Wie kan een merk beschermen?

Elke particulier, eigenaar van een eenmanszaak, of eender welke andere rechtspersoon kan een merk deponeren. Dit kan eigenhandig of via tussenkomst van een gespecialiseerde merkengemachtigde.

Vooral bedrijven die weinig ervaring hebben met de registratie van merken, doen er verstandig aan zich door een erkende gemachtigde te laten bijstaan.

  • Zoals reeds gezegd verkleint dit in de eerste plaats uw risico op een eventuele weigering door het merkenbureau wegens onvoldoende geschiktheid van het teken.
  • Daarnaast heeft een specialist heeft ook de nodige kennis in huis om de waren en diensten waarvoor het merk wordt aangevraagd, correct te bepalen en te omschrijven. Dit gebeurt immers niet zomaar aan de hand van een standaardlijstje maar vereist enige kennis en aandacht. Daarbij moet u ermee rekening houden dat, eens de taksen voor de aanvraag zijn betaald, die niet worden teruggestort ingeval van weigering van het merk.
  • Zij kunnen u eveneens adviseren over de juiste depotstrategie, met name of u best enkel een woordmerk deponeert dan wel dit combineert met een logo, in welke landen (de Benelux, de Europese Gemeenschap of slechts één of meerdere landen daarbinnen of –buiten) u uw merk best registreert met het oog op de activiteiten op korte maar ook middellange termijn, etc.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Hoe een Europese merkbescherming bekomen?

De procedure voor een Europees merk (Gemeenschapsmerk) moet ingeleid worden in één van de officiële talen van de Europese Unie bij het Bureau voor harmonisatie binnen de interne markt  of bij de Dienst Intellectuele Eigendom van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand, Energie te Brussel, die het verzoek overmaakt.

U moet maar één enkele aanvraag indienen en één procedure doorlopen om merkbescherming te verkrijgen die dan automatisch geldt in alle lidstaten van de Europese Unie. Bij de aanvraag moet er tevens een indieningstaks en een inschrijvingstaks betaald worden.

Het Gemeenschapsmerk is geldig voor tien jaar vanaf de neerlegging en kan voor dezelfde periode hernieuwd worden.

Een Europees Gemeenschapsmerk kan met formulieren aangevraagd worden of kan ook online aangevraagd worden (klik hier om online een merkdepot aan te vragen voor de EU). Bij de aanvraag van een Europees Gemeenschapsmerk kan het wel aangeraden zijn om bijkomend advies en / of bijstand in te winnen bij een erkende merkengemachtigde. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Hoe een internationale merkbescherming bekomen?

Hoewel bescherming in principe in elk betrokken land moet worden aangevraagd, kan door middel van één centrale aanvraag via het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom of rechtstreeks bij het WIPO uitbreiding van merkbescherming verkregen worden voor een groot aantal landen. In de aanvraag moet men de landen aanduiden waarvoor bescherming gewenst wordt. Het depot dat bij de WIPO is ingeschreven, heeft in de aangewezen lidstaten dezelfde werking.

Op basis van een nationale inschrijving (niet op basis van een depot) kan men een internationale inschrijving van zijn merk aanvragen voor een aantal van, of voor alle bij de Overeenkomst van Madrid aangesloten landen. Inmiddels zijn meer dan zestig landen toegetreden, met inbegrip van de Verenigde Staten, Japan, China, Rusland en Australië.

Klik hier voor meer info over de aanvraag van een internationaal merk (international trademark)

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Zonder merkdepot totaal geen bescherming?

Al geruime tijd verkoopt u onder een in uw eigen marktgebied befaamde merknaam. U hebt echter nooit stilgestaan bij het belang van een wettelijke merkbescherming. U was immers zowat de enige speler in uw marktterrein, met een beperkte actieradius en een heel specifiek product. Maar nu heeft er zich toch een concurrent in uw omgeving gevestigd, die zich zowaar bedient van úw merknaam en dus van uw jarenlang opgebouwde reputatie. Toppunt van al: hij heeft zelfs juridische stappen gezet om u te verhinderen nog langer uw eigen merknaam te gebruiken. Valt daar dan helemaal niets tegen te doen?

Het niet meteen deponeren van uw merk is uiteraard geen goede zaak, maar dat heeft u intussen allicht zelf ook al begrepen. Indien uw concurrent intussen wél uw merknaam heeft gedeponeerd – en u dus voor is geweest –  kan u daar in principe niets meer tegen beginnen. De merkenwetgeving kent immers het exclusieve gebruiksrecht van een merk toe aan degene die als eerste het depot verricht. Uw concurrent heeft in dit geval inderdaad zelfs het recht u het gebruik te ontzeggen van het door u gelanceerde merk.

Dit betekent evenwel niet dat u zich meteen volledig en onvoorwaardelijk bij deze situatie dient neer te leggen. Gezien de grote belangen die hier op het spel staan, kan het bijvoorbeeld de moeite lonen om het merkdepot eventueel aan te vechten (bvb wegens merkdepot te kwader trouw) en/of op basis van andere wetgevingen – bijvoorbeeld die op het auteursrecht,de handelsnaamwetgeving of nog, de wetgeving inzake oneerlijke handelspraktijken – alsnog een (zekere vorm van) bescherming af te dwingen.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Kan u een slogan als merk deponeren?

Een straffe slogan die blijft hangen bij uw klanten en prospecten is commercieel goud waard. Als u er een goede gevonden heeft, kan u die maar beter beschermen tegen plagiaat. Is dat mogelijk? Kan u een slogan beschermen als merk?

Dat kan. Er bestaan overigens al heel wat voorbeelden van slogans die als merk gedeponeerd werden. Denk bijvoorbeeld aan: “Mannen weten waarom”, “Just do it” of “Verwacht het onverwachte”.

Heeft u dé commerciële slogan gevonden waarmee uw bedrijf het gaat maken, dien dan snel uw aanvraag tot bescherming in bij het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom www.boip.int. Het merkenbureau zal uw aanvraag met dezelfde kritische ogen bekijken als gelijk welk beschermingsverzoek voor een gewone merknaam. Het komt er dus vooral op aan met een ‘voldoende onderscheidende’ slogan voor de dag te komen, die er werkelijk bovenuit springt en die geen aanleiding geeft tot verwarring met andere slogans of merknamen.

U kan zelf uw slogan online deponeren via www.boip.int. Dat kost u dan circa 244 € voor een bescherming van tien jaar. Je kan zelf ook berekenen hoeveel een depot jou zou kosten via de tool van het BOIP.

Twijfelt u over uw aanvraag? Wil u meer informatie en begeleiding bij het indienen van uw aanvraagdossier? Dan kan u aankloppen bij een erkende ‘merkgemachtigde’. U vindt de contactgegevens van die merkgemachtigden op de website www.bmm.be

CONCLUSIE
  • U kan een slogan als beschermd merk deponeren, net als elke andere merknaam.
  • Uw slogan moet voldoende onderscheidend zijn en mag geen verwarring wekken met andere bedrijfsslogans en merknamen.
  • Dit kost u slechts 244 € voor 10 jaar bescherming. Wil u hierbij begeleid worden, dan kan u terecht bij een erkende merkgemachtigde.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 24/02/2023