken die in opdracht worden gemaakt of in het kader van een arbeidsbetrekking, kunnen zelfs algemeen en voor de toekomst worden overgedragen, bij rechten op andere werken ligt dat veel moeilijker. 
Zo zal de overdracht van rechten op dit laatste soort werken geïndividualiseerd moeten zijn (per exploitatiewijze), moet er telkens in de vergoeding van de auteur worden voorzien (al kan die ook 0 euro zijn), is een overdracht voor de toekomst beperkt en een overdracht voor nog niet bekende exploitatievormen zelfs uitgesloten etc.

Belangrijk om te weten is ook dat, ingeval van onduidelijk of onvolledig contract, de overdrachtsclausule steeds in het voordeel van de auteur zal worden uitgelegd. Het is dus steeds zaak om de overdracht van auteursrechten volledig en zorgvuldig te (laten) regelen. Dat kan soms leiden tot lange en technische contractclausules, maar het spaart veel onzekerheid en ellende achteraf uit.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Kan je een idee beschermen?

Neen. Een idee als dusdanig kan niet beschermd worden. Een idee op zich, hoe creatief, inventief of origineel ook, is niet voldoende om beschermd via enig intellectueel eigendomsrecht. Je kan dus in principe perfect iemands idee overnemen of gebruiken. Het is enkel de uitdrukking of de concrete veruitwendiging van een idee in een bepaalde vorm dat bescherming kan genieten. Concrete voorbeelden:

  • Het idee om bepaalde gerechten met bier te gaan combineren, zal op zich niet beschermd zijn. Een uitgewerkt recept hierover geplaatst op een website of gepubliceerd in een kookboek kan echter wel voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking komen.
  • Ook het idee om een camera te incorporeren in een GSM kon op zich perfect worden overgenomen door andere ondernemingen. Het is immers maar de concretisering van dit idee in een bepaalde vorm, bv. als technische uitvinding of als model, die kan worden beschermd.

Let dus op als je een eigen technisch, wetenschappelijk of industrieel idee of concept, dat (nog) niet veruitwendigd is in een bepaalde vorm, wenst te bespreken met een potentiële partner of financiële investeerder. De bescherming van dat idee of concept zal immers nog zeer beperkt en onzeker zijn. Het risico bestaat dat iemand anders je idee kan overnemen of gebruiken. Het is aangewezen om, bij gebrek aan een sluitende bescherming, zelf de nodige beschermingsmaatregelen te nemen en bijvoorbeeld een geheimhoudingsovereenkomst of non-disclosure agreement (NDA) af te sluiten vooraleer je gaat onderhandelingen met andere personen of ondernemingen over je idee of concept.

In geval iemand op onrechtmatige wijze geheime knowhow of een fabrieksgeheim zou gebruiken of overnemen, kan je hoogstens bescherming inroepen op basis van de algemene aansprakelijkheidsregels of de wetgeving betreffende de eerlijke marktpraktijken. Werkgevers hebben overigens t.a.v. van hun werknemers nog een bijkomende bescherming via het strafwetboek en het arbeidsrecht.

Leg je idee vast

Tussen het bedenken van een idee en de beschermde veruitwendiging hiervan zit vaak een heel proces van onderzoek, ontwikkeling, zoeken van financiering,… waarbij steeds het risico bestaat dat iemand intussen dit origineel idee gaat inpikken. Indien je ervoor kiest je idee gedurende dit proces geheim te houden, kan het later problematisch zijn om te bewijzen dat je dit idee op een bepaalde datum bezat. Om eventuele latere betwistingen te vermijden, kan je onder meer gebruikmaken van het  i-DEPOT.

  • Daarmee kan je de creatiedatum en het feit dat je de ontwerper of auteur van het idee bent, en natuurlijk ook het idee zelf, vastleggen.
  • Dit wordt onder gesloten envelop bij het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom (BBIE) neergelegd en bewaard gedurende een periode van 5 jaar.
  • Het i-DEPOT verleent als dusdanig geen intellectueel eigendomsrecht, maar het kan wel een nuttige tussenstap zijn in een proces van bescherming van intellectuele eigendom en heeft dus vooral bewijswaarde.

Daarnaast is het ook mogelijk om je idee een vaste datum te geven door dit te laten registreren bij een notaris of een registratiekantoor.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Wat moet je doen om een auteursrecht te kunnen claimen?

Niets! Eens aan de voorwaarden voldaan is, ontstaat het auteursrecht automatisch (door het loutere feit van de creatie). Registratie of bekendmaking is niet vereist. Dit is uiteraard een groot voordeel maar ook direct het grote probleem. Het is de verklaring van wat in de praktijk doorgaans het grootste probleem vormt, met name bewijzen wie precies wat creëerde en op welke datum dit gebeurde.
Wie een ander beschuldigt van het kopiëren van een auteursrechtelijk beschermd werk, zal vaak als eerste antwoord uitgenodigd worden aan te tonen dat het werk in kwestie origineel is en dat hij/zij de auteursrechthebbende ervan is. Om bewijsredenen is het dus belangrijk voldoende stukken te bewaren die kunnen aantonen hoe een creatie tot stand is gekomen (eerdere ontwerpen, schetsen, computerbestanden, etc.) en wanneer dit juist gebeurde.

Toch "registreren"?

Er zijn 3 opties:

  1. Deponeer je creatie bij een officiële instantie om het bewijs van de datum van deze creatie veilig te stellen. Dit zal vooral nuttig zijn indien men later je intellectuele rechten op deze creatie zou betwisten. Je kunt dan bewijzen dat je creatie een vroegere datum heeft dan die van je concurrent, of dat de creatie dateert van vóór je tewerkstelling en de intellectuele rechten dus niet aan je werkgever, maar aan jezelf toebehoren.Let wel, een dergelijk depot kan op zich geen intellectueel eigendomsrecht in het leven roepen en het zal evenmin het bewijs kunnen leveren dat de beschermingsvoorwaarden van een intellectueel eigendomsrecht (bijvoorbeeld het auteursrecht) vervuld zijn.
  2. De tweede mogelijkheid is het opmaken door een notaris van een authentieke akte die het bestaan van het werk vermeldt. De notaris kan de ingediende documenten bewaren en ze van een datum voorzien. 
  3. Maak gebruik van het systeem van i-DEPOT dat door het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) wordt aangeboden.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Uitzonderingen op het auteursrecht: wat mag zonder toestemming van de auteur?

In een aantal gevallen is het toegelaten om een beschermd werk te gebruiken zonder hiervoor het voorafgaande akkoord van de auteur (of een andere rechthebbende zoals de uitgever) nodig te hebben.

Volgende uitzonderingen gelden enkel voor werken die op geoorloofde wijze openbaar zijn gemaakt, al slaat die notie vooral op de morele rechten van de auteur. Deze uitzonderingen kunnen in principe niet in een contract worden uitgesloten. Bij betwisting aangaande de toepassing van een uitzondering moet steeds de zogenaamde “driestappentest” worden aangewend: Is de uitzondering uitdrukkelijk voorzien in de wet? Wordt geen afbreuk gedaan aan de exploitatie van het werk? Worden de wettige belangen van de rechthebbende niet onredelijk geschaad?

We sommen de voornaamste wettelijke uitzonderingen op.

Citeren

Het is toegelaten een werk te citeren, zij het alleen in het kader van kritiek, polemiek, recensie, onderwijs of in het kader van een wetenschappelijke bijdrage. De voorwaarde is wel dat de aanhaling gebeurt in overeenstemming met de eerlijke beroepsgebruiken. Het citaat mag dus niet overdreven lang zijn en moet kaderen binnen het gehele werk. Bovendien moet ook voorzien worden in een bronvermelding en, waar bekend, vermelding van de naam van de auteur van het aangehaalde werk.

De technisch noodzakelijke kopie

Het is toegelaten een auteursrechtelijk beschermd werk te reproduceren voor zover het gaat om een tijdelijke reproductie van voorbijgaande aard die kadert in een technisch procedé dat een doorgifte in een netwerk tot doel heeft om een rechtmatig gebruik van een werk mogelijk te maken. De reproductie mag, op zichzelf, niet tot doel hebben een extra winst te genereren.

Actualiteitsverslaggeving

De auteur of rechthebbende kan zich niet verzetten tegen reproducties die gebeuren binnen het kader van verslaggeving over actualiteit. Bijvoorbeeld: Een reportage in het televisiejournaal over een net geopende tentoonstelling. Indien daarvoor werken in beeld komen, zal de zender zich kunnen beroepen op de uitzondering voor actualiteitsverslaggeving.

Openbare plaatsen

Voor wat betreft werken op openbare plaatsen voorziet de auteurswet dat de auteur of rechthebbende zich niet kan verzetten tegen reproducties van werken die op openbare plaatsen staan voor zover het werk zelf niet het doel van de reproductie is. Bijvoorbeeld: Een filmopname of foto waarbij, eerder toevallig, op de achtergrond een beeldhouwwerk zichtbaar is. Dezelfde uitzondering zal daarentegen niet van toepassing zijn indien het beeldhouwwerk net het voorwerp van de opname uitmaakt (bijvoorbeeld een foto van van het Atomium).

Kosteloze uitvoering in familiekring of tijdens schoolactiviteiten

Wie in familiekring een film bekijkt bijvoorbeeld, maakt zich niet schuldig aan een niet-toegestane publieke mededeling. Een andere uitzondering is er voor gebruik van werken in onderwijsactiviteiten.
Let wel, de uitzondering geldt niet indien een scoutsgroep gebruikmaakt van klaslokalen om daar een filmavond in te organiseren of wanneer voor een filmavond bij iemand thuis niet de familiekring, maar de halve straat wordt uitgenodigd.

Wat met kopiëren? (Reprografie)

De reprografie is een specifieke regeling uitgewerkt voor de fotokopie van auteursrechtelijk beschermde werken. De reprografieregeling is van toepassing op boeken, artikelen en afbeeldingen van werken van beeldende kunst. Van boeken mag alleen een 'kort fragment' worden gekopieerd (in de praktijk zeker niet meer dan 5 à 10% van het boek), terwijl kranten- en tijdschriftartikelen en werken van beeldende kunst in hun geheel mogen worden gekopieerd.
Let wel, een volledige krant of een volledig tijdschrift kopiëren is dan weer niet toegelaten, want dat zou de normale commerciële exploitatie daarvan schaden.

Die regeling is voorzien omdat er de facto sowieso erg veel reproducties worden gemaakt via kopiemachines en multifunctionele toestellen. Er is daarom voorzien dat fotokopiëren toegestaan is voor privégebruik (daarin begrepen ook intern gebruik binnen je onderneming), voor onderwijs of voor wetenschappelijk onderzoek (voor zover dit laatste geen winstgevend doel heeft).

Als compensatie werd voorzien in het verschuldigd zijn van bepaalde vergoedingen (Reprobel) die deels worden aangerekend aan diegene die de reprografiemachines (kopiemachines en MFD’s) verdelen – die deze vergoeding dan kunnen doorrekenen aan de eindgebruiker - en deels aan diegenen die de kopiemachines ter beschikking stellen van anderen (vb. kopieercenters e.d.). Daarnaast moeten ondernemingen, onderwijsinstellingen e.a. een vergoeding betalen voor de kopieën die ze maken van auteursrechtelijk beschermde werken.

Ledenvoorbeel Reprobel

Ondernemers die lid zijn van UNIZO kunnen hierbij genieten van een voordeeltarief. Meer info.

Parodie of karikatuur

De uitzondering voor de parodie, karikatuur en pastiche is een toepassing van de vrije meningsuiting. Anderzijds is de grens tussen een karikatuur en een ongeoorloofde reproductie soms bijzonder vaag. De rechtspraak heeft daarom vorm gegeven aan een aantal voorwaarden die voldaan moeten zijn om te kunnen gewagen van een geoorloofde parodie, karikatuur of pastiche:

  • Het oorspronkelijke werk mag niet zonder eigen inbreng worden overgenomen. Er moet dus iets aan worden toegevoegd of vervormd.
  • De reproductie moet een doel van kritiek of humor dienen.
  • Er mag geen verwarring met het oorspronkelijke werk worden gecreëerd.
  • Er mag niet louter een commercieel doel worden nagestreefd.
  • Er mag geen intentie zijn om schade toe te brengen aan het oorspronkelijke werk.

Let wel, een parodie die voldoet aan bovenstaande voorwaarden maar die schade toebrengt aan de eer en reputatie van de oorspronkelijke auteur, zal nog steeds verboden kunnen worden. De Belgische rechtspraak toont zich eerder streng wat de parodie betreft.

Privé-kopie of thuiskopie

De uitzondering van de privé-kopie vergelijkbaar met de reprografie (zie hoger) voor wat betreft de digitale kopiename van werken. Het is toegestaan digitale reproducties te maken van werken en dit naar om op het even welke drager (computer, dvd, ...). voor zover de reproductie gebeurt in familiekring en uitsluitend daarvoor bestemd is. Een voorbeeld: downloaden van muziek, film, documenten, enz. is dus principieel toegestaan wanneer dit voor privé-gebruik gebeurt en de reproductie zelf ook privé gebeurt (dus niet op het werk). De download moet, in overeenstemming met een recent arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie (ACI Adam), wel gebeuren uit een legale, geoorloofde bron. Downloaden van gepirateerde content valt dus niet onder de thuiskopie.
Ook de privé-kopie is, zoals de reprografie, gekoppeld aan een vergoedingssysteem dat de vorm aanneemt van een heffing op apparaten dienstig voor kopiëren en op dragers die daarvoor kunnen worden gebruikt (cd’s, dvd’s, harde schijven, USB-sticks, tablets etc.).

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Wat kan je doen als je auteursrechten worden geschonden?

De inbreuk bewijzen

Indien je meent dat je auteursrechten worden geschonden, is de eerste stap de inbreuk vast te stellen met bewijzen. Er zijn verschillende opties mogelijk:

  • Mogelijks kan u makkelijk zelf bewijzen verzamelen, bijvoorbeeld omdat de inbreukmaker publicitair materiaal verspreid met afbeeldingen van de namaak en vermelding van de prijzen die daarvoor aangerekend worden.
     
  • Het is echter ook mogelijk dat de inbreukmaker meer op zijn hoede is of dat het risico bestaat dat de authenticiteit of juiste datum van een bewijsstuk zou kunnen worden betwist (bv. een afprint van een website). Hiervoor bestaan verschillende oplossingen (o.a. vaststelling door een gerechtsdeurwaarder, vaststelling door een detective).
     
  • Een van de meest efficiënte middelen van bewijsvergaring is het zogenaamde 'beslag inzake namaak' of 'beschrijvend beslag.
    • Hoe efficiënt een beschrijvend beslag ook mag zijn, er dient wel omzichtig mee te worden omgesprongen. Immers, in beide gevallen, dus zowel bij een louter beschrijvend beslag als bij het nemen van effectieve bewarende maatregelen, zal de voorzitter die de toelating verleent een termijn bepalen waarbinnen een procedure over de grond van de zaak dient te worden opgestart. Met andere woorden: wie A zegt moet ook bereid zijn B te zeggen. Doet de verzoekende partij dit niet, dan zal het beslag inzake namaak automatisch haar uitwerking verliezen en mag de verzoekende partij het verslag niet meer gebruiken of bekendmaken. Verder stelt diegene die lichtzinnig een beschrijvend beslag uitvoert zich ook bloot aan vorderingen tot schadevergoeding door de partij die het lijdend voorwerp van het beslag uitmaakte. (1)
    • Concreet kan diegene die zich kan beroepen op een “ogenschijnlijk geldig” intellectueel eigendomsrecht en een “aanwijzing van inbreuk” (of dreigende inbreuk) zich naar de voorzitter van de territoriaal bevoegde rechtbank wenden met het verzoek een deskundige aan te stellen om de beweerde inbreuk makende goederen te beschrijven en hierover een verslag op te stellen.
    • De aangestelde deskundige zal doorgaans gemachtigd worden om zich, desnoods met bijstand van politie en een slotenmaker, toegang te verschaffen tot de plaatsen waar de vermeende namaak vermoedelijk kan worden aangetroffen. Op die manier kan niet alleen een goede beschrijving worden bekomen van de goederen die als namaak worden aanzien maar kan veelal ook informatie worden bekomen aangaande de oorsprong van de namaak, het aantal verkochte exemplaren en de omzet die daarmee werd gerealiseerd. De deskundige kan immers gemachtigd worden om ook dienaangaande informatie te verzamelen en te beschrijven.
    • Let wel, de deskundige die wordt aangesteld in het kader van een beschrijvend beslag, dient geen advies te verlenen of te oordelen of er nu al dan niet sprake is van namaak. Hij heeft een louter beschrijvende rol. Over de vraag of er al niet sprake is van een inbreuk is, moet de rechter oordelen.
    • In een minderheid van de gevallen gaat een beslag inzake namaak gepaard met echte beslagmaatregelen. Dit zal maar het geval zijn in flagrante situaties waarbij de verzoekende partij kan aantonen dat de inbreuk redelijkerwijze niet kan worden betwist en waarbij, alle belangen in acht genomen, geoordeeld wordt dat het nemen van een bewarende maatregel verantwoord is.

Actiemogelijkheden

  1. Je kan opteren voor een stakingsprocedure volgens de vormen van het kort geding. Dergelijke procedure beoogt een uitspraak over het al dan niet bestaan van namaak te bekomen en de stopzetting ervan te horen bevelen (desgevallend onder verbeurte van een dwangsom). Nadeel van dergelijke procedure is dat binnen het kader hiervan geen schadevergoeding kan worden toegekend.
     
  2. Je kan opteren voor een gewoon kort geding, m.a.w. een procedure die enkel kan leiden tot het opleggen van voorlopige maatregelen maar waarin geen definitieve uitspraak wordt gedaan over het al dan niet bestaan van namaak. Het klassieke kort geding wordt minder vaak gebruikt dan de stakingsvordering aangezien deze laatste procedure inzake snelheid gelijkaardige resultaten biedt maar wel een bindende uitspraak over het al dan niet bestaan van een inbreuk geeft.
     
  3. De gewone (bodem)procedure. Het meest voor de hand liggende nadeel van dergelijke procedure is de duur ervan. Terwijl een procedure in kort geding of zoals in kort geding (de stakingsprocedure) in enkele weken tot maanden kan worden afgehandeld, zal een procedure ten gronde (afhankelijk van de opstelling van partijen en snelheid van de rechtbank) al gauw 1,5 tot 2 jaar in beslag nemen, alleen nog maar op het niveau van eerste aanleg. Het voordeel ervan is dat de rechter op alle fronten uitspraak kan verlenen: het al dan niet bestaan van een inbreuk, de staking ervan, de verschuldigde schadevergoeding, verbeurdverklaring van de namaak, verplichting tot publicatie van het vonnis,…

In de digitale wereld komt er nog een probleem bij: de inbreukpleger kan niet worden geïdentificeerd of zich in een ver buitenland bevinden. In dat geval rijzen internationaalrechtelijke problemen van bevoegde rechtbank, rechtsmacht en toepasselijk recht. Het zou ons te ver leiden om daar in het beperkte kader van deze gids nader op in te gaan. Weet wel dat een inbreuk op het auteursrecht niet afhangt van de al dan niet goede trouw van de inbreukpleger. Deze laatste kan zich dus niet verschuilen achter een gebrekkige kennis van het recht. Als de inbreuk opzettelijk of met een (zelfs onrechtstreeks) commercieel voordeel wordt gepleegd, is sprake van een misdrijf. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Hoe worden inkomsten uit auteursrechten belast?

Wanneer je als zelfstandige (of als werknemer) een beschermd werk maakt, geniet je van een auteursrecht op dat werk. Je auteursrecht kan je overdragen of in licentie geven aan iemand anders, die je hiervoor een vergoeding betaalt. Maar hoe wordt die vergoeding belast?

De belasting van inkomsten uit auteursrechten is een complexe puzzel. We zetten daarom hierna de belangrijkste punten voor je op een rij.

Wil je weten wat het auteursrecht beschermt? Raadpleeg dan zeker dit adviesitem.

Wat je moet doen om een auteursrecht te claimen, lichten wij toe in dit adviesitem.

Het toepassingsgebied van het fiscale regime voor auteursrechten

In de inkomstenbelasting bestaan speciale regels voor de belasting van een vergoeding voor auteursrechten. Je kan dit fiscaal interessante regime echter enkel toepassen als een aantal voorwaarden voldaan zijn. Hieronder vind je de twee belangrijkste voorwaarden.

1) De vergoeding wordt betaald aan een natuurlijke persoon

Het fiscaal interessante regime geldt alleen als de vergoeding voor auteursrechten aan jou als natuurlijke persoon wordt betaald. Wordt deze vergoeding betaald aan je vennootschap, dan geldt het regime niet.

Opgelet: het is perfect mogelijk om als zaakvoerder een auteurscontract af te sluiten met je eigen vennootschap. Jouw vennootschap betaalt je dan een vergoeding voor auteursrechten, waarvoor het fiscaal interessante regime geldt. De vennootschap ontvangt dan op haar beurt een gewone, belastbare vergoeding van de derde aan wie het auteursrecht wordt overgedragen.

2) De vergoeding wordt betaald voor de overdracht of verlenging van licentie van auteursrechten, zoals omschreven in Boek XI - Titel 5 WER

Het fiscaal interessante regime geldt alleen wanneer de vergoeding wordt betaald voor de overdracht (of verlenging van licentie) van auteursrechten, bedoeld in Boek XI - Titel 5 van het Wetboek Economisch Recht.

Computerprogramma's en software vallen niet onder Titel 5 (maar onder Titel 6). Daardoor vallen veel activiteiten in de IT-sector uit de boot. UNIZO betreurt deze beslissing.

De belastingheffing volgens het fiscale regime voor auteursrechten

Stel dat je voldoet aan de voorwaarden die hierboven staan toegelicht. De vergoeding die je ontvangt voor je auteursrechten kan dus genieten van het fiscaal interessante regime. Hoe wordt je vergoeding dan belast?

Principe

Kort gesteld: de vergoeding die je ontvangt voor de (overdracht/verlenging van licentie van) auteursrechten, wordt (gedeeltelijk) beschouwd als een roerend inkomen. Er wordt als het ware een andere sticker op geplakt.

  • Voor het gedeelte van de vergoeding met de sticker 'roerend inkomen', betaal je slechts 15% roerende voorheffing;
  • Het overige gedeelte van de vergoeding wordt (meestal) beschouwd als een 'beroepsinkomen'. Dit wordt belast volgens de progressieve schijven in de personenbelasting.

Roerend inkomen belast aan 15% roerende voorheffing

Als de vergoeding voor auteursrechten samenhangt met een geleverde prestatie (gemengde overeenkomst), wordt deze niet volledig als een roerend inkomen beschouwd. De wetgever stelt hier een procentuele limiet op: 30% van de totale vergoeding (40% voor inkomsten in 2024).

Er geldt ook een absolute grens van 73.070 EUR (geïndexeerd bedrag voor inkomsten in 2024). Het gedeelte van de vergoeding dat die grens overstijgt, valt niet onder het fiscale regime voor auteursrechten. Bovendien mag het gemiddelde van de auteursrechten van de vier voorgaande jaren de absolute grens niet overschrijden. Gebeurt dit toch, dan wordt de volledige vergoeding als beroepsinkomen belast.

Op (het gedeelte van) de vergoeding met de sticker roerend inkomen (dat de absolute grens niet overstijgt), betaal je 15% roerende voorheffing. Deze moet aan de bron worden ingehouden: de opdrachtgever zal de roerende voorheffing op de vergoeding (na kostenaftrek) inhouden en rechtstreeks doorstorten aan de fiscus.

Aftrek van kosten

Het absolute grensbedrag is het bedrag na aftrek van kosten. Net zoals bij je andere inkomsten, kan je ook bij de vergoeding voor auteursrechten kiezen voor een aftrek van je werkelijke kosten of voor het kostenforfait.  

Het fiscale regime voor auteursrechten bevat speciale regels als je kiest voor het kostenforfait. De grensbedragen zijn de geïndexeerde bedragen voor inkomsten in 2024:

  • Op een eerste schijf (tot 19.480 EUR) kan je 50% kosten aftrekken;
  • Op een tweede schijf (tot 38.970 EUR) kan je 25% kosten aftrekken;
  • Op de hogere bedragen (boven 38.970 EUR) kan je geen kosten aftrekken.

Je kan er uiteraard ook voor kiezen om je werkelijke beroepskosten te bewijzen en af trekken. Dit is interessant als deze hoger zijn dan het bedrag dat je op grond van het forfait kan aftrekken.

Tip: meer informatie over beroepskosten vind je hier.

Let op: je wordt meestal ook vergoed voor andere prestaties dan jouw auteursrecht

Het fiscale regime voor auteursrechten geldt enkel voor de vergoeding die wordt betaald voor de overdracht (of verlenging van licentie) van auteursrechten. Als auteur doe je echter meestal meer dan enkel auteursrecht overdragen. De vergoeding die je ontvangt zal dus vaak ook gedeeltelijk betrekking hebben op deze andere prestaties.

Daardoor aanvaardt de fiscus meestal niet dat je vergoeding voor 100% de auteursrechten betreft. Je moet dus een evenwicht vinden tussen je vergoeding voor auteursrechten enerzijds, waarvoor je het gunstige fiscale regime kan gebruiken, en je vergoeding voor andere prestaties anderzijds. De fiscus kan dit evenwicht controleren: vindt de fiscus dat je de verloning te veel hebt beschouwd als inkomsten uit auteursrecht, dan kan zij (een deel van) die inkomsten bestempelen als beroepsinkomsten (die zwaarder worden belast).

Om discussies met de fiscus te vermijden, is het aanbevolen om een overeenkomst met je opdrachtgever af te sluiten en daarin een verdeelsleutel te bepalen. Als werknemer kan je een verdeelsleutel afspraken in een aparte overeenkomst of in je arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement. Vergeet daarbij niet dat voor gemengde overeenkomsten een procentuele limiet geldt. Maximaal 30% (of 40% voor inkomsten in 2024) van de vergoeding mag als roerend inkomen (zijnde een vergoeding voor auteursrechten) worden bestempeld. De Rulingdienst aanvaardt bovendien, ondanks de wettelijke grens, dat slechts 25% van de totale vergoeding betrekking heeft op de auteursrechten.

Een factuur die uitsluitend betrekking heeft op (de overdracht/verlenging van licentie van) auteursrechten, is geen gemengde overeenkomst. In dat geval kan je dus voor 100% een vergoeding voor auteursrecht factureren.

Praktische tips
  1. Vraag een ruling aan
    Je kan bij de FOD Financiën een ruling aanvragen. Daarbij leg je aan de Rulingcommissie de situatie voor en kan je vragen of deze valt onder het fiscale regime voor auteursrechten. Als je alle elementen uit de ruling respecteert, is deze bindend voor je fiscale controleur.
  2. Gevolgen voor je sociale bijdragen
    Roerende inkomsten zijn geen beroepsinkomsten. De kwartaalbijdragen aan het sociaal verzekeringsfonds worden echter berekend op het beroepsinkomen. Wordt je als auteur betaald in auteursrechten, dan heeft dit dus gevolgen voor de opbouw van je sociale zekerheid.
  3. Auteursrechten worden overgedragen
    Als je als auteur wordt vergoed voor de overdracht van auteursrechten, dan laat je toe dat anderen je werk gebruiken. Maak dus duidelijke afspraken over welk gebruik juist is toegelaten, om problemen in de toekomst te vermijden.
  4. Opgelet bij meerdere opdrachtgevers
    Word je als auteur door meerdere opdrachtgevers vergoed via auteursrechten, dan moet je erover waken dat zij voldoende roerende voorheffing inhouden.
Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/07/2024

Wat met het auteursrecht op creaties van je personeel?

Een veel voorkomende misvatting is dat auteursrechten op creaties van werknemers automatisch toekomen aan de werkgever. Dit is in België niet het geval. De auteurswet voorziet dat de vermogensrechten verbonden aan werken gemaakt in uitvoering van een arbeidsovereenkomst of statuut aan jou kunnen worden overgedragen voor zover uitdrukkelijk in die overdracht is voorzien. Met andere woorden zal de overdracht van auteursrechten uitdrukkelijk moeten worden voorzien in de arbeidsovereenkomst of in een afzonderlijk document. Als je dit niet voorziet, dan blijven de auteursrechten dus bij je personeelsleden. Een mondeling akkoord is in principe niet ongeldig, maar levert een belangrijk bewijsprobleem, omdat de auteurswet voorziet dat ten aanzien van de auteur alle contracten schriftelijk worden bewezen.

Clausules die de overdracht van auteursrechten aan de werkgever regelen moeten nauwkeurig opgesteld worden. Bedingen die twijfelachtig of dubbelzinnig zijn, dienen overeenkomstig de auteurswet restrictief te worden geïnterpreteerd (dit is op een wijze die leidt tot de meest beperkte overdracht die nog met de bewoordingen van het contract verzoenbaar is). Ten slotte moet worden opgemerkt dat een clausule die voorziet in een overdracht die toelaat het werk te exploiteren in een vorm die nog onbekend is op datum van overdracht, uitdrukkelijk moet zijn en moet voorzien in een aandeel, voor de overdrager, in de door die exploitatie gemaakte winst. Dit laatste kan een percentage zijn of een vast bedrag. Er wordt geen minimum opgelegd.

Weet dat voor databanken en software (computerprogramma’s,...)  een omgekeerd principe geldt: de wet gaat er automatisch van uit dat de rechten van de werknemer worden overgedragen op de werkgever, tenzij dat anders wordt bepaald in de arbeidsovereenkomst.

Wat in geval van gebruik van auteursrechtelijk beschermde werken door personeelsleden?

In de mate dat werknemers gedurende de uitvoering van de hen opgedragen taken gebruik of misbruik maken van auteursrechtelijk beschermde werken, bestaat de mogelijkheid dat je als werkgever hiervoor burgerrechtelijk aansprakelijk kan zijn.

Je doet er dan ook goed om, waar toepasselijk, een adequate policy te ontwikkelen, bijvoorbeeld inzake het gebruik van internet. Niet alleen kan dit van aard zijn inbreuken op intellectuele eigendomsrechten te ontmoedigen doch in bepaalde gevallen kan het je ook helpen om je aansprakelijkheid te beperken of minstens om een verhaalsrecht op de werknemer te hebben.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Hoe lang gelden auteursrechten op een werk of creatie?

Als regel geldt dat auteursrechten bestaan tot 70 jaar na de dood van de natuurlijke persoon die de auteur van het werk is. Zijn er meerdere auteurs die samen een werk hebben gecreëerd, dan zal het auteursrecht in principe blijven bestaan tot 70 jaar na het overlijden van de langstlevende onder hen.

  • Voor audiovisuele werken geldt een bijzondere regeling. Daar gelden de auteursrechten tot 70 jaar na het overlijden van de langstlevende van de volgende personen: de hoofdregisseur, de scenarioschrijver, de tekstschrijver of de auteur van de muziekwerken.
  • Voor werken waarvan men niet weet wie de auteur is, bedraagt de duur van de rechten 70 jaar vanaf het tijdstip waarop het werk op geoorloofde wijze aan het publiek toegankelijk is gemaakt.
  • Er geldt een bijzonder regime voor werken die ontdekt worden nadat reeds 70 jaar is verstreken sinds het overlijden van hun auteur. Bijvoorbeeld: een manuscript of schilderij dat men aantreft op de zolder van een huis dat men heeft aangekocht. In dergelijke situatie geldt een beschermingstermijn van 25 jaar vanaf de eerste geoorloofde publicatie of publieke mededeling van het werk.

Werken waarvan de auteur al langer dan 70 jaar is overleden, vallen in het 'publieke domein'. Dat is ook het geval voor werken die uit hun aard  geen auteursrechtelijke bescherming genieten.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Auteursrechten betalen als u op uw website een link voorziet naar een website waar muziek afgespeeld wordt?

Als u enkel een link plaatst die de gebruiker doorlinkt naar een andere, externe website waarop de muziek gespeeld wordt, dan valt u niet onder de auteursrechten. Als de muziek op één of andere manier toch ook via uw website (rechtstreeks) wordt aangeboden dan wel.

Het is ook aan te raden om ergens (vb in de disclaimer) op te nemen dat u niet verantwoordelijk bent voor de inhoud of eventuele schending van rechten van websites waarvan linken zijn voorzien op uw eigen website.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024