Sammy Mahdi, voorzitter CD&V

De belastingsdruk op de lonen is een terechte bezorgdheid bij onze ondernemers. Als de kmo-partij van Vlaanderen wil cd&v hier oplossingen voor naar voren schuiven. Dit doen we via de fiscale hervorming. De fiscale blauwdruk die minister Van Peteghem op tafel legde in 2022 zou een lastenverlaging van maar liefst 18 miljard opleveren. De eerste fase daarvan had wat ons betreft perfect vandaag al ingevoerd kunnen zijn zodat mensen vandaag al meer netto zouden overhouden. De voorstellen uit de fiscale blauwdruk zijn integraal opgenomen in ons verkiezingsprogramma en we zullen deze opnieuw op tafel leggen. De uitvoering van deze fiscale hervorming in de volgende regering is voor cd&v dan ook een breekpunt. De financiering van de volledige lastenverlaging komt uit een stijging van de werkzaamheidsgraad doordat werken interessanter wordt en een shift naar eerlijkere belastingen op vermogenswinsten en lasten op consumptie en vervuiling.

Tom Ongena, voorzitter Open Vld

De lasten op arbeid willen we voor iedereen verlagen door (1) de Vlaamse Jobbonus te versterken met een verhoging van het maximumbedrag van 650 tot 1.000 euro en een verbreding van het doelpubliek tot het mediaanloon, en (2) de afschaffing van de 45%-schijf die vooral de middenklasse ten goede moet komen. Daarnaast zien we een verlaging van de lasten op ondernemerschap door de introductie van (3) een ondernemersbonus gelijk aan 20% van de belastbare winst (na aftrek kosten en verrekenbare verliezen, met maximaal 20.000 euro voordeel).

Deze lastenverlaging (meer netto) maakt deel uit van ons groeiplan die inzet op activering van inactieven, responsabilisering van de uitgaven (overheid en sociale zekerheid) en groeibevorderende maatregelen (beleid en investeringen).

Bart De Wever, voorzitter N-VA

We moeten eerlijk zijn. De dramatische toestand van de begroting laat niet toe om miljarden belastingen te verlagen, zonder dat elders te compenseren.

Wij streven in eerste instantie naar een gerichte verlaging van belastingen voor mensen die werken. We denken hier aan het afschaffen van de Bijzonder Bijdrage Sociale Zekerheid (BBSZ) en vervolgens aan een aanpassing van de tariefstructuur in onze personenbelasting. Dé kern van het probleem is immers onze steile progressiviteit in de personenbelasting.

Een deel van de hervorming kan gefinancierd worden door bepaalde aftrekposten, vrijstellingen en uitzonderingen te schrappen. We denken daarbij aan de weinig gebruikte belastingverminderingen (bijv. voor huisbedienden of voor elektrische tweewielers) maar willen vooral de steun voor passiviteit in ons belastingstelsel aanpakken. Denk bijv. aan de belastingvermindering voor werkloosheidsuitkeringen of sommige belastingenkredieten.

Een fiscale hervorming kan bovendien niet los staan van een verregaande arbeidsmarkthervorming die gericht is op flexibilisering (bijv. inzake nachtarbeid, arbeid op zondagen, feestdagen etc.)

België heeft de tweede hoogste overheidsuitgaven van de EU. We combineren dit met de hoogste belastingdruk op arbeid in de hele OESO zone. Besparen op de overheidsuitgaven moet de focus zijn.

De sociale uitgaven stijgen exponentieel de komende jaren. We moeten de groeidynamiek in de sociale zekerheid beperken: minder meer uitgeven. We verhogen de werkzaamheidsgraad door het beperken van de werkloosheid in de tijd, re-integratie van langdurig zieken en het koppelen van de toegang tot leefloon aan de inspanning om werk te vinden via een arbeidsbemiddelaar.

Melissa Depraetere, voorzitter Vooruit

Werken en ondernemen moet lonen. Vooruit is het helemaal eens met de eerste bekommernis van ondernemers dat de lasten op werk in ons land te hoog zijn. Een grondige verlaging van de belastingen op werk moet werkgevers toelaten mensen aan te trekken en hun personeel beter te verlonen. Hoe willen we dat doen en financieren? Door een grote fiscale hervorming en door te zorgen voor veel minder papierlast voor wie een zaak uit de grond stampt. 

Belasting op werk naar beneden. Dat kan door elke euro gelijk te behandelen, of die nu uit arbeid komt of uit vermogen. Dat is pas eerlijk en de kern van onze fiscale hervorming. Zo verlagen we de belastingen voor iedereen die werkt, ook voor zelfstandigen.

Vooruit wil de internationale minimumbelasting voor multinationals verhogen tot 25%. De vennootschapsbelasting voor KMO’s houden we op 20% Zo zorgen we ervoor dat onze KMO’s en ondernemingen niet uit de markt worden geconcurreerd en beschermen we ze tegen buitenlandse concurrenten.

Een eenvoudiger belastingsysteem: de belastingbrief is veel te complex. Onze kmo’s en zelfstandigen zijn daar de dupe van en moeten het daardoor afleggen tegen de multinationals. Door vereenvoudiging en automatische informatiedoorstroming moet op termijn iedereen, dus ook onze zelfstandigen en KMO’s, een vooraf ingevulde aangifte kunnen krijgen. Dat is makkelijk en snel, en zo kan de fiscus tijd en middelen vrijmaken voor de strijd tegen fiscale en sociale fraude. De federale regering met Vooruit zette al enkele belangrijke stappen in die richting, bijvoorbeeld door de b2b-facturering (van business naar business) standaard digitaal te laten verlopen. Maar het werk is dus verre van af. (4) Minder papierlast : per jaar kost het Belgische bedrijven en zelfstandigen meer dan 4 miljard euro om aan alle administratieve verplichtingen te voldoen.

Bovendien verliezen ze meer dan 1,8 miljard euro per jaar door het sturen van papieren en simpele digitale facturen in PDF. Verschillende overheidsdiensten vragen steeds dezelfde informatie. Dat moet anders. We willen een verankering van het only-once-principe. Dit zorgt ervoor dat ondernemingen dezelfde gegevens slechts één keer moeten verstrekken aan de overheid. Welke overheid dat ook is.

Nadia Naji en Jeremie Vaneeckhout, voorzittersduo Groen

Alle partijen lijken het er over eens dat de lasten op arbeid omlaag moeten, maar als er gesproken moet worden over de financiering dan krabbelen sommigen toch terug. Een ondergefinancierde hervorming zoals bij de vorige regering kan de begroting niet dragen. Het is jammer dat de liberalen verhinderd hebben dat de grote lastenverlaging die in de Vivaldi-regering op tafel lag uitgevoerd is. Het voorbereidend werk van de Hoge Raad van Financiën en een expertengroep rond professor Delanote ligt er, de uitgangspunten die we in het regeerakkoord formuleerden zaten goed. Voor ons is het dus duidelijk wat er de komende legislatuur moet gebeuren: een lastenverlaging op arbeid door een verregaande vereenvoudiging en een verschuiving naar vermogenswinsten zoals onbelaste meerwaarden. Als we werknemers terug meer betalen in euro's in plaats van met complexe loonpakketten, betekent dat bovendien rechtstreeks een administratieve vereenvoudiging voor de ondernemer.

Wie werkt, houdt dan meer over op het einde van de maand. Maar daarnaast willen we ook de loonkosten verlagen met een gerichte verlaging van de patronale bijdragen aan de lage lonen. Naast de loonkost is het natuurlijk belangrijk dat ondernemers sterke profielen kunnen aantrekken. Een sterke arbeidsbemiddelaar die ook inzet op competentieversterking is een essentieel antwoord op de krapte op de arbeidsmarkt die veel ondernemers ervaren.

Tom Van Grieken, voorzitter Vlaams Belang

Het Vlaams Belang is voorstander van een drastische verlaging van de lasten op arbeid (cf. rapport Hoge Raad van Financiën, 2020) door:

  • de afschaffing van de bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid (crisisbijdrage)
  • de verhoging van de belastingvrije som tot 13.560 euro
  • de verlaging van het belastingtarief van 40% naar 30%
  • de verlaging van het belastingtarief van 45% naar 40%
  • de verhoging van de ondergrens van het belastingtarief van 50% naar 61.000 euro

Deze fiscale hervorming levert 230 tot 450 euro netto extra op per maand.

De verlaging wordt niet gefinancierd door hogere belastingen op andere grondslagen (geen tax shift, zoals in de regering Michel of in het plan Van Peteghem), maar door besparingen op het politiek systeem (inclusief EU), asiel en migratie, interregionale transfers en door een hogere werkzaamheidsgraad.

Deze fiscale maatregelen zijn enkel betaalbaar indien de werkzaamheidsgraad 80% bedraagt. Dat is het geval in Vlaanderen. Daarom pleit het Vlaams Belang voor de splitsing van de fiscaliteit en sociale zekerheid (volledige regionale autonomie). Vlaamse autonomie inzake fiscaliteit zal ons ongeveer 5,3 miljard euro per jaar opleveren; Vlaamse autonomie inzake sociale zekerheid zal ons ongeveer 2,2 miljard euro per jaar opleveren.

Raoul Hedebouw, voorzitter PVDA

In verhouding weegt de belastingdruk op de lonen van personeel zwaarder door voor kleine ondernemers dan voor grote bedrijven. Dat maakt dat lineaire maatregelen, zoals een verlaging van de patronale bijdragen voor iedereen, de grote bedrijven méér ten goede komen dan de kleine. Bovendien hollen zulke maatregelen de financiering van de sociale zekerheid uit. Waar we nood aan hebben zijn maatregelen en fiscale hervormingen die de ongelijkheid tussen kleine en (zeer) grote ondernemingen rechttrekken. De PVDA pleit daarom onder meer voor:

(1) Een hervorming van de vrijstelling van werkgeversbijdragen op de aanwerving van de eerste werknemer, zodat deze werkelijk de zelfstandigen en kmo’s ten goede komt. Volgens het Rekenhof maken grote bedrijven momenteel massaal misbruik van de maatregel om hun hoogste loon (bv. van de CEO) vrij te stellen van belasting. Daardoor valt de maatregel ook twee keer duurder uit dan begroot. Met een loonplafond halen we dat misbruik eruit en verzekeren we dat de maatregel kan blijven bestaan.

(2) Progressiviteit voor alle belastingen die zelfstandigen, kmo’s en ondernemingen betalen, zodat de grootste schouders telkens de zwaarste lasten dragen. In Zelzate, waar de PVDA mee in het bestuur zit, deden we dat al voor de oppervlaktebelasting: de belastingkorting voor grote bedrijven werd afgeschaft en in ruil kregen alle zelfstandigen en kmo’s een belastingverlaging. Deze maatregel willen we veralgemenen.

(3) Om aanwervingen te stimuleren, breiden we de tewerkstellingspremies uit voor zelfstandigen en kleine ondernemingen met een sociaal of ecologisch doel of die investeren in de sociale economie. Deze gerichte maatregel heeft een reële impact en is maatschappelijk nuttig, in tegenstelling tot de lineaire maatregelen van nu, die grotendeels de dividenden van het grootbedrijf ten goede komen.

(4) We sluiten alle fiscale achterpoortjes waar momenteel enkel de grote bedrijven en dan vooral de multinationals van kunnen profiteren. Volgens het Global Tax Evasion Report 2024 betaalden multinationals in België gemiddeld minder dan 15% vennootschapsbelasting dankzij allerlei constructies en privileges. Dat terwijl kmo’s de volle pot van 25% vennootschapsbelasting moeten betalen, behalve op de eerste schijf tot 100.000 euro die aan 20% belast wordt. Het is onhoudbaar dat ons fiscaal regime de grootste bedrijven bevoordeelt en de zelfstandigen en kmo’s benadeelt. Een eerlijk speelveld is niets te veel gevraagd.

Wat denken de partijvoorzitters over...

Ontdek meer standpunten van de partijvoorzitters over het ondernemerslandschap. 

Lees ze hier