Uitstel van de beperking voor voertuigen in de Low Emission Zone met 2 jaar

Wat was de probleemsituatie en welke groep ondernemers had er last van?
Vanaf 1 januari 2025 zouden EURO5 diesel/hybride (bestel)wagens niet meer mogen rijden in de Low Emission Zone in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ondernemers hebben de voorbije jaren crisis na crisis moeten doorstaan en beschikken ook niet over voldoende cashflow om hun bestelwagen(s) te vervangen. Door de nakende deadline zouden ondernemers en zelfstandigen die (dagelijks) in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest moeten komen om zaken te doen gedwongen worden om een te grote investering te dragen, of om nieuwe markten in een ander Gewest te onderzoeken.
Wat heeft UNIZO er aan gedaan?
UNIZO is blijven aandringen op dialoog met de regering en administraties om de deadline van 2025 met twee jaar uit te stellen, teneinde ondernemers en zelfstandigen extra tijd te geven om een nieuwe investering te doen. Na de verkiezingen van juni 2024 heeft UNIZO de nieuwe parlementairen aangesproken over een mogelijk uitstel zoals UNIZO ook in Vlaanderen heeft bekomen. Het verzoek werd ingediend in het parlement en goedgekeurd voor een uitstel van 2 jaar.
Wat is het uiteindelijke resultaat, op welke manier heeft die groep ondernemers daar baat bij gehad?
UNIZO heeft met succes twee jaar uitstel bekomen voor de invoering van de nieuwe maatregelen in de Low Emission Zone (LEZ) met betrekking tot EURO5 diesel bestelwagens. Dit uitstel is een belangrijke overwinning voor ondernemers, aangezien het hen de broodnodige ademruimte biedt om zich aan te passen aan de strengere milieuregels zonder hun bedrijfsvoering in gevaar te brengen. Veel ondernemers zijn afhankelijk van hun voertuig voor het uitvoeren van hun activiteiten, zoals leveringen, klantenbezoeken of het transporteren van materiaal. Dankzij dit uitstel krijgen zij extra tijd om een duurzame, kostenefficiënte oplossing te vinden, zoals de overstap naar een milieuvriendelijk alternatief, zonder te worden geconfronteerd met hoge investeringen of operationele verstoringen op korte termijn. Zo blijven ondernemingen mobiel en concurrerend, terwijl zij stapsgewijs kunnen bijdragen aan een duurzamere stad.
Moeten er nog verdere stappen genomen worden?
UNIZO blijft lobbyen voor flexibele oplossingen: Ondersteuning vragen voor overgangsmaatregelen, zoals de mogelijkheid tot uitzonderingen voor bepaalde sectoren of tijdelijke vrijstellingen op basis van specifieke bedrijfsomstandigheden. Daarnaast pleiten we voor het bevorderen van financiële ondersteuning, zoals extra subsidies, premies of voordelige financieringsmogelijkheden te verkrijgen voor ondernemers die moeten investeren in duurzame voertuigen. Dit kan ook in de vorm van belastingvoordelen of afschrijvingsfaciliteiten.