Welke formaliteiten moet ik vervullen om te starten als zelfstandige?

Er zijn een aantal standaardformaliteiten die van toepassing zijn voor de meeste beroepen. Deze gelden zowel voor starters in hoofd- als in bijberoep. 

1. Onderzoek de haalbaarheid van je idee

Als zelfstandige beginnen doe je niet van de ene dag op de andere. Je moet je goed voorbereiden en nadenken over de haalbaarheid van je eigen onderneming. Een doordacht ondernemingsplan en een realistisch financieel plan zijn de eerste stappen. Daarnaast volgen er nog belangrijke vragen. Ga je voor een eenmanszaak of een vennootschap? Hoe ga je in de markt zetten? Waar vind je je klanten?  Ontdek het UNIZO Startersplatform waar je op een overzichtelijke manier antwoord krijgt op al deze vragen. 

2. Open een zichtrekening

Is het verplicht? Wel ja, voor een vennootschap móét de rekening op naam van de vennootschap staan. Maar ook voor een eenmanszaak kan je het best een nieuwe rekening openen. Op deze manier heb je een eenvoudig overzicht én kan je je beter antwoord bieden aan de fiscus. 

Open steeds je een zichtrekening bij een in België gevestigde bank. Bijvoorbeeld KBC. De rekening moet op jouw naam staan.

Je moet het rekeningnummer (samen met de naam van de financiële instelling) op alle handelsdocumenten (brieven, facturen, enz.) vermelden.

2. Check of je vergunningen nodig hebt voor je inschrijving?

Om van start te gaan in bepaalde sectoren, heb je als ondernemer een vergunning nodig. Ben je niet zeker of je aan alle vergunning gedacht hebt? Een handig overzicht kan je hier terugvinden.

3. Schrijf je in bij het Ondernemingsloket

Als starter van een handels- of ambachtsonderneming of als vrij beroeper ben je verplicht je onderneming in te schrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen en een ondernemingsnummer aan te vragen. Dit geldt zowel voor handelaars, handelsvennootschappen en vrij beroepen. Een ondernemingsnummer vraag je aan via een erkend ondernemingsloket zoals Liantis ondernemingsloket, partner van UNIZO.

4. Activeer je btw-status

Nadat jouw onderneming in de Kruispuntbank van Ondernemingen is ingeschreven, dien je een btw-identificatie aan te vragen. Ook hiervoor kan je terecht bij Liantis ondernemingsloket. Op dit moment dien je het btw-stelsel aan te geven waarvoor je opteert: de gewone regeling, maandelijkse aangiftes, het vrijstellingsregime, het forfaitair stelsel, enz. Een onderneming moet nagaan of de geleverde diensten of goederen al dan niet in het btw-wetboek omschreven staan en je onderneming bijgevolg al dan niet btw-plichtig bent.

5. Sluit je aan bij een sociaal verzekeringsfonds

Als zelfstandige in hoofd- én bijberoep, moet je je ook aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Dit fonds int de sociale bijdragen die je moet betalen en zorgt ervoor dat de uitkeringen correct gebeuren. Je kan hiervoor terecht bij Liantis sociaal verzekeringsfonds

7. Sluit je aan bij een ziekenfonds

Om in orde te zijn met je ziekteverzekering is ook een aansluiting bij een ziekenfonds nodig. Als je al aangesloten bent, meld je een wijziging van jouw statuut.

8. Richt je een vennootschap op?

Voor het oprichten van een vennootschap: zie artikel 'Wat zijn de formaliteiten bij de oprichting van een vennootschap?'. 

9. Ga je met personeel van start?

Lees hier alles over het aanwerven van personeel. 

Ben je nog niet helemaal zeker van je opstart of van je idee? Volg dan dit stappenplan:

1. Schrijf je ondernemingsplan met het gratis UNIZO Startersplatform

2. Onderzoek de haalbaarheid van je idee!

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/07/2024

Wat zijn de formaliteiten bij de oprichting van een vennootschap?

Wanneer je start met een vennootschap, gelden er naast de standaardformaliteiten een aantal extra verplichtingen.

Financieel plan
Een financieel plan is een overzicht van de verwachte inkomsten en uitgaven van jouw onderneming, en is een onderdeel van het ondernemingsplan. Als je een vennootschap wil oprichten moet je een financieel plan voor de eerste twee jaar van de vennootschap (laten) opmaken.

Je moet het financieel plan overmaken aan de notaris bij het opstellen van de oprichtingsakte. Bij faillissement binnen de eerste drie jaar na de oprichting, zal de rechter dit financieel plan opvragen bij de notaris. Als dan blijkt dat onvoldoende vermogen werd voorzien voor de eerste 2 jaar van de activiteit, word jij als oprichter verantwoordelijk gesteld voor de schulden van de vennootschap. De beperkte aansprakelijkheid wordt dan opgeheven.

Het financieel plan is niet vereist voor een VOF (vennootschap onder firma) en voor een CommV (commanditaire vennootschap).

TIP!

Met het gratis platform van UNIZO stel je met begeleiding jouw financieel plan en ondernemingsplan op.

UNIZO Startersplatform

Oprichtingsakte
Een vennootschap wordt opgericht met een notariële akte. Daarbij moet je statuten opmaken die neergelegd worden bij de notaris. Deze zorgt voor publicatie van de statuten in het Belgisch Staatsblad.

Je kan een vennootschap ook digitaal oprichten via het platform van FedNot. Je hoeft hierdoor geen fysieke vergadering meer vast te leggen met een notaris. De tussenkomst van een notaris blijft wel vereist.

Een onderhandse akte (tussen de betrokkenen) volstaat evenwel voor een VOF en voor een CommV (behalve wanneer onroerende goederen worden ingebracht). Er is dan ook geen financieel plan en een bankattest vereist. Je moet in dat geval zelf zorgen voor de publicatie van de statuten.

Bankattest
De notaris kan de oprichtingsakte pas opstellen nadat hij/zij een bankattest heeft ontvangen. Dit bankattest is een bewijs geleverd door de financiële instelling dat het vereiste oprichtingskapitaal (bij een NV) of een toereikend aanvangsvermogen (bij een BV of CV) gestort werd op een zichtrekening op naam van de op te richten vennootschap.

Vennootschapsbijdrage & sociaal verzekeringsfonds
Als vennootschap ben je onderworpen aan de vennootschapsbijdrage en dien je je aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds.

Meer info vind je hiervoor bij Liantis sociaal verzekeringsfonds, partner van UNIZO.

De wet verplicht verder de vennootschappen bepaalde akten of documenten openbaar te maken vb. de oprichtingsakte, verandering van zetel, benoeming bestuurders, enz.

Heb je nog andere vragen over de opstart van je eigen onderneming?

Stel ze aan onze UNIZO Starterslijn!

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 24/07/2024

Bent u ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen als kleinhandelaar?

Een onderneming die enkel een inschrijving heeft als groothandelaar kan geen verkoop organiseren die zich richt op consumenten – eindverbruikers. Dit geldt ook voor pop-ups. Je moet dus een inschrijving hebben in de kruispuntbank als kleinhandelaar wanneer de pop-up langer open is dan 30 dagen of indien of als de activiteit minder lang is maar zich regelmatig herhaalt. De verkoopruimte moet ook passend ingericht zijn voor kleinhandel.

Je kan in principe enkel verkopen op de locatie waarvoor u ingeschreven bent (en dus niet elke week op een andere locatie verkopen). De enige uitzondering hierop is de situatie van leurhandel

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 19/08/2024

Specifieke beroepskennis moet niet (meer) bewezen voor bepaalde gereglementeerde beroepen

Sinds 1 januari 2018 is in Vlaanderen geen specifieke beroepskennis meer vereist voor gereglementeerde beroepen en sinds 1 januari 2019 voor de bouwsector. Dit geldt zowel voor bestaande als startende ondernemers.

Over welke beroepen gaat het?

Voor een hele reeks beroepen was naast de basiskennis ook specifieke beroepskennis vereist om het beroep te mogen uitoefenen. Dat kon je meestal aantonen door middel van een opleiding en een bijhorend attest. 

Concreet is geen specifieke beroepskennis meer vereist voor: 

  • beroepen in de bouwsector
  • slager-groothandelaar,
  • beenhouwer-spekslager
  • droogkuiser-verver,
  • restaurateur of traiteur-banketaannemer,
  • brood- en banketbakker,
  • kapper,
  • schoonheidsspecialist,
  • masseur,
  • voetverzorging,
  • opticien,
  • dentaaltechnicus,
  • begrafenisondernemer,
  • Beroepsbekwaamheden met betrekking tot de uitoefening van zelfstandige activiteiten met betrekking tot fietsen en motorvoertuigen

Dat wil dus zeggen dat deze beroepen door iedereen uitgeoefend mogen worden, zonder dat hiervoor beroepskennis bewezen moet worden. 

Waarom is dit afgeschaft?

Er zijn verschillende redenen:

1. Door Europese regelgeving, mocht Vlaanderen niet langer dezelfde strenge voorwaarden opleggen aan EU-onderdanen wanneer die zich hier willen vestigen. De regels waren dus strenger voor Belgische onderdanen dan voor andere EU-onderdanen;

2. Europa heeft bovendien de aanval ingezet op vestigingswetgeving: recent deed de EU nog een voorstel met concrete vragen die elke overheid moet kunnen beantwoorden om een vestigingswetgeving te mogen behouden;

3. De vestigingswetgeving bepaalt enkel de startpositie, maar onder meer door de snelle evoluties binnen de betrokken beroepen, verzekert ze niet de kwaliteit op langere termijn;

Betekent dit nu dat er geen enkele controle meer is op de kwaliteit?

Dat is niet de bedoeling.

Het is de bedoeling om de nadruk te leggen op andere manieren om te verzekeren dat wie het beroep uitoefent, dat met een bepaalde kwaliteit doet. De maatregelen die dat moeten garanderen, zullen dus van sector tot sector verschillen. Het kan gaan om controles door externen zoals FAVV, FAGG, kwaliteitslabels binnen sectoren, permanente opleiding, …

Is kennis van bedrijfsbeheer dan niet meer van belang als je een eigen zaak wil runnen?

Een goede kennis bedrijfsbeheer blijft cruciaal! Zelf blijft UNIZO daarom volop starters en jonge ondernemers op weg helpen met zeer praktijkgerichte trajecten voor het opmaken van uw ondernemingsplan / businessplan: check het hier .

Heb je bijkomende vragen?

Aarzel dan niet om de UNIZO Ondernemerslijn te contacteren, via ondernemerslijn@unizo.be, via het gratis nummer 02 21 22 678 of via de chat op deze website.

Je wil zelfstandige worden... maar hoe begin je daaraan?

Bij UNIZO helpen we je de opstart van je eigen zaak goed voor te bereiden én onderzoeken we samen de haalbaarheid van je ondernemersidee.

Schrijf je in voor traject Starten

En vergroot je slaagkansen als succesvol ondernemer!

Ga zeker ook ten rade bij onze partner Liantis voor meer informatie.

Ik neem een kijkje

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 19/06/2024

Hoe zit het met de vestigingswet in Brussel?

Wijziging vanaf 15 januari 2024

Er is een belangrijke vereenvoudigingen aan de gang met betrekking tot de oprichting van een onderneming in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Wat verandert er?

            Sinds 15 januari 2024 is de vereiste om aan te tonen dat u over een basiskennis bedrijfsbeheer beschikt om een onderneming op te richten / te beheren in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest afgeschaft.

            Vanaf 1 april 2024 zal de verplichting om beroepsvaardigheden voor bepaalde beroepen aan te tonen naar alle waarschijnlijkheid worden afgeschaft. Deze afschaffing stemt overeen met deze in Wallonië, het betreft de beroepen: slager-groothandelaar, droogkuiser-verver, pedicure, masseur en tandtechnicus.

De vergunning die momenteel nodig is voor ambulante en kermisactiviteiten zal ook naar alle waarschijnlijkheid worden afgeschaft, behalve voor ambulante activiteiten bij de consument thuis.

Verwachte impact op de ondernemers:

Deze veranderingen hebben als doel de toetredingsdrempels te verlagen en meer mensen aan te moedigen een eigen bedrijf op te starten. Voorafgaande vergunningen spelen een belangrijke rol in de bescherming en het succes van uw onderneming. Neem daarom de tijd om de benodigde vergunningen te begrijpen en te verkrijgen alvorens u uw onderneming opricht met het oog op een soepele opstart : Vergunningen en stappen voor de opstart | Brussel Economie en Werkgelegenheid (economie-werk.brussels)

Bent u niet-EU onderdaan en wilt u een zelfstandige activiteit uitoefenen?

Niet-EU onderdanen moeten over een “beroepskaart” beschikken om in België zelfstandige activiteiten uit te oefenen. Meer info: Vergunningen en stappen voor de opstart | Brussel Economie en Werkgelegenheid (economie-werk.brussels) (!! Te vervangen door eigen link van zodra er een artikel beroepskaart op de ondernemersgids staat; Afgesproken met Emiel N.)



Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 07/06/2024

Kan je na een faillissement een eigen zaak opstarten?

Gefailleerden kunnen in principe een nieuwe handelsactiviteit opstarten. Toch kan de rechter dit verbieden als blijkt dat je door een grove fout hebt bijgedragen tot het faillissement. Dit verbod kan opgeheven worden in geval van eerherstel. Het verbod om een zaak te starten moet in elk geval expliciet uitgesproken of bepaald worden.

Om een eigen zaak op te starten moet je de vereiste leeftijd en burgerrechten bezitten.

Meerderjarigheid
De persoon die een zelfstandige beroepsactiviteit wil beginnen of een onderneming wil opstarten moet in principe meerderjarig zijn, dus minstens 18 jaar oud.

Burgerrechten
Om te starten moet je jouw burgerrechten bezitten. Je mag dus niet ontzet zijn uit die rechten, bijvoorbeeld door een veroordeling wegens bedrieglijk bankroet, fraude of zware fout van de gefailleerde die tot het faillissement heeft geleid.

Handelingsbekwaamheid
Als starter moet je uiteraard ook handelingsbekwaam zijn. Zo zijn sommige personen niet meer bekwaam om handel te drijven, bijvoorbeeld wettelijk of gerechtelijk onbekwaamverklaarden en personen onder een voorlopig bewindvoerder.

Wil je weten of je ondernemersidee haalbaar is?

Onderzoek het via traject Starten!

Laat je door een UNIZO-coach begeleiden bij het uitwerken en optimaliseren van jouw ondernemingsplan. Zo vergroot je je slaagkansen als succesvol ondernemer.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/08/2024

Moet ik een Belgische domicilie hebben om een eenmanszaak in België te starten?

Je domicilie moet niet in hetzelfde land zijn als de vestiging van je bedrijf. Wat wel van belang is, is dat de exploitatiezetel van je zaak in het land is waar je de zelfstandige activiteit uitoefent.

Je officiële woonplaats kan in dat geval in een ander land gevestigd zijn.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 31/10/2023

Ben ik verplicht om te werken met een boekhouder?

Neen, er is geen wettelijke verplichting om een boekhouder te nemen. Maar in de praktijk doe je dat natuurlijk best wel. Zeker als je verplicht bent om een dubbele boekhouding te voeren, werk je met een boekhouder. 

Als je geen dubbele boekhouding voert, kan je in principe zelf alle nodige formaliteiten verzorgen, maar let op: het houden van een correcte boekhouding is wél een wettelijke verplichting. Dus als je dat zelf doet, zorg je er best voor dat je geen fouten maakt. 

Er zijn evenwel nog tal van andere redenen om te werken met een goede boekhouder. Denk maar aan verplichtingen die je misschien zelf nog niet kent (zoals optimalisatie, het UBO-register, of bepaalde wettelijke verplichtingen als je een vennootschap hebt). 

Een goede boekhouder vind je op de website van het ITAA

Zoek je een goed boekhoudpakket? Als UNIZO-lid krijg je korting op Dexxter.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 24/07/2024

Verplichtingen in de kinderopvang

In de sector kinderopvang zijn er bepaalde verplichtingen wat betreft de organisatievorm.

Een organisator die de subsidie inkomenstarief ontvangt en meer dan één locatie heeft, is verplicht een organisatievorm met rechtspersoonlijkheid te hanteren. Meer informatie hierover kan je terugvinden in dit webinar.

Voor bestaande organisatoren geldt een overgangsmaatregel tot 1 april 2021. Voor andere organisatoren zijn er geen verlichtingen wat betreft de ondernemingsvorm van de organisatie. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/06/2024

Welke vergunningen heb ik nodig om op te starten?

Denk voor je van start gaat aan alle benodigde vergunningen. Regel tijdig de noodzakelijke erkenningen, toelatingen, registraties en meldingen. Zo voorkom je problemen achteraf.      

Geraak je het overzicht kwijt? Dat begrijpen we, in België zijn er heel wat verschillende instanties bij wie je vergunningen en toelatingen moet aanvragen. De overheidssite www.business.belgium.be kan je hierbij helpen. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende vergunningen. Uiteraard kan je ook altijd terecht bij de UNIZO Ondernemerslijn als je nog verdere vragen hebt.

Omgevingsvergunning

Via de omgevingsvergunning kan je een stedenbouwkundige vergunning,  milieuvergunning en detailhandelsvergunning tegelijk aanvragen. Grotere detailhandelszaken met een oppervlakte van meer dan 400 m² zijn verplicht een omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten (de vroegere detailhandelsvergunning) aan te vragen. Meer info vind je verder op deze pagina.

Vergunning muziek in je bedrijf (SABAM)

Gebruik je muziek in je zaak, wachtzaal of een event? Of misschien gebruik je wel muziek op je website of in de telefoon? Dan moet je dan melden aan UNISONO om de auteursrechten van de muzikanten te beschermen. Lees er hier meer over. Je kan dat zelf regelen met SABAM, ofwel via je ondernemingsloket. UNISONO verenigt de diensten van SABAM en de billijke vergoeding.

Sectorspecifieke vergunningen

In heel wat sectoren gelden specifieke vergunningen. Zo moeten aannemers, dienstenchequebedrijven, ambulante handelaars (markten, deur - aan -deur - verkoop), horeca, slagers, en nog heel wat andere ondernemers een specifieke vergunning aanvragen. Je vindt een volledig overzicht op de website van VLAIO.

Beroepskaart voor niet-Belgen 

Wie geen onderdaan is van de EER (inclusief Zwitserland) kan niet zomaar starten met een zelfstandige activiteit in België. Vooraleer die persoon een ondernemingsnummer via het loket kan aanvragen of kan laten activeren, zal hij een beroepskaart nodig hebben tenzij hij hiervan vrijgesteld is.

In samenwerking met Liantis werd een stappenplan opgemaakt dat weergeeft hoe je die beroepskaart moet aanvragen.

Download hier het stappenplan

Er gelden wel uitzonderingen op de verplichting om een beroepskaart aan te vragen. Die uitzonderingen kan je hier nalezen.

Vraag je vergunning aan via Liantis

Wil je zeker zijn dat je alle nodige vergunningen hebt, en dat ze correct worden aangevraagd? 

Doe dan beroep op Liantis Ondernemingsloket!

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 26/11/2024

Moet ik verplicht een professionele bankrekening hebben?

Elke onderneming in België moet (wettelijk) verplicht een bankrekening hebben, op naam van de onderneming. Is jouw onderneming een vennootschap, dan zal dat dus per definitie een professionele rekening zijn. Run je een eenmanszaak, dan ben je niet verplicht om een professionele bankrekening te hebben. Je kan er ook voor kiezen om gewoon hun privérekening te gebruiken. Toch kies je ook in dit geval best voor een aparte, professionele rekening.

Om deze redenen neem je altijd best een zakelijke bankrekening:

1. Jouw persoonlijke bankrekening hou je liever privé

De eerste reden hebben we al gegeven: elke onderneming is verplicht om een eigen bankrekening te hebben, en die te vermelden op alle documenten van de onderneming (brieven, facturen, orders, …). Als je geen afzonderlijke rekening hebt, moet je dus je eigen persoonlijke rekening vermelden op al die stukken…

2. Je wil een zuiver overzicht van je zakelijke bankverrichtingen

Daarnaast is het aanhouden van een aparte rekening ook gewoon veel handiger om de inkomsten en uitgaven van jouw onderneming in kaart te brengen. Je kan dan veel beter opvolgen hoeveel geld er binnenkomt, en hoeveel er wordt uitgegeven. Dat maakt het ook veel makkelijker om met boekhoudprogramma’s tendensen vast te stellen, uitgaven te beheren, voldoende reserves aan te leggen, … . Je krijgt dus een veel beter zicht op jouw onderneming. 

3. Je wil niet dat fiscus ook je privé-uitgaven controleert

Maar de belangrijkste reden is misschien dat je met een professionele rekening de fiscus weghoudt van jouw persoonlijke uitgaven. De fiscus heeft immers het recht om de rekeningen van jouw onderneming te controleren. En als je maar één rekening hebt voor zowel jouw persoonlijke uitgaven als die van jouw onderneming, dan kan de fiscus dus alles op die rekening controleren…

Samengevat:

Je doet er best aan om ook als eenmanszaak een aparte rekening te openen. Dat mag opnieuw een gewone bankrekening zijn, maar banken koppelen vaak specifieke voordelen aan een echte zakelijke rekening (betere mogelijkheden om krediet op te nemen, specifieke mogelijkheden om online te bankieren voor jouw zaak, …). Je loopt best even langs bij de bank om te kiezen welke rekening bij jouw bedrijf past.
 

Tip!

Wist je dat je ook online vlot je zakelijke bankrekening kan openen? Neem een kijkje op de website van KBC: Ontdek de zakelijke rekening van KBC Bank & Verzekering.

Krijg je geen bankrekening van de bank?

Dan kan je sinds kort beroep doen op de basisbankdienst voor ondernemingen. Lees er hier alles over. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 04/10/2024

Nuttig voor jou