Een straffe slogan die blijft hangen bij uw klanten en prospecten is commercieel goud waard. Als u er een goede gevonden heeft, kan u die maar beter beschermen tegen plagiaat. Is dat mogelijk? Kan u een slogan beschermen als merk?
Dat kan. Er bestaan overigens al heel wat voorbeelden van slogans die als merk gedeponeerd werden. Denk bijvoorbeeld aan: “Mannen weten waarom”, “Just do it” of “Verwacht het onverwachte”.
Heeft u dé commerciële slogan gevonden waarmee uw bedrijf het gaat maken, dien dan snel uw aanvraag tot bescherming in bij het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom www.boip.int. Het merkenbureau zal uw aanvraag met dezelfde kritische ogen bekijken als gelijk welk beschermingsverzoek voor een gewone merknaam. Het komt er dus vooral op aan met een ‘voldoende onderscheidende’ slogan voor de dag te komen, die er werkelijk bovenuit springt en die geen aanleiding geeft tot verwarring met andere slogans of merknamen.
U kan zelf uw slogan online deponeren via www.boip.int. Dat kost u dan circa 244 € voor een bescherming van tien jaar. Je kan zelf ook berekenen hoeveel een depot jou zou kosten via de tool van het BOIP.
Twijfelt u over uw aanvraag? Wil u meer informatie en begeleiding bij het indienen van uw aanvraagdossier? Dan kan u aankloppen bij een erkende ‘merkgemachtigde’. U vindt de contactgegevens van die merkgemachtigden op de website www.bmm.be